תחנות הרכבת משה דיין וראשונים יתחברו ויקצרו את הדרך לגוש דן



ההתעקשות של עיריית ראשון לציון נשאה פרי * ראש העירייה התנגד שהרכבת הכבדה תעבור בין השכונות במערב העיר וכעת הוחלט על חיבור התחנות ואף הוספת תחנת רכבת חדשה בעיר * ראשון לציון תהיה העיר השלישית בישראל עם שלוש תחנות רכבת ומעלה* העבודות צפויות לצאת לדרך לקראת אמצע 2019

בשורה לתושבי העיר. תחנות הרכבת משה דיין וראשונים יחוברו, מה שיוביל לקיצור הדרך לגוש דן והגברת הנגישות והניוד בתוך העיר. ראש עיריית ראשון לציון, דב צור, דורש מזה שנים את חיבור שתי התחנות בטענה כי הדבר הכרחי לפיתוחה של העיר.

בעבר, הציגה רכבת ישראל תוואי שחוצה שכונות במערב העיר. ראש העירייה הודיע לשר התחבורה כי העירייה לא תסכים לתוואי זה. שר התחבורה שמע עמדה זו והנחה לתכנן קו רכבת סביב תוואי הקיים של כביש 431 שממשיך מזרחה, לאזור צומת ענבה, מודיעין ומגיע לתחנת מודיעין. עתה התברר כי ההתעקשות השתלמה והמדינה הודיעה על הקצאת כ–1.5 מיליארד שקל מתקציב המדינה ל–2019 לצורך הארכת מסילות רכבת ישראל לאורך כביש 431, חיבור בין התחנות ואף הקמת תחנת רכבת חדשה בסמוך למרכז העסקים שורק. ראשון לציון תהיה העיר השלישית בישראל עם שלוש תחנות רכבת ומעלה. שיפור הנגישות התחבורתית הופך את ראשון לציון ליותר אטרקטיבית בקרב חברות ועסקים הבוחרים להעתיק את מיקומם לעיר. כך למשל בחרה קבוצת דיסקונט להקים קריה פיננסית בעיר בשטח של 21 דונם שתכלול את בנק דיסקונט, בנק מרכנתיל וחברת Cal.

תחנת הרכבת ראשונים הוקמה כבר ב-2003 ותחנת הרכבת משה דיין ב-2011. למרות המרחק הקצר (כ-6.5 ק"מ) בין שתי התחנות, הן מנותקות האחת מן השנייה. בעירייה מקווים כי חיבור בין התחנות ייתן מענה גם לתושבי העיר שמעוניינים להגיע מהקצה המערבי למזרחי והן לתושבי מזרח ומרכז ראשון לציון המעוניינים להגיע במהירות לגוש דן. העבודות צפויות לצאת לדרך לקראת אמצע 2019.

בשורה זו בתחום התחבורה הציבורית בעיר היא חלק מהיוזמה שמוביל ראש העירייה לפיתוח התחבורה הציבורית בעיר. נזכיר כי רק לפני כשלושה חודשים הוצג תוואי הרכבת הקלה בפני חברי ועדת תכנון ובנייה בעיריית ראשון לציון. מדובר בבשורה משמעותית שתשנה דרמטית את פני התחבורה בעיר ובכלל זה את איכות חיי התושבים. תוואי הקו החום של הרכבת הקלה יחל בבת ים, ימשיך לראשון לציון ומשם לבאר יעקב, רמלה ולוד. סך הכל אורכו של הקו יעמוד על 30 ק"מ ויהיו בו 46 תחנות. בראשון לציון הוא יחל במתחם העסקים החדש- מתחם ה-1000 ומשם יעבור דרך שד' רחבעם זאבי, רחוב לוי אשכול, שד' יצחק רבין, רחוב רוטשילד, הרצל, הכרמל, שד' ירושלים ועד לשכונת נרקיסים. הקו מתוכנן לעבור בשטח מחנה צריפין העתיד להתפנות לטובת אזורי מגורים ותעסוקה ומקשר למתחם בית החולים אסף הרופא.

חברת נת"ע (נתיבי ישראל) מעריכה כי הקו ישמש כ-124 אלף איש ביום ולמעלה מ-17 אלף איש בשעת השיא בבוקר. בעיריית ראשון לציון יודעים שהקו החום אשר יתחבר לקו האדום של הרכבת הקלה ולמעשה לכל גוש דן, צפוי לשנות לגמרי את פני התחבורה בעיר ולשפר דרמטית את איכות חיי התושבים. לכן הצהירה העירייה, ואף קיבלה את ברכת משרד התחבורה, כי היא מוכנה לקחת את המושכות לידיה ולהשיג את המימון באופן עצמאי להקמת הקו החום. בעירייה מעריכים שמהלך זה צפוי לזרז משמעותית את לוח הזמנים. ההערכה היא שעלות הקמת הקו נאמדת בכ-10 מיליארד ₪. לצורך הקמת הקו, עיריית ראשון לציון תקים תאגיד עירוני בשליטת העירייה ובו יהיו חברות הרשויות אשר הקו עובר בשטחן: רמלה, לוד ובאר יעקב. גיוס התקציב ישען על מימון בינלאומי בלא שהעירייה בפעולותיה האחרות עלולה להינזק מהקמת הקו. מ"מ ראש עיריית ראשון לציון, מוטי עג'מי, אמר כי מדובר בבשורה כפולה שכן לא רק שתחנות ראשון לציון יחוברו, גם הרעיון האבסורדי שהרכבת הכבדה תעבור בין שכונות העיר, ירד מהפרק. "ראש העירייה התנגד בתוקף, ובצדק, ועכשיו אנחנו מברכים על ההחלטה שהתקבלה".

צילום מהאוויר: אביב בן אור

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה