טיולים בחגים ברחבי הארץ



לכבוד החגים הקרבים קרן קימת לישראל מציעה מגוון מסלולים קלילים ומומלצים ברחבי הארץ, לכם רק נשאר לארגן תיק ולבוא לטייל.

פארק עמק התכלת

בשנת 2019 נפתח פארק עמק התכלת שבצפת, בירת הגליל העליון זכתה מחדש בפארק טבע עירוני יוצא דופן. הפארק שוכן בגיא נחל ביריה, מיובלי נחל שכווי הנשפך לנחל עמוד. לרשות המטיילים עומד שטח ירוק המשתרע על פני כ-580 דונם. מי שיבקר כאן יוכל להתוודע אל הנופים של הרי צפת מימים עברו: מעיינות קטנים מפכים בגיא, בוסתנים של עצי זית ורימון, עצים המייצגים את החורש הים תיכוני ונוף הרי הגליל. מול הפארק ניצב כחומה הר מירון – ההר הגבוה בגליל. אל תתפלאו אם תפגשו בין השבילים עדרי יעלים, יחמורים, צבאים ואף איילים נקודים. המקומות הלחים משמשים אתר רבייה חשוב לבעלי חיים מקבוצת הדו-חיים – סלמנדרה, צפרדע הנחלים, חפרית ואילנית.

 פארק עמק התכלת צילום יעקב שקולניק קק"ל

איך מגיעים?

נכנסים בכניסה הראשית לצפת ונוסעים לכיוון התחנה המרכזית. כ-500 מטר מצומת הכניסה הראשית פונים ימינה לרחבת החניה של הפארק.

 

מעיין עין גבר

מעיין עין גבר נמצא ביער בירייה הגדול ביערות הנטועים בגליל ואתר טיולים ידוע.

יער ביריה הוא יער נטע האדם הגדול בגליל. היער משתרע על פני כ-20 אלף דונם במדרונות המשתפלים מאזור צפת ועין זיתים מזרחה, לעבר ראש פינה וחצור הגלילית. אין פלא  שביער כה גדול ניתן למצוא מגוון עשיר של אתרים מעניינים ומרתקים.  
עין גבר, הוא מעיין הנובע בדרך כלל בכל ימות השנה. על המעיין הציבו מבנה עוד בתקופה הבריטית, ולידו בריכת איגום קטנה. ליד המעיין הכשירה קק"ל חניון דרך נחמד.

ליד המעיין תוכלו למצוא את  שרידי בית הכנסת הקדום נבוריה, הוא אחד האתרים הוותיקים ביער. בית הכנסת, ששוחזר בחלקו בשיתוף פעולה של קק"ל ורשות העתיקות, הוא מהמאה השישית לספירה. הוא התפרסם בכתובת שהתגלתה במשקופו, כתובת נדירה המציינת תאריך: "למספר ארבע מאות ותישעים וארבע שנה לחורבן הבית נבנה בסרר חנינא בן ליזר ולוליאנא הבר יודן". הכתובת מעידה שבית הכנסת נבנה בשנת 494 לחורבן בית המקדש (564 לספירה), בעת כהונתם של חנינא בן ליזר ולוליאנא בר יודן כראשי הקהילה, או ראשי בית הכנסת. בית הכנסת התקיים עד שנת 640 לספירה בערך.
למרגלות אתר בית הכנסת, כ-200 מ' בהמשך דרך הנוף, נובע עין נבוריה בלב משטח סלע לבן. קק"ל בנתה כאן טרסות, נטעה  עצי בוסתן והפכה את המקום לפינת חמד. הלאה משם נמצא מצפור חדש – מצפור אבי ויגדר. המצפור חוסה בצל עצי אורן קנרי גדולים. מעט יותר ותיק הוא המצפור הבא – על שם טום וסשה. שני המצפורים מעניקים תצפיות על נחל דלתון, עמק החולה, הגולן והחרמון.

 

איך מגיעים?

יש לנסוע דרך הכביש העולה ממירון לצפת (כביש 89) עם הכביש העולה לדלתון (כביש 886).

 

פארק הירדן

פארק הירדן נמצא מצפון לכנרת, בגדתו המזרחית של הנהר הגדול בישראל, ויש בו חניוני לילה מאורגנים, שירותים ומקלחות ומסלולי טיול..
אחד ממסלולי הטיול בפארק עובר בתוך אמה המזרימה מים מהירדן לאתר טחנות הקמח המשוחזר. ההליכה באמות היא מסלול שמתאים לקיץ, אך הרחצה בהן אסורה.

באזור פארק הירדן פעלו בעבר לפחות 12 זוגות של אבני ריחיים, שניצלו את שפע המים הזורמים בערוץ הירדן. המים לטחנות הגיעו בארבע תעלות מטויחות. אחת התעלות שופצה והיא מוליכה מים לאורך כ-600 מ' אל שתי טחנות קמח הנמצאות ליד החניון המרכזי של הפארק.
טחנות הקמח המשוחזרות הן מסוג טחנות המגלש. המים גולשים במגלשה אלכסונית אל מנהרה הנמצאת בקומה התחתונה של המבנה. כוח המים מסובב גלגל כנפיים, וזה מסובב את אבני הטחינה. טחנות מגלש אופייניות למקומות שבהם קיים זרם גדול של מים. ברוב חלקי הארץ נבנו טחנות ארובה, שבהן הפילו את המים המוזרמים מגובה רב יחסית, כדי שיהיה בכוחם להניע את גלגל הכנפיים שסובב את אבני הריחיים.
טחנות אלה נחשבו ליעילות מאוד ומשכו אליהן בעבר רבים מתושבי הגולן.

 

איך מגיעים?

מגשר אריק נוסעים מזרחה בכביש העולה לקצרין (כביש 87). ממשיכים עוד כ-3 ק"מ עד צומת בית צידה ופונים צפונה (שמאלה) בכביש 808. אחרי כ-2 ק"מ פונים שמאלה לכניסה לפארק.

 פארק בריטניה צילום בני חיון

 

פארק בריטניה

פארק בריטניה, נמצא בלבה של שפלת יהודה, הוא מרחב של 40 אלף דונם ובו גבעות מכוסות חורש טבעי, יערות נטע אדם ובוסתנים. בין כל אלה פזורים אתרי עבר. קק"ל פיתחה ביער דרך נוף, חניונים, מצפורים ושני מסלולי הליכה, אחד מהם הוא שביל הבארות.

שביל הבארות הוא פתרון מעולה למשפחות שרוצות לצאת לטבע, אך הם מטיבות לכת מבלינת טיולים. המסלול המעגלי עובר ביער של עצי אלון, אורן וחרוב וממנו משקיפים על גבעות השפלה, עמק האלה והרי ירושלים. לאורך הדרך ילוו אתכם שרידי התיישבות קדומה, מערות, גתות ובארות.

 

איך מגיעים?

נכנסים בשער הצפוני של פארק בריטניה, כקילומטר ממערב לצומת זכריה (כביש 383, ליד סימן ק"מ 17). נוסעים בדרך הסלולה דרומה כ-2 ק"מ עד לצומת דרכים שממנו מתחיל המסלול (מסלול בצבע אדום).

 

סטף

אתר הסטף ממוקם בצדו המזרחי של הר איתן, בפאתיה המערביים של ירושלים, שבהם צונח מדרון ירוק אל נחל שורק, שני המעיינות הנובעים מתוכו משקים מדרגות חקלאיות (טראסות), זכר לתרבות עברית בת אלפי שנים שכמעט ואבדה מן העולם. כאן מגדלים ממש כמו בני ישראל בשעתם גני ירק מושקים ובוסתנים שאינם דרושים השקייה – זית, שקד וגפן – המעניקים לנוף מראה ירוק ורענן במשך כל ימות השנה.

 

איך מגיעים?

בכיכר שבצומת הסטף פונה דרך סלולה לסטף, מכביש נחל שורק שלרגלי האתר (מספר 386) מטפס ועולה גם שביל מסומן להולכי רגל.

 

 

יער אילנות

בלב השרון נמצא יער מיוחד במינו, שאין שני לו בישראל. 750 מיני עצים צומחים זה בצד זה ומייצגים מבחר עצום של מקומות ברחבי העולם. סיור ביער הוא חוויה לאוהבי טבע והזדמנות לעריכת היכרות עם עצים זרים, מוזרים ומופלאים, חלקם בעלי מראה אקזוטי מרתק. קק"ל מפעילה באילנות מרכז מבקרים המוקדש כולו לעצים, משלב את הטכנולוגיות החדישות ביותר בתחום, ומציע למבקרים בו חוויה מיוחדת במינה

 

איך להגיע?
יער אילנות משתרע משני צדדיו של כביש חיפה-ת"א הישן (כביש 4), בין צומת דרור לצומת השרון (צומת בית ליד).

הכניסה לגן הבוטני  יערני (ארבורטום) ולמרכז המבקרים:
לנוסעים על כביש 4 לכיוון צפון - יש לפנות מהכביש ימינה עם השילוט לגן הבוטני יערני אילנות.
לנוסעים על כביש 4 לכיוון דרום - יש להמשיך עד צומת הדסים, לבצע סיבוב פרסה ולהמשיך צפונה על כביש 4, עד הירידה לגן הבוטני היערני אילנות.
לחיפוש ב-waze: גן בוטני ארבורטום אילנות

הכניסה ליער  אילנות לנוסעים מצפון לדרום על כביש 4 יש לפנות ימינה עפ"י השילוט. 
לחיפוש ב-waze: יער אילנות

 

יער המלאכים

יער המלאכים משתרע על פני 7,000 דונם, ונמצא כארבעה ק"מ ממזרח לקרית גת. קק"ל הציבה ביער חניוני נופש מצוידים בשולחנות פיקניק ובמתקני משחק לילדים והכשירה דרכי יער המובילות אליהם. חפירות ארכיאולוגיות חשפו ביער אתרי עתיקות. בחניון המרכזי הוצבו מתקני משחקים מותאמים לילדים עם מוגבלויות ושירותים נגישים.

 

איך מגיעים?

הכניסה ליער נמצאת כארבעה ק"מ ממזרח לקריית גת (כביש 35, בין סימני ק"מ 24-23). כתבו ב-Waze: יער המלאכים.

 

יער להב:

יער להב, מהגדולים ביערות קק"ל, צומח בגבול המדבר. היער משתרע על פני יותר מ-25,000 דונם והוא עשיר באתרי טבע ונוף ובאתרי עבר ומורשת. קק"ל פיתחה ביער דרכים, הכשירה חניונים ונטעה בוסתנים של עצי פרי.

 

איך מגיעים?

מכביש בית קמה-באר שבע (כביש מס' 40). כ- 2.5 ק"מ מדרום לצומת בית קמה מסתעף כביש הגישה לקיבוצים דביר ולהב -צומת דבירה (כביש 3255). חולפים על פני דביר ומגיעים לכביש הגישה ליער להב. (בין סימני 8-9 ק"מ)


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה