שאלות ותשובות: כל מה שצריך לדעת על החיסון השלישי



המבצע לקבלת החיסון השלישי בקרב בני 60 ומעלה יצא לדרך ביום שישי האחרון, לאחר שישראל קיבלה כ־200 אלף מנות חיסון חדשות. מה מטרת החיסון ולמי הוא מיועד, האם יינתנו חיסוני פייזר או מודרנה במנה השלישית והאם לא כדאי להמתין לאישור FDA או רשויות אחרות למתן החיסון? הפרטים בכתבה

ארכיון חיסון קורונה (צילום: שמואל דוד)

מה מטרת החיסון השלישי ולמי הוא מיועד?
החיסון ניתן בקופות החולים לבני 60 ומעלה שקיבלו לפני חמישה חודשים את מנת החיסון השנייה. מחלימים שחוסנו במנה אחת לא יוכלו לקבל מנה נוספת. קבלת או אי־קבלת מנת חיסון שלישית לא משפיעה על תוקף התו הירוק או על תעודת המתחסן. בני 18 ומעלה הסובלים מדיכוי חיסוני חמור (מושתלי איברים, חולים המטופלים במחלות הגורמות לדיכוי חיסוני) זכאים גם הם לקבל מנה שלישית.

האם יינתנו חיסוני פייזר או מודרנה במנה השלישית?
חיסון שיינתן יהיה במינון זהה לשתי מנות החיסון הקודמות (0.3 מ"ל) ומתוצרת זהה (פייזר למי שחוסנו בפייזר, מודרנה למי שחוסנו במודרנה). רק במקרים חריגים שבהם אין במלאי את אותו סוג חיסון ששימש למנה הראשונה והשנייה, ניתן לחסן בתרכיב חיסון אחר שזמין.

האם יש מספיק מנות חיסון?
ישראל קיבלה כ־200 אלף מנות חיסון של פייזר שיועדו למתן חיסונים למתבגרים במהלך אוגוסט, ותקבל החל ממחר משלוחים נוספים. פרט לכך בישראל גם מאות אלפי מנות חיסון של מודרנה.

איך ואיפה יינתנו החיסונים?
לקופות החולים פריסה של מרפאות חיסונים בעשרות ומאות נקודות ברחבי הארץ. ניתן לזמן תור לחיסון באתרי הקופות, באפליקציה ובמוקד הטלפוני. דיירי בתי אבות ומוסדות יחוסנו בבתי האבות במסגרת תוכנית "מגן אבות".

למה ישראל יוצאת ראשונה בעולם למהלך? האם לא כדאי להמתין לאישור FDA או רשויות אחרות?
ד"ר טל ברוש, מנהל היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים הציבורי אסותא אשדוד ויו"ר משותף של הוועדה המייעצת לחיסוני הקורונה: "ישראל בסיטואציה ייחודית שבה כמעט כל האוכלוסייה המבוגרת חוסנה בשלב מאד מוקדם. יש לנו הרבה אנשים מבוגרים שהם חצי שנה אחרי החיסון השני. להערכתי נראה מדינות שרואות ירידה ביעילות החיסון בזמן הקרוב. הסיבה שה־FDA לא אישר עדיין מתן מנה שלישית היא שהרשויות הרגולטוריות עושות את מה שחשוב באותה מדינה. כל עוד ה־FDA לא ראה תופעה כזו בארה"ב אין להם סיבה לעסוק בזה".

למה לא לחכות לחיסון עדכני לווריאנט הדלתא?
ד"ר ברוש: "היו דיונים חוזרים על הדבר הזה. פייזר ייצרה אצוות מחקר ונתנה במסגרת מחקר למספר קטן של אנשים. לא ידוע מתי החיסונים הללו יהיו על המדף. יש הערכה שבתחילת 2022. אבל יש המונים שיכולים לחלות בשנה הזו. פייזר ומודרנה הציגו נתונים שמתן מנת דחף של אותו חיסון יוצר תגובה נוגדנית לרמות שמחזקות את הנטרול מול הווריאנטים שונים. הדעיכה ההדרגתית בנוגדנים כרגע יוצרת יותר 'פריצה' של החיסון. בוסטר יעלה את רמת החיסון, תהיה פחות תחלואה קשה שאנו רואים באנשים מבוגרים שבריריים ומאוד חולים, שאצלם החיסון דועך יותר מהר".

האם נצטרך להתחסן בכל שנה כמו בשפעת?
"
אני לא יודע מתי נצטרך לקבל את המנה הבאה. לא חשבנו שהחיסון ידעך כל כך מהר. נמשיך ונעקוב אחרי החסינות, מוקדם לדעת".

האם החיסון יינתן במסגרת מחקר? אם לא - איך משרד הבריאות יעקוב אחרי יעילות ובטיחות ותופעות לוואי?
"
החיסון לא יינתן במסגרת מחקר, אלא בתדריך החיסונים הרשמי. במשרד הבריאות ביקשו מקופות החולים לדווח על תופעות הלוואי במערכת הדיווח הקיימת, כפי שנעשה במנות החיסון הקודמות. לצד זאת צפוי כי גופים שונים כמו בתי חולים, קופות ומכוני מחקר ילוו את המהלך בבדיקה מחקרית של נוגדנים, הדבקות ועוד".

קרדיט: מיטל יסעור בית-אור, כתבת ישראל היום.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה