לא תותר בניית דירות בחוף הים



בית המשפט העליון קיבל את עמדת דב צור. יותרו רק פרויקטים בעלי אופי מלונאי.

בית המשפט העליון דחה את ערעורה של החברה הקבלנית "מעוז דניאל" והחליט כי הקמת פרויקט דירות נופש בסמוך לחוף ימה של ראשל"צ יותנה בכך שכל דירות הנופש שייבנו יעמדו לרשות הציבור הרחב במשך תקופה העולה, במצטבר, על מחצית מימות השנה.

בכך מסתיים מאבק שהחל עוד בשנת 2005, כאשר וועדת המשנה לתכנון ובנייה בעיריית ראשל"צ אישרה את בקשת חברת מעוז דניאל להקים מבנה בן 12 קומות הכולל 232 דירות נופש במרחק כ-200-250 מטרים מחוף ימה של ראשון לציון. הועדה קבעה כי רק 20% מהדירות תעמודנה לרשות הציבור הרחב, והשאר ימכרו לבעלות פרטית. דב צור וספי ריבלין, אז חברי מועצה מן האופוזיציה, הגישו ערעור על ההחלטה לוועדת הערר המחוזית.

וועדת הערר החליטה לדחות את ערעורם. בעקבות החלטה זו הגישו צור ועמותת "אדם טבע ודין" ערעור לבית המשפט לעניינים מינהליים, שקיבל את העתירה וקבע ביולי 2007 כי "נוכח מכלול הוראות התכנית ונוכח ציביונו הציבורי המובהק של האזור בו ממוקם המגרש על פי התוכנית, בהיותו מרוחק כמאתיים מטר בלבד מקו המים, יש להבטיח כי הדירות שייבנו בפרויקט תשמשנה כדירות נופש לרווחת הציבור כולו, ככל שיחפוץ בכך". בית המשפט הורה כי כל הדירות תועמדנה לשימוש הציבור במשך תקופה העולה על שישה חודשים מידי שנה.

חברת מעוז דניאל ערערה על החלטה זו לבית המשפט העליון, שכאמור, דחה את העתירה וקיבל את עמדתו של צור. השופטת אסתר חיות הדגישה, "המסקנה שדירות אלה צריכות להיות זמינות לשימושו של הציבור הרחב קשורה קשר בל יינתק לעובדה שדירות אלה עתידות להיבנות בסמוך מאוד לחוף הים. חופי הים הינם כידוע משאב טבע ייחודי אשר מאז ומתמיד מכירות רוב מדינות העולם בצורך לשמרו ולשומרו לתועלת הכלל ולמנוע את הפקעתו מידי הציבור והעברתו לרשות היחיד".  

ראש עיריית ראשון לציון, דב צור, שהוביל את ההתנגדות לתכנית בחמש השנים האחרונות בירך על החלטת בג"צ ואמר: "ההחלטה היא בהחלט הישג אדיר אחרי מסע של חמש שנים. שופטי בג"צ השיבו את חוף הים לידי בעליו החוקיים - הציבור הרחב. חופי מדינת ישראל הינם רכוש הציבור במדינת ישראל, ולא רכושם של יזמים כאלו ואחרים. אני שמח שבית המשפט שב וחידד את העובדה שחופי הים אינם ניתנים למכירה למרבה במחיר, אלא פתוחים לכל ושווים לכל נפש". 

נציין, כי צור נמחק מן הערעור ביולי 2009 נוכח היבחרו לראש עיריית ראשון לציון ולראשות הועדה המקומית שלה. כחודשיים לאחר הדיון הראשון בערעור הודיע צור לבית המשפט כי מליאת הועדה המקומית קיבלה החלטה לבטל את החלטותיה הקודמות ולקבוע כי ההיתר יהיה כפוף לפסק דינו של בית המשפט ולתנאים שנקבעו בהחלטת הוועדה לשמירת הסביבה החופית. על פי אותה החלטה 100% מהדירות יועמדו לרשות הציבור לתקופה של תשעה חודשים. 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה