סיכום שנה בפשיעה:"שיקגו בראשון לציון"




מנתוני מחוז המרכז של המשטרה ל-2011 עולה כי חלה התגברות בפשיעה בשפלה, וסכסוכים בין כנופיות במזרח בראשון לציון ובמערב. החדשות הטובות: עלייה חדה בפיענוח מקרי רצח

"שיקגו בראשון לציון" – כך מכנים ביחידה המרכזית של מחוז המרכז במשטרה את המאבק בארגוני הפשיעה, שבשנה האחרונה הגיעו ביתר שאת לעיר שבשפלה. במחוז סיכמו היום (שלישי) את שנת העבודה 2011, שהתאפיינה בין היתר בהתגברות הפשיעה בערי השפלה. במסגרת המאבק בפשיעה בעיר, שזכה לכינוי הססגוני על שם העיר האמריקאית שהייתה ידועה כמרכז פשע בתחילת המאה הקודמת, התמקד הימ"ר בשנה החולפת בסכסוך העקוב מדם בין כנופיות עבריינים ממזרח ראשון לציון וממערבה.

במסגרת החקירה של ארגוני הפשיעה, הוגשו כתבי אישום נגד שמונה מחברי הכנופיות, בהם דודו אמויאל – ראש כנופיית מערב העיר. נגד אמויאל הוגש כתב אישום בגין החזקת מטען חבלה, כמו כם בקשה למעצר עד תום ההליכים. באוקטובר האחרון, בעקבות דיווח למוקד 100 של המשטרה, נמצאו אמצעי לחימה הכוללים טילי לאו, אקדחים, מטעני צינור, נפצים ולבנות חבלה בחדר הדודים שבבניין בו גרה עורכת הדין לשעבר ליאורה ברקו, לגביה נבדק חשד להשתייכות לכנופיית המערב. בתום חקירה סמויה, נעצרו יאיר סבג, בכיר בארגונו של משפחת אברג'יל, מחמוד מסארווה, ונגד השניים הוגש כתב אישום.

אולם בכך לא תם כאב הראש של משטרת מחוז המרכז בשפלה. במחוז זה נרשם מספר מקרי הרצח הגבוה ביותר בשנת 2011. מתוך 135 מקרי רצח ארציים, 38 בוצעו בגבולות המחוז בשנה החולפת. מפקד המחוז, ניצב בנצי סאו, ציין כי עבריינים רבים עברו בתקופה האחרונה להתגורר בראשון לציון ובעיר התקבצו שמות בולטים מערים כמו נתניה, יפו וחולון. עוד ציין ניצב סאו כי המאפיין הבולט של המחוז, אשר גובל בשבעה מחוזות אחרים, מביא לכך שהוא מושפע מעבריינים ממקומות רבים בארץ. בעקבות כך, התגבר בשנה האחרונה שיתוף הפעולה בין ימ"ר מרכז לימ"רים אחרים, כמו בחקירת הרצח הכפול של דניאל סמארה ואוהד פרנקו, שאירע בראשון לציון בחודש פברואר.

צמצום משמעותי בסחר בנשק בלתי חוקי בערי המשולש

תופעה נוספת עמה המשיכו להתמודד במחוז המרכז בשנה האחרונה, היא תופעת האלימות בערי המשולש שבמזרח אזור השרון. בשנה החולפת, השקיעה המשטרה מאמצים רבים בחשיפת סוחרי נשק, וכתוצאה מכך חל צמצום משמעותי בשימוש בנשק בלתי חוקי בערי המשולש. בטירה נרשמו השנה 68 מקרים, לעומת 113 ב-2010, ובטייבה – 44 לעומת 60 בשנה שעברה. ימ"ר מרכז התגאה השנה במבצע "שר המלחמה", במהלכו נחשפו והוגשו כתבי אישום נגד 22 סוחרי נשק בטייבה, בטירה, בג'לג'וליה ובכפר קאסם.

לדברי ניצב סאו, אחת הבעיות המרכזיות במגזר הערבי היא חוסר האמון של הציבור במשטרה. דוגמא לכך ניתן היה לראות ברצח הלאל נאשף, שאירע בטייבה בליל שישי האחרון. למשטרה נודע על המקרה רק לאחר שהתקבל דיווח מבית החולים מאיר בכפר סבא, לשם הובא נאשף. זאת בניגוד למקרי רצח אחרים בהם אזרחים מדווחים למשטרה על אירוע פלילי.

במחוז המרכז רשמו בשנה האחרונה גם עלייה בכמות הפענוחים של מקרי רצח. עשרה מקרי רצח פוענחו ב-2011, לעומת מקרה אחד בלבד ב-2010. מדובר בפענוח של כ-55 אחוז מהמקרים, לעומת כ-39 אחוז פענוחים ארציים. במחוז המרכז ביקשו השנה לשים דגש על אמון האזרח. בסיכום השנתי הציגו במחוז נתונים לגבי עלייה בכמות הפניות למוקדי 100 במרכז השליטה המחוזי, כ-1,800,000 בשנת 2011 לעומת כ-1,700,000 ב-2010, עלייה של כ-100 אלף פניות.

לדברי ניצב סאו, היעדים לשנת העבודה הבאה הם בין היתר המשך לחימה בפשיעה חמורה, צמצום אירועי רצח וצמצום העברות הפוגעות בתחושת הביטחון של הציבור. לדבריו, הדבר יתאפשר בשנה הבאה בעזרת הממשלה. "אני מקווה שראש הממשלה יקיים את הבטחתו להגדיל את תקציב את המשטרה, כדי שנוכל להקים ארגונים נוספים בערי המשולש ולתגבר את הכוחות בשטח".

קרדיט: מור שמעוני WALLA.CO.IL


 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה