חיל האוויר סגר נתיבי טיסה בעקבות "כמעט תאונה" בפלמחים



אולטראלייט שחרג מנתיבו התקרב למרחק 400 מ' ממטוס צבאי - ונמלט. מנחת ראשל"צ הושבת, ו-450 הטייסים האזרחיים במקום טוענים ל"ענישה קולקטיבית"

אירוע בטיחות טיסה חמור בו כמעט התנגשו מטוס אולטראלייט אזרחי ומטוס צבאי, התרחש לפני כשבועיים במרחב פלמחים. כתוצאה מהתקרית , סגר חיל האוויר את נתיבי הטיסה באזור לתעופה אזרחית. המהלך מעורר תרעומת קשה בקרב טייסי האולטראלייט בסביבה, וכיום נמצא הנושא בבדיקת חיל האוויר, רשות התעופה האזרחית (רת"א) וחוקר תאונות אוויריות ראשי במשרד התחבורה.

התאונה האווירית כמעט התרחשה לאחר שהמטוס האזרחי חדר כ-1,200 רגל לנתיב הטיסה המשמש גם את המטוסים הצבאיים, זאת בלא להזדהות, ללא תיאום מראש ובלא קשר עם מגדל הפיקוח במקום.

האולטראלייט טס מכיוון צפון מערב לדרום ונקלע לנתיב התנגשות חזיתי עם מטוס התובלה הצבאי מדגם צופית - מטוס דו מנועי, המסוגל לשאת 10 נוסעים - אשר טס מולו
בכיוון הנגדי, בדרכו אל שדה התעופה דב בתל אביב.

 
במרחק כ-400 מטר נוצר קשר עין בין שני המטוסים. המטוס האזרחי הנמיך בצורה חדה באופן חריג ועזב במהירות את האזור, מבלי שניתן יהיה לזהותו. "מבחינתנו מדובר בטייס עבריין אשר ביצע תאונת פגע וברח", אמר קצין בכיר.

לדבריו, ההגבלות שהטיל חיל האוויר על תנועת מטוסי האולטראלייט באזור פלמחים, נועדו למצות את החקירה, על מנת למנוע הישנותם של אירועי בטיחות חמורים כאלה בעתיד. לעומת זאת, בעמותת מטוסי האולטראלייט, מותחים בקורת חריפה על התנהלות חיל האוויר ועל צעד הסגירה אשר פוגע בפעילות התעופה הספורטיווית הרבה ממנחת ראשל"צ, הסמוך לפלמחים. מדובר באחד המנחתים היותר פעילים לספורט התעופה האזרחית אשר משמש כ-150 מטוסי אולטראלייט וכ-450 טייסים.

יו"ר עמותת טייסי האולטראלייט, דייב לאופר: "אנחנו המומים מהתנהגות חיל האוויר. יש הרבה חברים אצלנו שהם יוצאי החיל וגם פקחי טיסה. זו לא התנהלות שאנו מכירים. יש כאן אירוע שלא יודעים עליו, חוץ מתלונה של טייס צבאי על חליפה קרובה. ישר הנחיתו עלינו כל מיני הנחתות; הטילו ענישה קולקטיבית ורק עכשיו יחלו לחקור".

לדברי לאופר, "בנתיב לאילת וממנה, יש לא פעם חליפות קרובות בין התעבורה האזרחית למטוסי צה"ל, לא ראיתי ש'חתכו' נתיב או ביטלו אותו בשרירותיות כזו כמו כאן. קם חיל האוויר, סוגר נתיב ומשבית מנחת שלם, בלא הסברים".

מדובר צה"ל נמסר כי "בעקבות אירוע בטיחות טיסה שבוצע ע"י כלי טייס אזרחי במרחב האווירי של בסיס פלמחים, נסגרו נתיבי הכניסה והיציאה ממנחת ראשל"צ, אשר ממנו המריא ככל הנראה כלי הטייס, עד להשלמת הבירור מול רשות התעופה האזרחית (רת"א). בחיל האוויר ניתן דגש מיוחד לבטיחות הטיסה, בפרט אל מול כלי טייס אזרחיים וייעשה כל שיידרש למיצוי התחקיר והפקת הלקחים מאירוע זה.

מרשות התעופה האזרחית (רת"א) נמסר בתגובה ל"הארץ", כי קיבלו מידע על האירוע אך לא היו שותפים להחלטה של חיל האוויר.

קרדיט: זוהר בלומנקרנץ "הארץ"


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה