העליון: עיריית ראשל"צ ומשרד החינוך אחראים למות תלמידה ברכב הסעות



מפסק הדין עולה כי בספטמבר 2001 עלתה רחימי, בת שש במותה, על רכב ההסעה לבית הספר המסילה בראשון לציון. נהג רכב ההסעה לא הבחין שרחימי נותרה ברכב....

כאשר ילדה נשכחת בהסעה ומתה, גם משרד החינוך, העירייה ובית הספר אחראים: שופטי בית המשפט העליון הפכו הבוקר (יום ד') פסיק של בית המשפט המחוזי בתל אביב וקבעו כי יש לדון בפיצויים שתבעו הוריה של הילדה אושר רחימי , בת ה-6 שנשכחה באוטובוס ההסעה לבית הספר, ונחנקה למוות בספטמבר 2001. העליון קבע כי משרד החינוך, עיריית ראשון לציון ובית הספר שבו למדה רחימי הם בין האחראים למותה.
 
אושר הייתה הבת השלישית מתוך ארבע שנולדו לדינה ולמתיתיהו רחימי. היא עלתה לרכב ההסעה בדרכה ליומה השני בכיתה א' בבית הספר המסילה בראשון לציון. נהג ההסעה לא הבחין שרחימי נותרה באוטובוס גם לאחר שיתר התלמידים ירדו ממנו, וחנה במגרש החנייה, שם נותר כלי הרכב לאורך כל היום. רק כעבור תשע שעות נמצאה רחימי באוטובוס ללא רוח חיים.
 
מבחינה פלילית הורשע נהג הרכב בעבירה של גרימת מוות ברשלנות ונגזרה עליו שנת מאסר בפועל. במקביל, הגישו הוריה של רחימי תביעה אזרחית לבית המשפט המחוזי בתל אביב נגד הנהג, וכן נגד חברת ההסעות שהעסיקה אותו, חברת הביטוח שביטחה את רכב ההסעה, בית הספר ומשרד החינוך.
 
ההורים וחברת הביטוח של הרכב טענו בתביעה כי לא מדובר בתאונת דרכים ולכן אי אפשר לשחרר את בית הספר ואת משרד החינוך מנשיאה באחריות לרשלנותם הפושעת, ולהעביר את נטל הפיצוי לכתפיה של חברת הביטוח בלבד. עוד טענו ההורים שסיווג האירוע כתאונת דרכים אף מקטין את גובה הפיצוי שצפויים לשלם להם בעקבות מותה הטראגי של בתם. לעומת זאת, בית הספר ומשרד החינוך טענו כי מדובר בתאונת דרכים.
 
המחוזי קבע: זו תאונת דרכים

בית המשפט המחוזי בתל אביב קבע בניגוד לדעת ההורים כי מותה של בתם נגרם כתוצאה מתאונת דרכים ודחה את התביעות נגד משרד החינוך ונגד בית הספר, והשאיר את התביעות רק נגד הנהג, בעלת האוטובוס וחברת הביטוח שלהם.
 
בעקבות החלטת בית המשפט המחוזי הגישו ההורים ערעור לבית המשפט העליון וטענו כי לא מדובר בתאונת דרכים כיוון שהשימוש ברכב הסתיים עם חניית האוטובוס ויציאת הנהג ממנו וכי מות בתם שאירע מספר שעות לאחר מכן, לא נגרם במהלך השימוש ברכב. עוד טענו ההורים כי בתם היתה ילדה בת שש, שמסוגלת לרדת בכוחות עצמה, ולכן אין לראות באירוע כתאונת דרכים.
 
עוד טענו, כי אילו נהגו בבית הספר ובמשרד החינוך באחריות, ניתן היה להבחין בשעה מוקדמת יותר בכך שבתם לא הגיעה באותו יום לבית הספר ומותה היה נמנע.

בית המשפט העליון קיבל את טענות ההורים וקבע כי אכן לא מדובר בתאונת דרכים. לדברי השופטים אליעזר ריבלין, אשר גרוניס וסלים ג'ובראן, לא התקיימה נסיעה במהלך מותה של רחימי ולא התקיים כל שימוש ברכב, ומכיוון שלא היתה כל נסיעה לא מדובר בתאונת דרכים.
 
השופטים קבעו כי דחיית התביעה נגד משרד החינוך ובית הספר - מבוטלת. הם החזירו את הדיון לבית המשפט המחוזי. לקבוע פיצויים

קרדיט: אביעד גליקמן ynet


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה