ביטוח אופניים חשמליים, אפשר לרכוב בראש שקט



לפי נתוני משטרת ישראל בדוחות הרשמיים המתפרסמים חדשות לבקרים, מדי שנה מדווחות למשטרה כ-2,000 תאונות אופניים חשמליים. תאונות אלה מותירות אחריהן עשרות הרוגים, מאות פצועים באורך בינוני וקשה, ואלפי פצועים קל.

יח"צ

בהתחשב בעובדה שלא כל תאונת אופניים חשמליים נרשמת במסוף המשטרתי, שכן רבות מהתאונות כלל לא מדווחות, השורה התחתונה הינה חד משמעית. אם אין לרוכב אופניים חשמליים ביטוח מתאים, התוצאה עלולה להיות לא רק נזק גוף או רכוש, אלא גם מצוקה כלכלית. אך מה יש לדעת לגבי ביטוח אופניים חשמליים? על כך בקצרה להלן.

ביטוח אופניים חשמליים – עלויות

ביטוח אופניים חשמליים בישראל עולה כיום בין 500 שקלים ל-1,500 שקלים בשנה. זאת כתלות בהיקף הפוליסה ובשאלה האם היא כוללת גם ביטוח אופניים חשמליים נזקי גוף, וגם ביטוח אופניים חשמליים צד שלישי ורכוש.

חשוב להבין כי ביטוח אופניים חשמליים איננו זמין כיום בכל חברות הביטוח. למרות שיש בישראל כ-250,000 רוכבי אופניים חשמליים (לפי דו"ח שפורסם לא מזמן על ידי מבקר המדינה), חברות הביטוח חוששות מהנזקים הגופניים שעלולים להיגרם לרוכבים, ואינן מציעות תמיד פוליסות ביטוח מתאימות ו/או בעלויות אטרקטיביות. מנגד, ישנן חברות ביטוח אחרות המוכנות "לקחת את הסיכון" וזאת מתוך הבנה שאופניים חשמליים בישראל נחשבים כיום למוצר צריכה בסיסי באחד מכל 10 משקי בית (כך לפי הלמ"ס).

פוליסות הביטוח מתחלקות בדרך כלל לשני סוגים – ביטוח אופניים חשמליים נזקי גוף, וביטוח אופניים חשמליים רכוש וצד שלישי. הביטוח הראשון כנגד נזקי גוף נועד להגן על הרוכב בקרות תאונה. רוב תאונות האופניים החשמליים הן תאונות עצמאיות וב-90% מהמקרים מי שנפגע הוא הרוכב בעצמו. בדרך כלל הפגיעה היא בידיים וברגליים, והפגיעה השכיחה ביותר היא כמובן שבר.

אמנם לא מדובר בפציעה קשה ומורכבת, אך ברור לכל שאותו שבר ביד או ברגל יכול בהחלט להשבית אדם מעבודתו לתקופה ממושכת. ביטוח אופניים חשמליים נזקי גוף נועד לסייע בהפסד הכספי הרב של אותם שבועות עבודה יקרים שעלולים לרדת לטמיון לאחר התאונה. הכיסוי הביטוחי בפוליסות מגיע למאות אלפי שקלים ויכול בהחלט לספק מענה.

ביטוח חשוב נוסף שיש לרכוש לפני רכיבה על אופניים חשמליים הוא ביטוח אופניים חשמליים צד שלישי. ביטוח זה מעניק כיסוי של מיליוני שקלים לרוכב במידה שתוגש כנגדו תביעה על ידי צד ג'.

לדוגמה, הולך רגל שהרוכב פגע בו ואשר נגרמה לו נכות עלול להגיש תביעה בסכומי עתק. בין אם הנפגע הוא אדם מבוגר שנגרם לו נזק רפואי משמעותי, ובין אם הוא נער שכתוצאה מהתאונה סובל מנכות רפואית. מכיוון שחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים לא חל (נכון ל-2020) על אופניים חשמליים, ומכיוון שזהו כלי שאין לגביו חובת ביטוח מכוח החוק, תביעות אזרחיות כנגד רוכבי אופניים חשמליים מותירות את הרוכב חשוף בכידון. רק רכישה של ביטוח אופניים חשמליים אשר תעשה תחת ייעוץ של אנשי מקצוע תוכל לספק לרוכב מענה ביום פקודה.

לסיכום,

אופניים חשמליים הם כלי רכב לכל דבר ועניין, גם אם חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים לא מכיר בכך באופן "רשמי" (ויצוין שיש גם פסקי דין שהתקבלו בערכאות בישראל ובהם נקבע כי הגבול הנ"ל הולך ומטשטש).

בהעדר חובה חוקית לרכישת ביטוח חובה, האחריות היא על הרוכב. הן בכדי להגן על עצמו בעת תאונה (ב-9 מכל 10 תאונות אופניים חשמליים, מי שנפגע הוא הרוכב), והן – חשוב לא פחות – בכדי לספק לו רשת ביטחון כנגד תביעות צד ג' העלולות לטפס לכדי סכומים משמעותיים.

______________________

המאמר נכתב בשיתוף אתר "הרוכב החשמלי", פורטל האופניים החשמליים המוביל בישראל, המציע מדריך רכישת אופניים חשמליים, סקירת דגמים ואינדקס חנויות אופניים חשמליים ברחבי הארץ.

 

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה