עתירה מינהלית ניצני ראשון



"ניצני ראשון": בית המשפט דחה את עתירת עיריית ראשל"צ נגד התוכנית לבניית 1,200 יחידות דיור בעיר.

בית המשפט המחוזי בפתח תקווה, בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, דחה עתירה של  עיריית ראשון-לציון והוועדה המקומית לתכנון ובנייה שלה כנגד המועצה הארצית לתכנון ובנייה שאישרה הקמת שכונה בת 1,200 יחידות דיור בעיר. בית המשפט הטיל על עיריית ראשון לציון תשלום הוצאות משפט בסך של כ- 75,000 שקלים (בנוסף לכ- 15,000 שקלים בדיון קודם).

התוכנית להקמת השכונה  המדוברת (תב"ע ר"צ 1\81)  המכונה גם "ניצני ראשון" כוללת שכונת מגורים בת 1,200 יחידות דיור, שטחי ציבור ונוי רבים על שטח בן כ-150 דונם באחד המקומות המרכזיים בראשון לציון -   סמוך לתחנת הרכבת "ראשונים", כביש 431 וציר רחובות-נס-ציונה-ראשון לציון.  מרבית הקרקע  בבעלות פרטית וחלקה הקטן בבעלות ממ"י.  התוכנית כבר פורסמה לתוקף ברשומות לפני קרוב לשנתיים. במתחם התכנית נחתמו כבר לפני שנים עם מספר קבלנים, עסקאות, שנתקעו  בשל ההליכים המשפטיים שניהלה העירייה כנגד התכנית.

תוכנית המתגלגלת 20 שנה!

עתה מקווים היזמים, בעלי הקרקע הרבים שמחזיקים בשטח שנים ארוכות וכמובן הקבלנים כי בכך תגיע לסיומה אחת הסאגות הנדלניות הארוכות והמפרכות בישראל. התוכנית יצאה לדרך בחודש אוגוסט 1991 (לפני 20 שנה!!) ביוזמתה וברכתה של  עיריית ראשון לציון ואושרה ברוב קולות על ידי הוועדה המקומית בחודש יולי 1998. ואולם זמן קצר אחר כך החליטה זו לבטל את האישור שהעניקה היא עצמה לתוכנית ומאז "נאבקת" העירייה בתוכנית בכל כוחה בין בוועדה המחוזית לתכנון ובניה מרכז והמועצה הארצית לתכנון ובנייה (שלוש פעמים!!!) ובין בבית המשפט והפסידה. גם העובדה שהערר השני, שהגישו העותרות בשנת 2009 [אחרי פרסום לתוקף של התכנית בעיתונות] למועצה הארצית לתכנון ובנייה, נדחה, תוך שוועדת הערר מציינת כי היא מקווה שבהחלטתה זו  "יבוא הקץ להליכים ביחס לתכנית דנן וניתן יהיה סוף סוף לבצעה"- לא מנעה מהעותרות להגיש את העתירה הנ"ל, שכאמור-נדחתה.

"תחושה קשה ששיקולים זרים מניעים את העותרות"

בהחלטה מעמיקה ומפורטת המשתרעת על פני 44 עמודים והסוקרת את כל שלבי המאבק בן ה-20 שנה מתחילתו ועד היום, קבע בית המשפט (כב' השופטת זהבה בוסתן)  בין היתר כי נותרה בו תחושה קשה ששיקולים זרים עמדו לנגד עיניי עיריית ראשון לציון. "יש להצטער שהעותרת לא קראה בעיון את החלטת המועצה הארצית לתכנון ובניה שכנגדה ערערה, בהביעה תקוותה שיבוא הקץ להליכים ביחס לתוכנית דנן וניתן יהיה סוף סוף לבצעה. מצער שהעותרת (העירייה י.ר.) בחרה להגיש את העתירה שבפני, שכל מטרתה לנסות פעם נוספת, באצטלה של שמירה על שלטון החוק, לסכל את סיום הליכי התכנון של התוכנית, כשהמניע לכך הוא התנגדותה של העותרת לתוכנית". עוד הוסיפה וכתבה השופטת: "מזה קרוב ל- 15 שנה עושות העתרות כל שביכולתן למנוע את קידומה של התוכנית תוך ניצול לרעה של ההליכים המשפטיים. קשה שלא להתרשם כי שיקולים זרים מניעים את העותרות".

החמיצה הזדמנות לחיסכון בהוצאות משפט 

יצוין כי בטרם החל הדיון בעתירה פנה בית המשפט לבאת כוח עיריית ראשון לציון  אהובה קרו•ק, והציע לה למשוך את העתירה אותה כינה "סתמית ומיותרת, בעלת טיעונים לא טובים", ובכך לפחות תחסוך העירייה  מעצמה הוצאות משפט נכבדות מכספי התושבים, כדבריו.  באת כוח העירייה, אהובה קרו•ק עמדה על עיקשותה שלא למשוך את העתירה למרות הרמזים, וכנאמר אכן ספגה העירייה תשלום הוצאות משפט נכבדות למדיי.  

קרובי משפחתו של היוהמ"ש החיצוני של העירייה, רועי בר, פלשו לשטח התוכנית!

בית המשפט מאזכר בהחלטתו את דו"ח מבקר המדינה משנת 2005 ובו נמצא  שמשפחתו של עו"ד רועי בר, היועץ המשפטי החיצוני של העירייה והוועדה המקומית ראשון לציון -  שהוביל את ההתנגדות המשפטית כנגד הקמת השכונה -  פלשה בניגוד לחוק לשטחים עליה אמורה לקום התוכנית. רועי בר ייצג בשעתו את העותרות במהלכי שמיעת ההתנגדויות לתכנית להקמת השכונה, ולמשפחתו (חמו, חמותו וגיסתו)  היה עניין הן בעיכוב התכנית והן בשינוי הבנייה, וכי נוצר ניגוד עניינים ולו למראית העין אצל היועץ המשפטי כשטיפל בהליכי אשור התכנית וההתנגדות לה, מכיוון שההתנגדות לתכנית ועיכובים באישורה הטיבו עם קרובי משפחתו.  

את היזמים ייצגו עורכי הדין עו"ד מוטי גלוסקא ו-ורדה לבון-ברמן ממשרד אפשטיין, חומסקי, אסנת ושות'. את עיריית ראשון לציון ייצגו היועצת המשפטית של העירייה אהובה קרו•ק וראש העיר דב צור בעצמו (חלקית).

""אנחנו מקווים  שאחרי עשרים שנה של 'התעסקות' עם התוכנית הזו תוך הוצאות והפסדים כספיים ניכרים ומשמעותיים,  ניתן יהיה להגיד enough is enough  . מספיק זה מספיק. העירייה עשתה מעשים ופעולות שלא ייעשו על ידי גוף ציבורי. גם וועדת הערר של המועצה הארצית וגם בית המשפט אמרו זאת. מאידך גיסא כל פורום שנדרש לתכנית קבע שמדובר בתוכנית טובה, שעולה בקנה אחד עם מדיניות התכנון הארצית. התכנית טובה לעיר, למשפחותיה ולזוגות הצעירים שיבואו בשעריה. אני פונה לראש העיר מר דב צור בבקשה שינחה את כל הגופים הרלוונטיים בעירייה לשתף פעולה עם היזמים והקבלנים ועל מנת לקדם את הקמת השכונה לרווחת תושבי העיר ראשון לציון ", אומר יוסי ריבלין נציג היזמים. 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה