מה עושים כשבגן הילדים אין מרחב מוגן?



באזור גוש דן הילדים אמנם נשלחים למוסדות החינוך כרגיל, אבל מה עושים כשבגן אין מקלט או ממ"ד? יש הורים ששולחים את הילדים לגן בכל זאת, ויש כאלה שמעדיפים להשאיר אותם בבית. ובפיקוד העורף מבקשים: תתקשרו ל- 1207 ודווחו לנו על מבנים לא ממוגנים



"אז מה עושים היום? שולחים את הילדים לגן גם אם אין שם ממ"ד, או שנשארים בבית?", כך פנתה הבוקר אמא תל אביבית מוטרדת לחברותיה בקבוצת האימהות בפייסבוק. הפוסט שלה מיד זכה לתגובות רבות: "כל הלילה לא הצלחתי לישון מרוב מחשבות מה לעשות, ובסופו של דבר החלטתי להישאר בבית", כתבה אמא אחת מחולון. "אחרי לילה של התלבטות שלחתי לגן, אבל אני ממש לא שלמה עם זה", שיתפה תל אביבית אחרת. אז באמת, מה עושים?

 

"אני ובעלי נשארים בבית בתורנות"

בגנים רבים באזור גוש דן אין לא מקלט ולא ממ"ד (מרחב מוגן דירתי). הנחיות פיקוד העורף מורות, בעת אזעקה, להתכנס במרחב מוגן כלשהו – כאשר גם חדרי מדרגות עשויים לשמש כמרחב כזה בשעת הצורך. ובכל זאת, הורים רבים מרגישים בלבול ופחד לשלוח את הפעוטות למסגרת.

"הבנות שלי בנות שלוש וחצי, ובגן שלהן אין מקלט אבל יש מרחב מוגן, מעין חלל ללא חלונות", מספרת סיגל דניאלו ממרכז תל אביב. "שלחתי אותן הבוקר לגן בלב כבד. מצד שני, גם בבית אין לנו מקלט, ובמהלך האזעקות של סוף השבוע שהינו בחדר המדרגות של הבניין. הפחד שלי כאמא הוא בעיקר לחשוב שהן מפחדות ובוכות בזמן האזעקה ולא להיות לידן ברגעים האלה. כשהייתי איתן חיבקתי אותן, ואיכשהו הרגשתי שאנחנו מוגנות יותר".

"הילדים שלי בגן פרטי, במבנה ישן, בלי ממ"ד ובלי מקלט", מספרת גם מאיה מראשון לציון. "בגן יש יותר מ-50 ילדים בכמה קבוצות, ואין להם איפה להתחבא בזמן אזעקה. אני יודעת שפיקוד העורף הכריז על לימודים כרגיל ושגרה, אבל מצד שני הוא גם מנחה להישאר קרובים למרחבים מוגנים. אני ובעלי החלטנו בינתיים לעשות תורנות, ונישאר איתם בבית בתורנות - יום אני ויום הוא. אני מעדיפה להיחשב לאמא היסטרית מאשר להסתכן. אני עובדת בתל אביב, והבוקר במהלך האזעקה כל כך שמחתי שהילדים עם בעלי, אחרת הייתי מטפסת על התקרה מרוב חרדות".

בגן רעים, גן פרטי בתל אביב לגילאי שנתיים עד ארבע, אין מקלט – ובמקרה של אזעקה יוצאים עם הילדים לחדר המדרגות. "בבוקר תרגלנו את הילדים, וכשנשמעה האזעקה הם שיתפו פעולה בצורה מדהימה", מספרת מזי סביליה, הגננת. "מתוך 15 ילדים הגיעו רק שמונה – יש משפחות שיצאו מהעיר, הורים שהיה באפשרותם להשאיר את הילדים בבית, השאירו. היו הורים שדאגו שהגן לא מספיק ממוגן, במיוחד הורים לילדים בגילים הצעירים יותר".

בגן נוסף במרכז תל אביב, שאין בו מקלט או מרחב מוגן, החליטה הגננת שהיא סוגרת את הגן. היא התקשרה להורים אחרי האזעקה וביקשה מהם לקחת את ילדיהם "בחצי השעה הקרובה", מכיוון שאינה יכולה לקחת אחריות על כל כך הרבה ילדים.

ההנחיה: מצאו את המרחב המוגן הקרוב ביותר

התשובה של הגורמים הרשמיים לא מאוד מרגיעה: בפיקוד העורף הסבירו לנו כי כל גני הילדים החדשים שנפתחים מחויבים על פי משרד החינוך ופיקוד העורף בממ"ד, אבל מאז שהתקבל חוק חינוך חינם מגיל שלוש ומעלה, התחילו משרד החינוך ופיקוד העורף במיגון הגנים העירוניים. היעד להשלמת התהליך הוא שלוש שנים מקבלת החוק – כלומר בעוד שנתיים. עד אז, ישנם מבנים ללא מרחב מוגן.

ההנחיה לגנים האלה היא כמו לאזרחים – למצוא את המרחב המוגן הסמוך ביותר לגן, בין אם חדר מדרגות שאינו בקומה העליונה או כל חלל חסר חלונות אחר. להורים המודאגים אומרים בפיקוד העורף: אם ידוע לכם על גני ילדים שאין להם פתרון שמניח את הדעת, אל תחכו - פנו למרכז המידע של פיקוד העורף במספר 1207, הציפו את הבעיה וקבלו מענה מגורם מוסמך.

קרדיט: נועה יחיאלי | mako |


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה