אחרי 73 שנה: עצמותיו של חלל צה"ל יובאו מצ'כיה לקבורה בישראל, רב״ט יעקב דמטאו מראשון לציון, לקח חלק במשלחת המרגשת



משלחת מיוחדת של אגף משפחות, הנצחה ומורשת במשרד הביטחון ואגף כוח האדם בצה"ל נמצאת השבוע בפראג, בירת צ׳כיה, על מנת להביא לקבורה בישראל את עצמותיו של חלל צה"ל, טוראי מרטין דוידוביץ' ז"ל. דוידוביץ' נהרג בתאונת אימונים בשנת 1948, במהלך קורס צניחה של הבריגדה הצ'כית, ומאז הוא קבור בבית העלמין היהודי החדש בפראג.

רב״ט יעקב דמטאו -דובר צה"ל

לבקשת משפחת החלל, שהוגשה לאגף משפחות, הנצחה ומורשת במשרד הביטחון ולצה"ל, ובאישור המועצה הציבורית להנצחת החייל יצא המבצע לדרך. המבצע המשותף של צה"ל ומשרד הביטחון תוכנן בקפידה בשלוש השנים האחרונות, בשיתוף נספחות צה"ל בצ'כיה, שגרירות ישראל בצ'כיה ומשרד ההגנה הצ'כי.

 

ביום ב' 25 באוקטובר 2021, הוצאו עצמותיו של חלל צה"ל טוראי מרטין דוידוביץ' ז"ל והועברו לארון קבורה שיעלה ארצה ביום רביעי. על קברו הישן, במקום הקבר הנוכחי, תוצב אנדרטה שאותה הביאה במיוחד המשלחת מישראל. היום, 27 באוקטובר, ינחת בשדה התעופה הבינלאומי בפראג מטוס חיל האוויר הישראלי עם לוחמים ומפקדים מחטיבת הצנחנים, בניהם רב"ט יעקוב דמטאו, לוחם בגדוד 890, שיישאו את ארונו של טור' מרטין ז"ל. בנמל התעופה בצ'כיה יתקיים טקס צבאי בהובלת החזן הצבאי הראשי, סגן-אלוף (מיל') שי אברמסון, ולאחריו תטוס המשלחת חזרה לישראל.

 

למחרת יובא מרטין דוידוביץ' למנוחת עולמים בבית העלמין הצבאי בהר הרצל, בנוכחות בני משפחתו, המגיעים במיוחד מארה"ב לישראל. הלווייתו תתקיים בשעה 16:00.

 

לוחם בגדוד 890, רב״ט יעקב דמטאו, בן 20, מתגורר בראשון לציון. יעקב למד בכפר הנוער עיינות שם נוצר חיבורו לחקלאות ולים, במהלך הלימודים בפנימייה יעקב התאמן לשירות קרבי משמעותי בצה"ל. באוגוסט 2020 לאחר אימונים והכנה רבה, הגשים חלום והתגייס לחטיבת הצנחנים. עבור יעקוב ההגעה לחטיבה הייתה סנטימנטלית והיוותה עבורו סגירת מעגל, אחיו הגדול שירת בחטיבה והיה מאושר בכך שזכה להמשיך את המורשת המשפחתית. לאחר סיום המסלול בהצלחה יעקב שובץ בגדוד 890.

 

כאשר שאלנו את יעקב אודות חוויה משמעותית משירותו הצבאי יעקב בחר בהשתתפותו יחד עם צוותו באליפות כושר קרבי בצה״ל: "האליפות הייתה חוויה מעצימה, כל הצוות נתן את כל כולו במטרה להביא גאווה וניצחון לחטיבה, היינו מאוחדים וכל אחד נתן את המאה אחוז שלו ע"מ להביא לניצחון. הרגשתי בבית, הרגשתי את הכח שיש לנו, כח של צוות לוחמים."

 

יעקב לוקח חלק במשלחת חשובה, היסטורית וערכית ומשתף בתחושותיו: "המשלחת הזו היא אחת מהפעולות המשמעותיות והערכיות ביותר אשר יצא לי לקחת בהם חלק בשירותי הצבאי, זו מצווה גדולה לעלות את גופתו של חלל צה"ל לארץ ולקבור אותה פה בישראל ואני מאוד גאה לקחת חלק בזה".


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה