הרב הראשי נחקר בחשד לקבלת שוחד



הרב האשכנזי הראשי של ראשון לציון, דוד וולפא (78), חשוד בקבלת שוחד וטובות הנאה, והמשטרה חקרה אותו.

הרב האשכנזי הראשי של ראשון לציון, דוד וולפא (78), חשוד בקבלת שוחד וטובות הנאה, והמשטרה חקרה אותו. על־פי המשרד לענייני דת החקירה נפתחה בעקבות הממצאים בדוח מבקר המדינה, שהצביעו על ליקויים במערך תעודות הכשרות בעיר. במשטרה מכחישים את הקשר בין הדברים. הרב וולפא: "לא היה ולא נברא"

מבוכה בראשל"צ: המשטרה זימנה לחקירה את הרב האשכנזי הראשי של העיר, דוד וולפא (78), בחשד למעורבות בשוחד ולקבלת טובות הנאה במסגרת תפקידו. במהלך החקירה נבדקה התנהלותו של הרב, גם בשנים עברו, והאם יש מעורבים נוספים בפרשה שהמשטרה סירבה למסור פרטים על תוכנה.

כשלוקחים בחשבון את דו"ח המבקר מלפני כשנתיים - שהצביע על ליקויים בהתנהלות המועצה הדתית בעיר ובהתנהלותו של הרב - ובכך שהמועצה חזרה השבוע מפגרה שכפה עליה בית המשפט, אפשר להבין שימים לא פשוטים עוברים על יושבי הבניין ברחוב דרור 7.

הרב וולפא, מהזרם הליטאי, מכהן בתפקיד זה ב־42 השנים האחרונות (מאז 1969). במשך עשרות שנים היה אחראי על הענקת תעודות כשרות ביחד עם הרב

 וולפא נחשב לרב דעתן, דבק באמונותיו ושנוי במחלוקת לעתים. בעבר עורר התנגדות עזה של בעלי עסקים ובעלי אולמות אירועים, מכיוון שלטענתם דרש מהם דרישות מוגזמות בנושא הכשרות. בעל אולם אירועים בעיר טוען כי גם היום מטילים עליו הגבלות חריגות, כמו למשל איסור על מכירת תות שדה. "ההגבלות כאן מרחיקות לכת יותר מבמקומות אחרים" הוא טוען.

וולפא גם מחמיר מאד בנושאי נישואין. בעבר הוגשה נגדו ונגד רבנים נוספים עתירה לבג"צ בטענה שהם מסרבים להכיר בגיור הממלכתי לצורכי נישואין. ח"כ דוד רותם ("ישראל ביתנו") קרא בעבר לרבנות הראשית ולנציבות שירות המדינה לפטרו, בטענה שהערים לכאורה קשיים על תושבי עירו, שביקשו להכיר ביהדותם לצורך נישואין.

על פי המשרד לענייני דת, החקירה השבוע עסקה בענייני כשרות, והחקירה נפתחה בעקבות דוח מבקר המדינה בנושא. במשטרה מתעקשים, שאין קשר בין דוח המבקר לחקירה.

"רפיון משווע בפיקוח"

הדוח המדובר פורסם על ידי מבקר המדינה ב־2009, בו קיים דוח ביקורת מקיף בנושא הכשרות. במהלך 2007 ובתחילת 2008 בדק משרד המבקר את הפיקוח על כשרות מוצרי מזון המיוצרים ומשווקים בארץ. הבדיקות נערכו בשלוש מועצות דתיות בערים גדולות, בין היתר במועצה הדתית בראשל"צ, שם נמצאו ליקויים רבים.

 בין היתר הועלתה ביקורת על הרב הראשי וולפא. עיקרי הממצאים היו כי במשך 21 שנה הרב וולפא והרב עזרן ז"ל לא חתמו על תעודות ההכשר מטעם המועצה הדתית כפי שמתבקש, אלא מנהל מחלקת הכשרות, שלא הוסמך לכך בידי מועצת הרבנות הראשית, ולא כפי שנדרש בחוק איסור ההונאה בכשרות. נקבע שהרבנים כשלו בכך במילוי חובתם כלפי תושבי העיר שומרי הכשרות.

באופן כללי אישר הרב וולפא בתשובתו למבקר המדינה שמצב הכשרות בראשל"צ בתקופה שנבדקה היה לקוי. הוא נימק זאת, בין היתר, בכך שהמפקחים לא מתוגמלים כראוי על הוצאות נסיעה ועל שעות נוספות, ובמחסור במשגיחים שאפשר לסמוך עליהם. במצב זה, לדבריו, אסור היה לו מבחינה מצפונית לחתום על תעודות ההכשר, ודרישתו להעסקת חברת כוח אדם נועדה לפתור את הבעיות.

מזכיר המועצה הדתית, דוד גבאי, מאמין בחפותו של הרב וולפא. "כל הדבר נראה לי תמוה ולא נראה שיש דברים בגו", הוא אומר. "כל תלונה שיש בה חשד למשהו רציני מצריכה חקירה. אני לא מאמין שהרב לקח שוחד. הכשרות מתנהלת באמצעות המועצה הדתית והרבנות על פי כל הכללים. יש נהלים מסודרים ברבנות, ומשרד הדתות הנחה אותנו שאין לעבור לחברת כוח אדם. מי שצריך להחליט, יחליט. כרגע הוא עובד כרגיל".

המשטרה מסרה: "הרב נחקר ביחידת ההונאה מרכז בחשד לקבלת טובות הנאה ושוחד במסגרת תפקידו".

השבוע פנינו לרב, מספר פעמים, בניסיון לקבל תגובה על עצם החקירה. פניות חוזרות ונשנות לא הועילו, והרב הסתפק בהכחשה גורפת של החשדות נגדו. "זו עלילה נבזית", הוא אמר, "מעלילים עלי. לא היה ולא נברא".

הכתבה המלאה מתפרסמת בסוף השבוע ב"ידיעות ראשון".

קרדיט: גלעד מורג MYNET.CO.IL
 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה