בלאי וטיפולים ברכב חשמלי



כמו כל מכונית, גם רכב חשמלי דורש את התחזוקה שלו. היות ומדובר בשיטת הפעלה מעט שונה מהרכב המסורתי, גם הטיפול בדגם חשמלי אינו זהה לדרך הטיפול הרגילה הידועה לנו מן הפרייבט השגרתי. במאמר הבא נציג דגשים שמומלץ לדעת - על תחזוקה וטיפול שוטפים ברכב חשמלי.

pexels

בטיחות בראש סולם העדיפויות

הדבר הראשון שחשוב לזכור כשמטפלים ברכב חשמלי הוא שמדובר אכן ברכב חשמלי. בשונה מהמכוניות המסורתיות הפועלות על מנוע בעירה פנימית, הרכב החשמלי מכיל בתוכו מערכת חשמל מורכבת, אשר בטיפול לא נכון עלולה לגרום לסכנת התחשמלות. היצרנים אומנם בהחלט מודעים לפוטנציאל המסוכן ומתקינים אמצעי ועזרי בטיחות בשפע, אולם עדיין חשוב לגשת לטיפול ברכב שכזה במשנה זהירות ולהיות מודעים לעניין.

בגלל האלמנט הבטיחותי, לא כל מוסך מוסמך לטפל ברכבים חשמליים. חשוב לוודא שהמוסך אליו בחרתם לגשת אכן עומד בדרישות משרד התחבורה, ורשאי לבצע את טיפול האמור. לאור פריחתם של רכבים אלו בשוק כיום, יש יותר ויותר מוסכים בעלי היתר מתאים אשר מעסיקים עובדים עם ניסיון והבנה במערכות החשמל ברכב. בכל מקרה, גם במוסכים המורשים יש לוודא שהעובדים משתמשים בכלים ייעודיים לעבודה על רכב חשמלי, נועלים נעליים מונעות התחשמלות ומשלטים את מרחב העבודה בשלטי אזהרה מתאימים.

בהקשר זה חשוב לציין שגם טיפולים ברכב שאינם טיפולי מוסך "קלאסיים", אסורים על מי שאינו בעל ההסמכה המתאימה. למשל, אין לבצע התקנת מערכת מולטימדיה או בידור אצל עסק שאינו מורשה לכך. מדובר בעניין מסוכן שאינו מותר בחוק ועלול לגרם לנזק ממשי.

 

סוללות או לא להיות

אולי החלק החשוב ביותר במכונית החשמלית הוא הסוללה, אשר מספקת את המתח והאנרגיה הדרושים עבור להנעת הרכב. תוחלת החיים של הסוללה מושפעת משימוש מושכל ברכב וישנם כמה טיפים שחשוב לדעת בנושא זה.

הסוללה מושפעת לרעה מלחות ומטמפרטורה חמה, שני דברים שקשים להימנע מהם באוויר הארצישראלי. לכן כדאי להיות מודע לעניין ולנסות לצמצם ככל הניתן אלמנטים אלו. מומלץ להחנות את הרכב החשמלי בקיץ בצל כשאפשר, ובחורף לנסוע עם חלון מעט פתוח במידה ומפעילים חימום. בנוסף, מוטב להימנע משתיית משקאות חמים בחלל הרכב, ולשמור על פתח האוורור של הסוללה פתוח ככל הניתן. כשמו כן הוא, פתח האוורור מיועד לבצע אוורור, ולכן יש לוודא את מיקומו ברכב, ולדאוג שהוא יהיה נקי מלכלוכים ולא חסום על ידי אביזרים אחרים.

עניין נוסף ששומר על הסוללה כראוי הוא טעינה מודעת. על מנת לשמר את יעילותה ואורך חייה רצוי להקפיד על טעינה בטווח שבין עשרים לשמונים אחוז. יציאה מספקטרום זה, כחלפי מעלה או מטה, פוגעת בתפקוד ואינה מומלצת כדרך קבע.

 

גם רכב חשמלי הוא מכונית

בסופו של יום, על אף ההבדלים הניכרים, רכבים חשמליים הם גם מכוניות, והרבה מערכות זהות ומשיקות ביניהם לבין הרכבים המסורתיים. לכן חשוב לדאוג לרכב חשמלי כפי שמתחזקים מכונית רגילה: לבצע טיפולים תקופתיים, לבדוק בלמים, שמנים, להחליף נוזלי קירור לפי הצורך ועוד, ממש כפי שעשיתם למכונית הקודמת שלכם שהונעה בדלק.   

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה