בצד הדרך: כיצד לפעול אם נתקעים עם הרכב בשולי הכביש



מה אסור בשום פנים ואופן לעשות כשהמכונית מפסיקה לפעול, ואיך מורידים אותה מהכביש בלי להסתכן בדריסה או התנגשות? איך מזמינים גרר, ומה קשור לכך ביטוח צד ג' לרכב? המדריך המלא לחירום בנסיעה

Shutterstock

כל נהג ישראלי יודע: תקלות שהן לא פנצ'ר ואי אפשר להאט בניחותא, לעצור בשוליים ולהחליף בכמה דקות - יכולות להופיע משום מקום; המכוניות של היום אמנם מתקדמות, אך גם מלאות במערכות רגישות ולפעמים כשל בחיישן יכול לגרום למנוע להפסיק לעבוד ברגע אחד.

כנהגים, עלינו להיות מוכנים למקרים כאלה, בהם המכונית מפסיקה לפעול בלי אזהרה מוקדמת. ההיערכות חשובה וההתנהגות בשטח היא קריטית כדי להימנע מאסונות בכביש - במיוחד בכבישי ישראל שמתאפיינים בנהיגה אגרסיבית. מדריך זה יראה לכם איך נכון להתנהג כשהאוטו נתקע, למה ביטוח צד ג' לרכב משחק פה תפקיד, ואיך נמנעים מסיכונים מיותרים.

מדוע נתקע הרכב?

  • בעיית מנוע למכוניות בעלות מנוע בעירה פנימית יש הרבה מאוד חלקים נעים, פילטרים ורכיבים שיכולים לחוות כשלים בשל שחיקה או טיפול לקוי. למשל, מתג ההצתה יכול לקרוס באמצע הנסיעה, לאחר שנשחק קשות במשך זמן רב.
  • בעיות חשמל כל מכונית מציגה אזהרת מצבר חלש, ומי שיתעלם ממנה ימצא עצמו תקוע. ליקוי נפוץ יותר הוא כשל באלטרנטור, אשר טוען את המצבר ומאפשר רציפות חשמלית תקינה בנסיעה. הכשל יכול להיות קריעת רצועה, תקלה בווסת או בלאי באלקטרוניקה. הרכב יציג התראת בדיקת מנוע וידליק נורת מצבר, וליקוי מתמשך ישבית את המכונית מיידית.
  • בעיות דלק משאבת דלק שחוקה, פילטרים מלוכלכים או מיכל דלק גדוש במשקעים עלולים לגרום להפרעה בהעברת דלק למנוע - ולנטרל את המכונית במקום.
  • כשל חיישנים – מכוניות מודרניות מצוידות בשלל חיישנים ומערכות חכמות רגישות. הן עלולות להציג נתונים שגויים בנוגע למצב המנוע ולגרור כיבוי מניעתי, לרוב בגלל תקלת תוכנה או פגיעה פיזית בחיישן.

הרכב עומד להיתקע – מה עושים?

 

ברגע שקיבלתם אינדיקציה לכשל קריטי - מנוע שכבה או מעלה עשן, תצוגות ברכב שמפסיקות לפעול וכן הלאה  חשוב לשמור על קור רוח ולהוריד את המכונית לשוליים.

אם זה קורה בכביש מהיר, יש לפנות אל נתיב החירום, ולמשוך עד לעצירה. חשוב לנסות למקם את הרכב כמה שיותר קרוב למקטע ישר ולא באמצע סיבוב, כדי לצמצם את הסיכוי שנהגים פונים לא יראו אתכם בזמן.

הרכב נתקע – מה לעשות עכשיו?

  1. לפני הכל, לובשים אפוד זוהר. אתם לא בהכרח יודעים מה גרם למכונית להיתקע וכמה זמן תישארו שם, ואפוד זוהר משפר את הנראות שלכם למרחקים גדולים בחשכה ומושכים את תשומת ליבם של נהגים אחרים גם באור.
  2. מסמנים את המכונית. מפעילים אורות חירום, ולאחר מכן יוצאים מהרכב והולכים אל תא המטען מהצד המנוגד לכביש, מוציאים את משולש האזהרה ומציבים אותו כך שייראה ממרחק של 150 מ'. זה אומר שאם עמדתם על פנייה, תציבו את המשולש לפניה. שימו לב גם להסתרות כמו צמחייה צפופה או מבנים. לאחר מכן חוזרים למכונית ומסמנים את עצמכם כנקודת תורפה באפליקציית ווייז. 
  3. מדווחים על התקלה. נהגים בעלי ביטוח צד ג' שכולל שירותי דרך וגרירה מתקשרים או מעדכנים באפליקציה, ומקבלים מיידית הנחיות רלוונטיות - בעוד גרר מעמדה קרובה יצא לכיוונם. ההגעה תהיה מהירה, הטיפול - במוסך מתאים, ובמקביל תקבלו הסעה במונית לאן שתצטרכו. הפעלת הביטוח במקרה כזה לא תיחשב כתביעה בעבר הביטוחי, ולכן לא תייקר את הפוליסה בעתיד.
    נהגים שאין להם ביטוח שכולל שירותי דרך יכולים לחפש בגוגל
    Maps "גרר קרוב אלי" ולבחור באפליקציה את זה שהכי קרוב פיזית, או לנסות לפנות לעמותת "ידידים" שמפעילה מתנדבים ברחבי הארץ. קחו בחשבון שזמינות שירותי הגרירה והמתנדבים רנדומלית - ויתכן שהמוסך המתאים לכם נמצא רחוק מנקודת התאונה, מה שיוסיף לעלות הגרירה.
    בכל מקרה, כדאי לדווח גם לחבר או בן משפחה, שיהיו עוד אנשים שידעו שאתם תקועים וזקוקים לעזרה, ויוכלו לסייע בעת הצורך.

מה עושים עד שיגיע הגרר?

אם אינכם מוסמכים באבחון וטיפול בתקלות רכב, כנראה שאין סיבה לפתוח את מכסה המנוע ולנסות את מזלכם. חשוב להקפיד על בטיחות: אם אתם בכביש בין עירוני, אל תסתובבו על הכביש ואל תלכו לחפש עזרה.

לעיתים קרובות מנסים נהגים ללכת לתחנת דלק סמוכה שראו כמה קילומטרים במורד הדרך, אך אינם מודעים למרחקים המדויקים ועלולים בקלות ללכת יותר מכפי יכולתם ואף להתייבש ולהתעלף. כמו כן, תחנות דלק לא מכילות ציוד תיקונים או מכונאים, כך שהגעה אליהן לא תשפיע על המצב. אם אתם בחברת ילדים, חשוב לנהוג במשנה זהירות ולא לאפשר להם לצאת מהרכב כדי שלא יתקרבו לכביש.

לסיכום זכרו את סדר הפעולות כשהמכונית נתקעת, ותצמצמו משמעותית את הסיכוי שאי הנעימות תהפוך לטרגדיה: כבישי ישראל מלאים בנהגים פזיזים, מגבלות ראות, תשתיות לקויות ומקדמי סיכון נוספים. שמירה על קור רוח תבטיח שתוכלו להתחיל לטפל בבעיה ולא להיבלע בה; וביטוח צד ג' לרכב עם שירותי דרך וגרירה אמנם לא יכול למנוע תקלות, אך בהחלט יחסוך כאבי ראש ויאיץ את החזרה חזרה לשגרה.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה