תלונה: חיות מוחזקות בתנאים קשים



נגד חמש חנויות חיות בראשון לציון הוגשו בשבוע שעבר תלונות במשטרה בגין הפרה לכאורה של חוק צער בעלי חיים. המתלוננת, עמותת אנונימוס.

נגד חמש חנויות חיות בראשון לציון הוגשו בשבוע שעבר תלונות במשטרה בגין הפרה לכאורה של חוק צער בעלי חיים. המתלוננת, עמותת אנונימוס: "אנחנו רוצים לוודא שהחוק לא יהיה מס שפתיים כי המחוקק התכוון שהחוקים ימנעו הזנחה של בעלי חיים".

 

עמותת אנונימוס לזכויות בעלי חיים הגישה בשבוע שעבר תלונות במשטרת ראשון לציון נגד חמש חנויות חיות בעיר שבהן, לטענת העמותה, נמצאו הפרות לכאורה של חוק צער בעלי חיים.

 

התלונות הוגשו כחלק מפרויקט אכיפה חדש שהחלה בו העמותה, כשנה וחצי לאחר שנכנסו לתוקפן תקנות חדשות להחזקת בעלי חיים, אשר בין היתר קובעות סטנדרטים מזעריים להחזקת בעלי חיים בחנויות ובפינות חי.

 

מטרת תקנות אלה, כך נקבע בהן, היא "לקדם את רווחת בעלי חיים בהיותם בעלי צרכים גופניים, בריאותיים, התנהגותיים, מנטליים וחברתיים; לסיפוק צרכים כאמור זקוקים בעלי חיים המוחזקים על ידי אדם לתנאים הולמים ולהעשרה סביבתית".

 

כך, בין היתר, קובעות התקנות המפורטות כיצד יש להחזיק בעלי חיים, גודל המתחם, איכות המזון, קשירת בעל חיים, טיפול בבעל חיים חולה, ניהול פינות ליטוף ועוד. על הפרה של התקנות קובע החוק עונש של קנס ועד מאסר שישה חודשים.

 

סבל שלא נגמר

 

אורי לורבר, פעיל אנונימוס, הוא זה שבדק ותיעד שש חנויות בעלי חיים בראשון לציון. לטענתו, בחמש מתוכן מצא כי אינן מקיימות לכאורה את התקנות.

באחת התלונות שהוגשו למשטרה נטען כי בכלובי הארנבונים לא קיים מקום מסתור וחומר להתחפר בו, כי בכלובי התוכונים אין מקום מסתור וכי אין די מזון ואוכל לכל התוכים, כי הצפיפות באקווריום הדגים קשה מהמותר ואין להם מקום מסתור, כי כלובי הכלבים קטנים מדי ואין די מזון ומים לכולם ללא תחרות ביניהם ואין מקומות מרבץ – כל זאת בניגוד לתקנות.

לורבר מספר: "באחת החנויות היה מחריד במיוחד לראות גורי כלבים כלואים בכלוב מתכת.  אחת ההוראות הבסיסיות בתקנות נוגעת לחובה לספק לבעלי חיים כמות מספקת של כלי מזון ושתייה, שתאפשר להם לאכול ולשתות מבלי לריב ביניהם.

 

 


אפילו הדרישה הבסיסית הזאת לא סופקה בחנות.

"מי היה מעלה על דעתו להחזיק בביתו כלב בכלוב? בחנות אחרת פגשתי בארנבונים ובצ'ינצ'ילות שהיו דחוסים בכלוב קטן וצפוף, שלא לדבר על מתקנים אחרים הנחוצים להם על פי חוק, כגון מתקן לטיפוס ומקום מסתור".

 

על פי התקנות, לכל בעל חיים מגיעה גומחה או קופסה או לפחות מקום התחפרות כך שהוא יוכל להרגיש ביטחון, ובתקנה זו לטענת לורבר החנויות לא עמדו: "תקנה זו חשובה במיוחד בחנות חיות בה יש תנועה ערה של אנשים אשר עצם נוכחותם מפחידה את בעלי החיים. אולם לצערי ראיתי שברוב החנויות בעלי החיים היו חשופים ללא מקום מחבוא. אף אחת מדפנות הכלוב אפילו לא כוסתה כך שתינתן לבעל החיים האופציה להפנות את גבו אל האנשים ולהרגיש שלא רואים אותו".

 

את לורבר זעזעה במיוחד העובדה כי ברוב החנויות מוחזקים בעלי החיים, לטענתו, בתנאים של חוסר תזונה מתאימה וחוסר שתייה מספקת. "בעלי החנויות לא שמים מספיק מזון ומים בכלובים", הוא אומר, "זה מצב היוצר בין בעלי החיים תחרות, ובסופו של דבר לא כל בעלי החיים מצליחים לאכול או לשתות. זו זכות בסיסית המגיעה לכל יצור חי, וזה מראה מזעזע וכואב לראות בעל חיים נאבק על דבר כה בסיסי כמו מים ומזון".

 

עוד הוא מספר, כי בחנויות החיות הרושם הוא שבעל החיים שהכי פחות מקדישים לו תשומת לב לצרכיו הם הדגים, בדגש על דגי הזהב. "הצפיפות באקווריומים קשה מהמותר, וגודל האקווריום אינו עומד בתקנים. בעלי החנויות מעמיסים כמויות של דגים פר אקווריום, אין להם מרחב לזוז, ממש אחד בתוך השני. חלק מהחנויות בכלל לא טורחות לשים לדגים מתקן חימום, מסנן מים או תרמוסטט וזה גורם לתמותה רבה של דגים".

בעלי חיים נוספים שסובלים מתנאים קשים הם התוכים, אשר לטענת לורבר מרוכזים בכמות גדולה מדי בכלובים קטנים מדי ללא יכולת לפרוש את כנפיהם כראוי. "אין להם מקומות מסתור", הוא אומר, "אין להם מספיק כלים לאוכל, אין להם מוטות עמידה מתאימים המספקים להם אחיזה נוחה. איך אנשים היו מרגישים אם הם לא היו יכולים אפילו לעמוד כמו שצריך? אלה תנאים לא הומאניים".

 

מי אוכף את התקנות?

 

"זו בדיוק הבעיה. החנויות מנצלות את העובדה שהמשטרה טרם אכפה את החוק. מעבר לכך הן מנצלות את חוסר המודעות של הקהל אשר לא מבין בצרכיהם הטבעיים של בעלי חיים. הרבה אנשים נכנסים לחנויות, רואים ארנב חמוד ולא באמת מבינים עד כמה הוא זקוק לשטח מחיה להסתובב בו, עד כמה קשה לו לריב עם חבריו לתא על מזון, הם לא מבינים שהוא מאוד זקוק למחבוא כדי שיוכל להסתתר כשהוא מרגיש מאוים, הם לא מבינים שהוא חי במצב של דחק תמידי וסבל שלא נגמר".

 


את התלונות במשטרה הגישה עמותת אנונימוס באמצעות עו"ד יואב באומל, שאומר: "החזקת בעלי חיים בכלובים צפופים היא עבירה פלילית שדינה מאסר.

"מאחר שהרשויות אינן אוכפות את חוק צער בעלי חיים, אנו קוראים לציבור לדווח לאנונימוס על חנויות ופינות חי שבהן יש חשד להפרה של התקנות, ולהחרימן. יחד עם זאת, יש לזכור שאין כזה דבר חנות חיות הומאנית. סחר בבעלי חיים כרוך מטבעו בתנאי הובלה והחזקה קשים, ושום כלוב אינו יכול לספק לבעלי חיים את צרכיהם הפיזיים והחברתיים".

 

אורי, מה עמותת אנונימוס מתכננת לעשות עם הממצאים הללו?

 

"כבר פנינו למשטרה ועכשיו מוטל עליה לחקור את המצב ולאכוף את החוק. עורך הדין שלנו מתכוון להמשיך להיות איתם בקשר ולוודא כי התלונה מטופלת וכי היא מגיעה לכל הגורמים הרלבנטיים. אנחנו רוצים לוודא שהחוק לא יהיה מס שפתיים כי המחוקק בהחלט התכוון שהחוקים ימנעו התעללות והזנחה של בעלי חיים, ונראה לפי החנויות האלה שהתקנות מעולם לא הותקנו".

 

 


עו"ד באומל מוסיף: "עליי לציין כי הסיבה ששלחנו את נציגינו לחלק מהחנויות הן בגלל שהציבור הפנה אותנו אליהן. עצוב לי לומר שמכל החנויות שהיינו בהן ברחבי הארץ, ניתן לספור בקושי על יד אחת את החנויות שלא הפרו את התנאים הבסיסיים של בעלי החיים".

 

 

לורבר: "לא משנה כמה החוק יקבע סטנדרטים טובים עבור בעלי החיים, שום חיה לא צריכה להיות בתוך כלוב. מקומו של בעל חיים אינו בחנות או בבית של אדם, משום שלא מדובר בכלבים או חתולים שעברו תהליך ביות במשך אלפי שנים.

"מדובר בתוכים, אוגרים, ארנבים, דגים שנועדו לחיות בטבע. חלקם נתפסו בטבע ונלקחו לשבי, וחלקם גדלים בבתי גידול של האדם בתנאים מחפירים למטרת רווח. במקרה הטוב בעל החיים שמגיע לחנות יימכר ויגיע לבית חם, במקרה הגרוע הוא לא יימכר וייזרק לזבל לטובת חיה אחרת שתתפוס את מקומו בכלוב או שהוא יאומץ ובני הבית ישתעממו ממנו ויזרקו אותו לרחוב".

עו"ד באומל מסכם: "בעל חיים אינו רכוש או חפץ נוי בו ניתן לסחור, מדובר ביצור חי עם אינטרסים בסיסיים להסתובב חופשי, לחיות עם בני מינו, להתרבות באופן טבעי. התלונה הזו חשובה לנו במיוחד כי יש בה אלמנט התראתי, שברגע שיטפלו בה כמו שצריך, בעלי החנויות יתחילו להחזיק בעלי חיים בתנאים טובים יותר התואמים את התקנות או אף יבינו שאין להחזיק בעל חיים בצורה כזו ויחזיקו רק ציוד לבעלי חיים".


תגובות

כל חמש החנויות שנגדן פנתה אנונימוס למשטרה דחו על הסף את התלונות. מחנות "אמזון" נמסר: "כל הכלובים שלנו לפי התקן, יש לנו אישורים של הווטרינרים שעשו ביקורת לפני שבועיים. התלונה משוללת מהיסוד".

מחנות "הובי ג'וי פטס" נמסר: "הארנבות בכלוב גדול מאוד, יש להן אוכל ומים כמו שצריך. לגבי התוכונים, יש לנו אולי שניים~שלושה בכלוב. תמיד יש אנשים רעים שאומרים סתם דברים, הכל אצלנו בסדר גמור. אתם מוזמנים לבוא ולראות".

מ"ממלכת החיות" נמסר: "זה בולשיט. אין בחיים מצב שאדם שבא מבחוץ יכול לומר שלאקווריומים אין את כל המתקנים שהדגים צריכים כי אלה נמצאים מאחורי האקווריום. עברנו את כל הבדיקות הווטרינריות ללא הערות, ואם לווטרינרים אין בעיה איתנו אז אין שום סיבה שלאחרים תהיה".

מ"חוות החיות של אמיר" נמסר לגבי התלונה כי מדובר ב"שטויות".

מ"מולי חיות מחמד" נמסר: "בכל ביקורת של השירותים הווטרינריים בראשון עמדנו בהצלחה וקיבלנו ציון מצוין. הכל אצלנו תקין, והסיפור שלכם מצוץ מהאצבע והזוי לחלוטין. לא התלוננו עליי, לא דיברו עליי, מעולם לא באו אליי הפעילים האלה ובטח שלא צילמו תמונות. לא היה ולא נברא".

קרדיט: ליאת לוי nrg.co.il  

תמונת ארכיון


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה