ראשון לציון :נהג אגד יפצה ב-60,000 נוסעת ממוצא אתיופי בשל הערה גזענית



הנהג:"את לא מבינה שאני לא מעלה אתיופים שחורים? מה, באתיופיה היה לכם אוטובוס? לא היה לכם אוטובוס, נכון? אז למה לא תלכי ברגל?, באתיופיה אפילו לא היה לכם נעליים!, הלכתם יחפים! "

נהג אגד, ניסים בן-יקר, יפצה ב-60,000 שקל את יידנו וורקה, בעקבות הערות גזעניות חמורות שהטיח בה בשל מוצאה האתיופי. שופט בית המשפט המחוזי מרכז, ד"ר אחיקם סטולר, דחה (יום ב', 7.5.12) את רוב הערעורים ההדדיים שהוגשו בנושא זה.

בית משפט השלום קבע, וסטולר אימץ את מסקנתו, כי בן-יקר סירב תחילה להעלות את וורקה לאוטובוס במרכז ראשון לציון, למרות שדפקה על צידו ורצה אחריו. רק כאשר ראה נוסעת נוספת, עצר והעלה את השתיים. אז החל בן-יקר במסכת של השתלחויות גזעניות:

"עוד פעם את דופקת לי חזק בדלת? את רוצה לשבור את הדלת? את לא מבינה שאני לא מעלה אתיופים שחורים? מה, באתיופיה היה לכם אוטובוס? לא היה לכם אוטובוס, נכון? אז למה לא תלכי ברגל?, באתיופיה אפילו לא היה לכם נעליים!, הלכתם יחפים! פה לפחות יש לכם נעליים אז למה שלא תלכו ברגל?".

כאשר ביקשה וורקה לשלם, מתוך חשש שבן-יקר לא יתיר לה לנסוע, המשיך הלה בהשתוללותו: "חכי חכי בסבלנות, האתיופים האלו מאז שעלו לפה תפסו גובה". לאחר שוורקה שילמה עבור הנסיעה, ובעת שבן-יקר החזיר לה עודף, היא העירה לו: "ככה תתנהג לאמא שלך לא אלי". בתגובה אמר לה בן-יקר: "בואי, בואי הנה". הוא תפס את חצאיתה ומנע ממנה להיכנס פנימה לאוטובוס. וורקה הצליחה להשתחרר מתפיסה זו, נכנסה לתוך האוטובוס ואז צעק בן-יקר לעברה: "השחורים האלו, מי הביא אתכם לארץ? אתם בכלל יהודים? כל הכושים האלו צריך להחזיר אתכם, אני אחזיר אותך לאתיופיה, אתם עם טיפש, אתם סתם מזיקים לארץ שלנו, את שייכת לכאן בכלל?".

עדות הנהג - אבסורדית

בית משפט השלום קיבל במלואה את עדותה של וורקה, ולעומת זאת אמר על בן-יקר: "עדותו הייתה כה אבסורדית בלתי הגיונית ובלתי אמינה עד כי טען כי גם משרד התחבורה באמצעות החוקר מר בינו, חברו וקשרו נגדו להפלילו". בן-יקר חויב לפצות את וורקה ב-60,000 שקל, נקנס ב-5,000 שקל, נקנס על תנאי ב-50,000 שקל והוטלה עליו פסילה על תנאי. אגד חויבה לפצות את וורקה ב-10,000 שקל, נקנסה ב-5,000 שקל ונקנסה על תנאי ב-20,000 שקל.

אגד ובן-יקר ערערו על פסק הדין וגזר הדין, ומשרד התחבורה - על גזר הדין. סטולר דחה את רוב הערעורים, פרט לביטול הקנס על תנאי שהוטל על אגד. הוא הסביר, כי חיובה של החברה להבטיח שאיש מנהגיה לא יתנהג בצורה דומה, הוא גזירה שאין הציבור יכול לעמוד בה. לעומת זאת, נקנסה אגד בפועל ב-20,000 שקל משום שלא טרחה להדריך את נהגיה להימנע מביטויים גזעניים. על כך אומר סטולר:

"אגד משרתת ציבור נוסעים עצום ורב מדי יום ביומו וכתאגיד המשרת נוסעים מכל שכבות החברה, מחויבת לדאוג לכך כי נהגים המועסקים על ידה יימנעו מאמירות פוגעניות בכלל ואמירות גזעניות פוגעניות על אחת כמה וכמה. כתאגיד כלל ארצי הנותן שירות לאוכלוסיות רחבות מחויבת אגד להטמיע בנהגיה דרכי התנהגות ודרך ארץ בהיותם נציגיה".

סטולר מוסיף: "יש לשבח את המתלוננת אשר עמדה על זכויותיה, גילתה אומץ לב ציבורי וראוי להערכה עת העירה לנהג כי דבריו מהווים גזענות לשמה וכן התלוננה על מעשיו בפני הרשויות המתאימות אשר לא הקלו ראש בתלונה והגישו כתב אישום. חלה חובה לשרש התבטאויות גזעניות מפי איש מהציבור בכלל ועל איש ציבור בפרט. בחינת 'וביערת הרע מקרבך'". הוא גם מעיר, כי וורקה יכולה להגיש תביעה אזרחית נגד בן-יקר ואגד.

קרדיט: איתמר לוין News1.co.il


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה