תביעה כנגד גביית דמי חנייה



הוגשה תביעה ייצוגית נגד עיריית ראשל"צ על גביית דמי חנייה בחוף הים

תושב רחובות הגיש תביעה ייצוגית נגד עיריית ראשל"צ על גביית דמי חנייה בחוף הים בשבתות ובחגים. בית משפט קיבל את טענתו, שהסתמכה על חוק עזר עירוני, אך התביעה לא אושרה כייצוגית. הפסד דמי החנייה לעירייה נאמד ביותר מ-300 אלף שקל בחודש

חניה חינם בשבת: בית המשפט המחוזי בתל אביב, בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים, קבע השבוע שעיריית ראשל"צ גובה בשבתות ובחגים דמי חנייה בחניון חוף הים, בניגוד לחוק העזר העירוני. פסק הדין ניתן בעקבות תביעה ייצוגית שהגישו עורכי הדין דורון רדעי וניצן גדות, בשם תושב רחובות, דני גבאי.
 
בתביעה נטען שהעירייה גובה בחניון חוף הים אגרת חנייה בסכום קבוע של 20 שקל, בעוד שחוק העזר קובע תעריף חנייה לפי שעות, של חמישה שקלים לכל שעת חנייה, או חלק ממנה. בעקבות הגשת התביעה, הפסיקה העירייה כבר לפני כחמישה חודשים לגבות אגרת חנייה בחניון חוף הים בשבתות ובחגים. לכן לא אישרה השופטת מיכל אגמון-גונן את התביעה כתביעה ייצוגית.
 
מפסק הדין עולה, שהעירייה פעלה להשגת אישור משרד הפנים לתיקון חוק העזר, כך שיאפשר גביית אגרת חנייה גם בימי שבת ובחגים. משלא קיבלה אישור כזה, הודיעה העירייה על הפסקת הגבייה עבור חנייה בשבתות ובחגים. זאת מכיוון שסעיף 5 (ב) בחוק העזר קובע אגרות חנייה רק בימי חול.
 
השופטת אגמון-גונן מתחה ביקורת נוקבת על שהעירייה גבתה אגרת חנייה בניגוד לחוק. "ככלל, יש לראות בהפסקת הגבייה כהודאה של הרשות בכך שהגבייה נעשתה שלא כדין", כתבה השופטת בפסק הדין. השופטת חייבה את העירייה לפצות את התובע דני גבאי בסכום של 10 אלפים שקל.
 
פסק הדין פגע באופן משמעותי בהכנסות העירייה מאגרת חנייה וכתוצאה מכך ירדו באופן ניכר הכנסות העירייה מהפעלת חניון החוף, הכולל כ-3,000 מקומות חנייה. בחודש יוני השנה נגבו בחניון זה דמי חנייה בסך של כ-440 אלף שקל. בחודש אוגוסט, אחרי הפסקת גביית אגרת החנייה בשבתות ובחגים, הסתכמה גביית דמי החנייה במקום בכ-114 אלף שקל בלבד.
 
מעיריית ראשל"צ נמסר בתגובה: "התביעה הייצוגית עסקה בכך שהעירייה גבתה אגרת חנייה, תשלום חד-פעמי בסך 20 שקל, מתוך רצון להיטיב עם ציבור המשלמים ולמנוע עומסי תנועה בחניון.

העירייה הייתה ערה לכך שגביית אגרת חנייה הצריכה את תיקון חוק העזר, ופעלה לכך מבעוד מועד. חוק העזר אושר על ידי מועצת העיר ועל ידי משרד התחבורה, אך העירייה לא הצליחה לאשר אותו במשרד הפנים. גם לאחר הגשת התביעה הייצוגית פעלה העירייה ללא לאות לתיקון חוק העזר, ורק כאשר גם ניסיון זה לא צלח, הודיעה על הפסקת הגבייה. על פי החלטת ראש העירייה, דב צור,
כיום החנייה בחוף הים הינה חופשית עבור תושבי העיר".

קרדיט: חזי דרקסלר


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה