משפחות הבניין הפגוע התעוררו לבוקר של אי ודאות



עשרות המשפחות שהתגוררו בבניינים שנפגעו מרקטה בעיר נאלצות לאלתר פתרונות מגורים עד שיאמדו את הסיכון במקום. "במלון לא קיבלו אותי כי לא היה לי כרטיס אשראי. למה זה צריך להיות ככה?". הלימודים בעיר מתקיימים באופן חלקי

יותר מ-40 משפחות שדירותיהן נהרסו בפגיעה הקטלנית בבית המגורים בראשון לציון אמש, התעוררו היום (ד') לבוקר של אי ודאות. העירייה הציבה מאבטחים שמנעו מזרים להיכנס למתחם. הלימודים מתקיימים בעיר באופן חלקי. "אני זרוקה ברחוב, אין לי לאן ללכת", אמרה בשידור הישיר ב-ynet מיכל רוזן, תושבת הבניין.
 

הבניין ספג פגיעה ישירה של רקטה שירו אנשי חמאס מרצועת עזה. שני בני אדם נפצעו באורח קל מרסיסים ועוד ארבעה לקו בחרדה. הרקטה פגעה בקומה העליונה של הבניין, גרמה לקריסה חלקית שלה ופגעה בעוד שתי קומות. גם בבניין השכן ניזוקו כל הדירות, ובבניינים סמוכים הורגש ההדף וגרם להרס קל יותר. בצבא מעריכים שהרקטה אינה מסוג "פאג'ר 5" אלא חלק מהרקטות ארוכות הטווח שחמאס מפתח ברצועה. רוב הדיירים היו במרחב המוגן ולכן לא היו נפגעים בנפש. מדובר בפעם הראשונה שבה חמאס מצליח לפגוע באזור מאוכלס במרכז הארץ, לאחר שהרקטות הקודמות ששוגרו לאזור יורטו או נפלו בשטחים פתוחים.

הדיירים שבו הבוקר טיפין טיפין לבניין, לאחר שהסירו ממנו את החלקים המסוכנים. אנשי העירייה ומס רכוש פועלים במקום וממשיכים בפינוי חלקי המבנים שניזוקו. מהנדס העיר בוחן כיצד ראוי לטפל במבנה, ואם ניתן לחזק את הבניין או שיהיה צורך להרוס אותו כדי לא לסכן את יושביו. 
 
יעל שמתגוררת בבניין ואמה שמתגוררת בבניין הסמוך היו בשעת האזעקה בבית. הבוקר הן הגיעו לבניין וביקשו בסך הכול לאסוף כמה חפצים בסיסיים כדי להמשיך את היום: "היינו בבית בשעת האזעקה. נכנסתי עם שתי הבנות שלי לממ"ד ואז נשמע פיצוץ. כשיצאנו מהחדר ראינו שהכול נהרס. הגענו לפה כדי לאסוף ציוד בסיסי ולהתחיל לטפל בכל הנזקים".
 
מיכל רוזן, שכנה אחרת, קבלה בפני חבר מועצת עיריית ראשון לציון, סורין גנות, שהגיע למקום, נוכח הקשיים שבהם נתקלה במהלך הלילה. "הלכתי לבית מלון אבל לא קיבלו אותי כי לא היה לי כרטיס אשראי. למה זה צריך להיות ככה? בסוף נאלצתי ללכת לישון אצל קרובי משפחה עם הילדים. אני גרה בדירה שכורה, ורק מקווה שיתחשבו בנו".
ראש העיר, דב צור, אמר במשדר ynet כי חלק מהתושבים הופנו לבית מלון שהועמד לרשותם, ומי שרצה בכך יכול היה ללון בבית ספר סמוך. "הם התפזרו כל אחד אצל קרוביו, אצל שכניו, לפי מה שנוח להם, אחרי שקיבלו טיפול מפסיכולוגים ומאנשי מס רכוש". 

10 גני ילדים של נעמת במרחב ראשון לציון החליטו שלא לפתוח את שערי הגנים בשל מחסור במרחבים מוגנים. הורים רבים, שהגיעו עם ילדיהם, קיבלו את ההודעה מהגננות. הלילה הודיעה עיריית ראשון לציון כי הלימודים יתקיימו היום במתכונת חלקית בעקבות התפוצצות הטיל באחד הבניינים בעיר. בבתי הספר היסודיים יתקיימו לימודים רק לתלמידי שכבות ד', ה' ו-ו', ובבתי הספר העל-יסודיים יגיעו ללימודים רק תלמידי שכבות ט' ו-י"ב.   
 
לכך התייחס ראש העיר באומרו: "החלטתי שלא תהיה ילד שתיפול שערה משערות ראשו בראשון לציון. לכן רק ילדים שיש להם ממ"ד ילמדו. לשם כך גם פיצלנו את הלימודים, אבל כמות הילדים שתיגע לבית הספר זה כמות הילדים שהממדים והמקלטים יכולים לקלוט". 
 
נציגי פיקוד העורף ובהם מדריכות התגוננות לשעת חירום, קציני אוכלוסיה ומפקד פיקוד העורף האלוף אייל אייזנברג סיירו בבתי הספר ובגני ילדים בראשון לציון, והנחו את הילדים כיצד לנהוג בהישמע אזעקה. המהלך נועד להעניק ביטחון לתלמידים לאחר הפגיעה הישירה בבניין בעיר.  
 
 "יש לנו ממ"דים, אנחנו מוגנים

תושבים רבים מהשכונה התגודדו מול הבניין החרב. על אף החשש וההבנה כי הפגיעה הישירה הגיעה סמוך מאוד לביתם, הם מרגישים מוגנים ולא חושבים לרגע לעזוב את העיר. "התחושות הבוקר לא נעימות, ישנה הבנה שאנחנו בעצם חלק מהמערכה, שזה יכול לקרות גם לנו", אמרה הולי הברי, המתגוררת באחד הבניינים הסמוכים. 
"פחדתי לצאת הבוקר מהבית. גם הילד ממש מפחד", סיפרה. עם זאת, אומרת הברי, לא הייתה לה כל מחשבה לעזוב לכמה ימים. "מה פתאום? אנחנו נשארים פה. יש לנו ממ"דים, אנחנו מוגנים. לאן אני אעזוב? הבת שלי משרתת שני קילומטר מעזה, אני אומרת לה לעזוב?". 
 
גם משה כהן, דייר בבניין סמוך הצטרף לדברים: "אין שום מחשבה לעזוב, בשום פנים ואופן. אנחנו נישאר כאן ונתמודד עם המצב. אני מקווה שהטילים לישראל לא ימשכו עוד זמן רב, אבל אם כן זה יהיה חמור מאוד והממשלה תצטרך לתת את הדעת".  
 
קרדיט צילום: סיגל שחר מזרחי
צילום וידאו: אלי סניור
קרדיט כתבה: אלי סניור ושחר חי  YNET

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה