ראשון לציון אבן שואבת לחברות הרכב



מבלי שכנראה התכוונה לכך, הפכה ראשון לציון לאבן שואבת לחברות הרכב, שהחלו בשנתיים האחרונות להגיע בזו אחר זו לאזור התעשייה והתעסוקה מעוין שורק.


מבלי שכנראה התכוונה לכך, הפכה ראשון לציון לאבן שואבת לחברות הרכב, שהחלו בשנתיים האחרונות להגיע בזו אחר זו לאזור התעשייה והתעסוקה מעוין שורק. המתחם הגדול שבמערב העיר, 475 דונם חולות שפרנסי העיר דמיינו עד לפני מספר שנים שיהפכו למתחם מסחרי לוהט (עד שבימ"ש עליון הבהיר שמדובר במתחם לתעשייה, והותיר בקושי רב את איקאה במקום), מתבסס בהדרגה כמקום שממנו נצא לפחות עם רכב חדש.

"עוברים כל 30 שנה"

מרבית שטחי מעוין שורק מיועדים לתעשייה, למעט שטחה של איקאה במגרש בן 36 דונם (37 אלף מ"ר בנוי) ושטח נוסף של 3,000 מ"ר למסחר.

מי שסימנה את יריית הפתיחה למיצוב החדש של המתחם הייתה קבוצת דוד לובינסקי, יבואנית רכבי פיג'ו, סיטרואן ו-MG, שרכשה בינואר 2009 שטח של 43 דונם מחברת סמל"ת, יבואנית רכבי פיאט, אלפא רומיאו ולנצ'יה, תמורת 115 מיליון שקל. בשטח מקימה לובינסקי מרכז בן 60 אלף מ"ר - מרכז לוגיסטי בן 5,000 מ"ר שירכז את עולם החלפים, מרכז שירות בשטח 9,000 מ"ר, מתחם בונדד (מקום אחסון של רכבים שיורדים מהאונייה) ואתר PDI (אתר ההכנה למסירת רכבים) - שניהם יחד בשטח 10,000 מ"ר. "בית לובינסקי" יכלול את משרדי ההנהלה על פני 5,000 מ"ר, קומפלקס אולמות תצוגה בשטח 2,000 מ"ר ומתחם החברה הבת מוטוספורט, שמשווקת כלי רכב מוטוריים ודו-גלגליים, בשטח 1,000 מ"ר. כל זאת, בהשקעה של 200 מיליון שקל.

אחריה הגיעו יבואניות רכב וחברות ליסינג נוספות, שרכשו שטחים מידי בעלים פרטיים או דרך זכייה במכרזי המינהל והיום קיימות שם לא פחות מ-8 חברות.

גיא גבע, מנכ"ל חברת ניהול הפרויקטים וקסמן-גוברין-גבע, המנהלת בניית שלושה מרכזים לוגיסטיים לחברות רכב במעוין שורק, מסביר כי "בתחום הרכב נגישות היא תנאי סף למיקום. זהו תחום עתיר תנועה של משאיות הפצה ומוביליות ובהקשר זה מעוין שורק מתאים מאוד, כי הוא מקושר לדרכי הגישה הראשיות: כביש 431, כביש 1, נתיבי איילון, כביש 4 וכביש 6. בנוסף, הגודל המינימלי להקמת מרכז רכב יעיל הוא בערך 20 דונם, ומתחם מעוין שורק מספק מגרשים גדולים".

חבי ברק, סמנכ"ל המכירות בקבוצת לובינסקי, מציין כי במעבר למעוין שורק עוזבת החברה את ביתה ב-30 השנה האחרונות ברח' הרב כהנמן בבני ברק. "יש לנו מסורת שהתהוותה, ולפיה כל 30 שנה אנחנו עוברים למיקום אחר", מספר ברק, "לפני 30 שנה עזבנו את רח' שונצינו בת"א, ועכשיו אנחנו עוזבים את בני ברק לטובת ראשל"צ. אם תבדקי, תמצאי שהעיר היא נקודה מרכזית בארץ. יתרון מעוין שורק הוא קרבתו לצירים מרכזיים - לקוחות מכל הארץ יכולים להגיע בנוחות הישר למתחם, שגם מרכז מספר רב של צרכנים בנקודת זמן אחת במקום אחד, וכן קרבתו לנמל אשדוד - פשוט להוציא את הרכב מהאונייה למתחם".

גם חברת הליסינג והשכרת הרכב אלבר, שבשליטת אלי אלעזרא, עוזבת את בני ברק ובאה למעוין שורק. החברה רכשה ב-2011 כ-12 דונם במתחם ממוכר פרטי וחכרה שטח צמוד בן 20 דונם, כך שהיום היא מחזיקה ב-32 דונם. השטח החדש יהיה בן 20 אלף מ"ר והקמתו תעלה 80-100 מיליון שקל, כולל מרכיב הקרקע. אלעזרא מדבר אף הוא על הנגישות כגורם שקרץ לו. "המיקום הוא מצוין - זהו צומת דרכים מאוד מרכזי", הוא אומר.

חברת המזרח, יבואנית רכבי Land Rover ו-Range Rover ומותג הרכב הסיני Great Wall, רכשה 17.5 דונם במקום מגזית גלוב ישראל (שרכשה בזמנו את הקרקע סמוך לרכישת הקרקע של איקאה, בתקווה שהמקום ישמש למסחר) במארס 2011, ב-38.5 מיליון שקל. דני עיני, בעלים ומנכ"ל, מספר ש"ההחלטה לבחור להקים מרכז לוגיסטי במעוין שורק התקבלה חרף העובדה שמבחינת עלות זו הייתה אחת ההצעות הגבוהות שבחנו. מדובר במיקום אסטרטגי, שהופך את האזור לנגיש ביותר, הן עבור לקוחות והן מבחינה לוגיסטית".

1% למסחר

כפי שהצהירה בשנתיים האחרונות, עיריית ראשל"צ משוועת לעסקים ומבקשת לאזן בין שימושי המגורים לשימושי העסקים, התעשייה והיי-טק, שנוכחותם בעיר דלה. על כן, לא מפתיע שהעירייה, בהובלת העומד בראשה, דב צור, מחזרת אחרי היזמים. "ראש עיריית ראשל"צ בולט בנחישות ובמרץ שלו לקלוט חברות כמו שלנו ולטפל בהן בצורה מעוררת כבוד", מעיד אלעזרא, "האג'נדה שלו ברורה. הארנונה שנכנסת ממגורים לא מכסה את ההוצאות, לעומת הארנונה מעסקים שהינה רווחית. נושא העסקים בראשל"צ הוזנח בשנים קודמות".

האם העירייה התכוונה למצב את ראשל"צ כעיר מכוניות, או שמדובר בהליך מקרי? צור: "אני לא חושב שזו עיר מכוניות. חברות הרכב רק גילו בשלב מוקדם יותר את הפוטנציאל שבנגישות. הבנק הבינלאומי ורנואר שנמצאים במעוין שורק הן לא חברות רכב, אז זוהי לא בדיוק עיר מכוניות. יש גם שטחים מצפון למעוין שורק שהעירייה מייעדת לפיתוח עסקי, בהיקף מיליוני מ"ר, שאושרו בתוכניות מקומיות ואושרו ברמה מחוזית. לכן, אין ספק שראשל"צ תהיה מרכז עסקים גדול".

על רקע הגעת כוח אדם רב למעוין שורק, עובדת העירייה על אישור שטחי מסחר תומך. "הגשנו לוועדה המחוזית תוכנית לאישור שטחי מסחר בהיקף 1% מכל מגרש", אומר צור, "מגרשי המתחם מאפשרים בניית 40 אלף מ"ר בנוי בממוצע, ולכמות כזו של עובדים ראוי שיינתן שירות כלשהו של מסחר, למשל מסעדה, בית קפה, סניף בנק. אין כוונה שהמתחם כולו יהפוך למסחרי, אבל גם אין כוונה שהעובדים ייסעו לאכול במקום אחר".

לא רק מיקום חברות הרכב משנה כיוון, אלא גם המבנה ועיצובו. לדברי גבע, "אופי המבנים, שהם לוגיסטיים בעיקרם, השתנה בשנים האחרונות. במקום להיראות כמו מחסן או מבנה פשוט וזול, החברות מכירות שלנראות המבנה יש קשר חזק למותג וגם העירייה רוצה שהמתחם ייראה טוב".

צור: "המבנים בוודאות לא ייראו כערימת מחסנים. אנחנו לא מעוניינים שחברות יקימו פה סוכנויות, אלא מרכזים ארציים ואנחנו יוצאים מגדרנו לעזור לגופים האלה להתמקם פה".

בכל מקרה, ראשל"צ לא לבד. עיני מעריך כי העיר תחלוק בבכורה עם פארק ראם בדרום, בו נמצאים כעת רוב יבואני הרכב.

חברות הרכב מגיעות לראשל"צ:

דוד לובינסקי - פיג'ו, סיטרואן

קבוצת דוד לובינסקי, יבואנית פיג'ו, סיטרואן ו-MG, רכשה 43 דונם במעוין שורק בינואר 2009 תמורת 115 מיליון שקל. היא תקים מרכז לוגיסטי בשטח 60 אלף מ"ר בהשקעה של יותר מ-200 מיליון שקל. מועד סיום הבנייה צפוי לרבעון הראשון של 2014. החברה תעזוב את רחוב הרב כהנמן בבני ברק.

טלקאר - דייהטסו, קיה וסאנגיונג

חברת טלקאר, יבואנית דייהטסו, קיה וסאנגיונג, זכתה במאי 2010 במכרז מינהל למגרש 41.5 דונם במעוין שורק, תמורת 77 מיליון ש'. לפי נתוני העירייה, במקום מתוכנן בניין בשטח 22 אלף מ"ר, עם תחזית לסיום בתחילת 2013. היום מצויים משרדיה הראשיים ברחוב המסגר בת"א והמוסך המרכזי באיזור תעשייה חולון.

מאיר - וולבו, הונדה ויגואר

חברת מאיר למכוניות ומשאיות, יבואנית הרכבים וולבו, הונדה ויגואר, מחזיקה 77 דונם במעוין שורק, לאחר שזכתה במאי 2010 במכרז מינהל מקרקעי ישראל בשטח 39 דונם, תמורת 63 מיליון שקל, ובשטח דומה במכרז ב-2003. תוכניות החברה עדיין אינן מגובשות סופית.

אלייד - פולקסווגן, אאודי, סקודה

חברת אלייד נכסים, החברה האם של צ'מפיון מוטורס המייבאת את רכבי פולקסווגן, אאודי, סיאט וסקודה, רכשה 17 דונם מחברת הנדל"ן בריטיש ישראל בספטמבר 2010, תמורת 35 מיליון שקל. במקום מתוכנן מבנה בשטח 12 אלף מ"ר בנוי, שישמש ככל הנראה מרכז לוגיסטי עבור צ'מפיון מוטורס.

מכשירי תנועה - סוזוקי, פורשה

קבוצת מכשירי תנועה, יבואנית סוזוקי, קרייזלר, פורשה, דודג' וג'יפ, רכשה בינואר 2011 שטח 20 דונם במעוין שורק, עליו תבנה קומפלקס בן 16 אלף מ"ר בנוי. הפרויקט, שייבנה בהשקעה של 100 מיליון שקל, יסתיים במחצית 2014. משרדי ההנהלה יושבים היום בדרך מנחם בגין בת"א.

המזרח - לנדרובר, גרייט-וול

חברת המזרח, יבואנית רכבי לנדרובר ורנג'רובר, וכן מותג הרכב הסיני Great Wall, רכשה במעוין שורק 17.5 דונם במארס 2011, תמורת 38.5 מיליון שקל. בשטח יוקם מתחם לוגיסטי בן כ-9,000 מ"ר, בתקציב בנייה של 20-25 מיליון שקל. סיום הבנייה צפוי ב-2015. החברה יושבת היום בקרית אריה שבפתח תקוה.

אלבר - השכרה וליסינג

חברת הליסינג והשכרת הרכב אלבר, רכשה 12 דונם במעוין שורק במארס 2011 תמורת 26.4 מיליון שקל, וחכרה שטח צמוד נוסף, בהיקף 20 דונם, עליהם היא מקימה את המרכז הלוגיסטי ומשרדיה הראשיים בעלות כוללת של 80-100 מיליון שקל. כיום נמצאת החברה ברחובות לח"י ומבצע קדש בבני ברק.

UTI - איסוזו

חברת UTI (יוניברסל משאיות ישראל), יבואנית משאיות איסוזו, רכשה 10 דונם במעוין שורק באמצע 2011 לבניית מוסך מרכזי, אתר להכנת רכבים חדשים ואחסנה, עם אופציה להרחבה עתידית למגרש יד שנייה ופעילויות אחרות. שטח המבנה המתוכנן הוא 7,000 מ"ר בנוי. הפרויקט יסתיים בעוד שלוש שנים.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה