סוגי הפרפרים בישראל



בישראל חיים להם הרבה מאוד סוגים של פרפרים, יש נפוצים ויש נדירים וישנם כאלה אשר למעשה רק חולפים ונודדים כאן, ממש כמו הציפורים הנודדות. פסח החל בימים אלה, מהווה הזדמנות מעולה להכיר את סוגי הפרפרים בישראל. זהו המועד שבו גם מוזמן הציבור לקחת חלק ביוזמה אביבית ייחודית. היוזמה, בשיתוף החברה להגנת הטבע, מאפשרת לכולם לקחת חלק בספירת פרפרים ודיווח על הממצאים. בין אם אתם רוצים לספור או רק להכיר את המעופפים המעודנים הללו, קבלו רשימה של מגוון סוגי פרפרים שניתן למצוא ברחבי ארצנו.

Shutterstock

לבנין הכרוב

לבנין הכרוב הינו אחד ממיני הפרפרים הנפוצים בארץ. ניתן לראותו בכל רחב הארץ, היכן שפורחים הפרחים שמהם הוא ניזון. שמו של פרפר זה נובע מכך שאת הביצים נוהגות נקבות הפרפר להטיל על גבי צמחים שונים, כאשר הכרוב אהוב עליהן במיוחד. אפשר לזהות את הפרפר בזכות הצבע הלבן והבוהק של הכנפיים, אשר בקצהו מופיע כתם שחור כהה. על כנפי הנקבות ניתן לראות בנוסף גם כתמים נוספים, בצורת עיגולים.

לבנין הצנון

לבנין הצנון, בדומה ללבנין הכרוב, נפוץ מאוד בארץ. למעשה, סוג זה של פרפר מצוי גם ביבשות אסיה, אירופה, אפריקה, אוסטרליה וחלקים מיבשת אמריקה. הנקבות נוהגות להטיל את הביצים על צנונים, אך גם על צמחים נוספים. הפרפר דומה במראהו ללבנין הכרוב, גם הוא לבן אך הכתם הכהה במרומי הכנף בולט פחות.

לימוני האשחר

שמו של מין פרפר זה נובע מצבעו הצהוב בוהק, כעין הלימון. עם זאת, נקבת הפרפר בהירה יותר. מין זה גדול למדי, כ-6 סנטימטרים אורכו בין שתי קצות הכנפיים. ניתן להבחין בנקודות כהות קטנות, המופיעות על הכנף. לרוב, נוהגת נקבת הפרפר להטיל את הביצים על אשחר, צמח המשמש להפקת מיני רפואות.

לבנין הרכפה

מין הפרפר לבנין הרכפה נפוץ מאוד בארץ והוא פעיל בימי החורף והקיץ גם יחד. פרפר זה מסוגל לנדוד למרחקים. נקבת הפרפר נוהגת להטיל ביצים על צמחים ממשפחת המצליבים. צבעו של הפרפר משולב: לבן ועליו כתמים בצבעי שחור וירוק.

אביבית משוישת

פרפר לבן בינוני, כ-5 סנטימטרים אורך כנפיו מקצה לקצה. הזחלים בוקעים בעונת האביב. צבע הכנפיים מרהיב ומנומר כתמים כהים כעין השיש (מכאן נובע שמו). כאשר הפרפר נמצא במנוחה, מהווים הכתמים צבעי הסוואה מצוינים.

אצילית היערה

סוג זה של פרפרים נודע בעבר בשם נימפית היערה. יחסית, מין זה של פרפרים פחות נפוץ והוא חובב של צמחי היערה. כמו מינים רבים אחרים של פרפרים, הנקבה גדולה יותר מן הזכר. קל לזהות את הפרפר בשל הצבע הכהה והמרשים, שחור וסגול לצד כתמים לבנים בפיזור מרהיב.

נמפית החורשף

פרפר נמפית החורשף שייך לאותם מיני פרפרים אשר חיים בארצנו אך גם נוהגים להגיע דרך נדידה לארצות אחרות. רבים מהם נוהגים לחלוף בארצנו בדרכם למקומות אחרים, בעיקר צפונה. הם נוהגים לעבור כאן בתקופות האביב. הם מתעופפים להם, לפני שמגיעים ימי החום, אל עבר ארצות אירופה המספקות אקלים נוח יותר בעונה החמה. את מין זה של פרפרים ניתן לזהות לפי צבעי הכתום והאדום וכן סימנים דמויי הנקודות שעל הכנפיים.  הפרפר ניזון מצמחים הגדלים במקומות חמימים. בגלל משך חייו, חלק מהפרפרים למעשה מביאים צאצאים תוך כדי הנדידה ולא מגיעים למחוז חפצם.

 

חומית היבלית

זהו פרפר יפה, החובב צמחים ממיני הדגנים. ניתן לראות את הפרפר כשהוא נח לו על סלעים ואף על הקרקע, שכן כנפיו מעניקות לו הסוואה טובה. צבעו של הפרפר חום, עם כתמים זהובים וסימנים דמויי עין שחורה עם נקודה לבנה בתוכה. כאשר הכנף סגורה, ניתן להתרשם מסימנים עגולים נוספים.

כחלון האספסת

הפרפר נפוץ במיוחד באפריקה אך הגיע גם לארצנו. בארץ, ניתן לראות אותו לרוב לפני האביב וכמשתמע משמו הוא חובב גדול של צמחי האספסת. צבע הכנפיים כחול מרהיב משובץ כתמים ספורים, דמויי עיניים.

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה