עתירה לבג"צ בעקבות תעריפי המים החדשים



תאגיד המים של ראשון לציון עתר לבג"צ נגד ההחלטה לייקר את תעריפי המים

ב-1.1.2010 נכנסו לתוקפם תעריפי המים החדשים. התעריפים החדשים אמורים לייקר את מחיר המים בכ-40%, בממוצע ארצי. את השפעת ההחלטה ירגישו אזרחי העיר כבר בחודש הבא, כאשר יקבלו את חשבונות המים החדשים, שיתייקרו בכ-20%. 

תאגיד המים העירוני של ראשון לציון "מניב" הגיש אתמול (יום א') עתירה לבג"צ נגד ההחלטה לייקר את תעריפי המים לתושבים. במסגרת העתירה, שהוגשה על ידי עו"ד אחיקם שוסטר ממשרד אברהם בר, מבקשת חברת "מניב" לבטל את מנגנון התעריף הארצי האחיד שקבעה רשות המים ואת העמסת פיתוח מערכות מים וביוב על האגרה השוטפת.

בעתירה מבקשת "מניב" לבטל את ההחלטה לקבוע תעריפים ארציים אחידים עבור השירותים שמסופקים ע"י תאגידי המים והביוב, שנקבעו במנותק מעלות אספקת שירותים אלה לצרכן בכל אחד מתאגידי המים והביוב. כמו כן, מבקשת "מניב" לבטל את ההחלטה לגבות תעריף שונה בכל עיר למים המסופקים ממקורות. תעריף שהוחלט עליו באופן שרירותי וללא כל בסיס כלכלי, כדי ליצור תעריף אחיד בכל הארץ.

ראש עירית ראשון לציון, ויו"ר דירקטוריון "מניב", דב צור, מסביר את מטרת העתירה: "התעריף האחיד גורם לתושבי ראשון לציון לשלם על אוזלת ידה של המדינה. אנחנו לא יכולים להשלים עם מצב שבו תושבי העיר נאלצים לסבסד את השירותים בישובים אחרים, במקום ליהנות מהיעילות של חברת המים העירונית – שהם בעצם בעליה. היעילות התפעולית שלנו מאפשרת לנו להוזיל את תעריפי המים והמדינה מונעת זאת מאיתנו. אנו מבקשים מבג"צ שייתן לתושבי העיר ליהנות מפירות היעילות שלנו". 

עו"ד אחיקם שוסטר, המייצג את "מניב" בעתירה, מציין כי רשות המים אינה מוסמכת לקבוע את תעריפי המים לתאגידי המים באופן שרירותי. החוק דורש במפורש שהתעריפים ישקפו את עלות אספקת השירותים בצורה מהימנה.

מנכ"ל "מניב", דני לב, מסביר כי מכיוון שעלויות הפקת המים שונות זו מזו בכל עיר ועיר, קבעה רשות המים תעריפים שונים לקניית מים ממקורות לכל תאגיד, כך שמחירי קניית המים ממקורות 'מגשרים' על הפער בין העלויות של ספק המים המקומי לתעריף הארצי שקבעה רשות המים. בשפה פשוטה, כדי שמחירי המים במודיעין ובראשון לציון יהיו זהים, נדרשים תושבי ראשון לשלם כמעט 2 ₪ יותר מתושבי מודיעין עבור כל מ"ק מים. מה שמקומם בכך הוא שלפני קביעת התעריף האחיד, היה אמור מחיר המים בראשון לציון להיות הנמוך ביותר בארץ.

עוד קובלים ב"מניב" על ההחלטה לבטל את היטלי הפיתוח, הנגבים כיום לכסות את עלות הקמת מערכות מים וביוב, ולהעביר את נטל מימון להקמת התשתיות מבעל הנכס באמצעות תשלומים חד-פעמיים (היטלי פיתוח), למחזיק בנכס במסגרת האגרה השוטפת.

באשר להעמסת עלויות הפיתוח על התעריף השוטף מציין צור, כי לטעמו מדובר במהלך מיותר לחלוטין, "משך שנים מומנה הקמת תשתיות המים והביוב באמצעות היטלי פיתוח שהוטלו על בעלי הנכסים ועל יזמים בעקבות פיתוח התשתיות שמשרתות את הנכס או בעקבות בניה בנכס.

החיוב היה מוטל בזיקה ברורה לתועלת מהפיתוח. במסגרת הרפורמה מבקשת הרשות לשנות סדרי עולם ולהעביר את נטל מימון התשתיות לצרכנים במסגרת האגרה השוטפת, גם אם אינם בעלי הנכס. בכך גורמת הרשות לייקור נוסף של השירות, הפוגע בעיקר בשכבות החלשות ומשפחות ברוכות ילדים שאצלן מהווה ההוצאה על מים חלק משמעותי יותר מכלל הוצאות הבית."
מנכ"ל "מניב", דני לב, מדגיש, כי מה שמקומם במיוחד הוא שהשינוי הזה נעשה על אפם וחמתם של מרבית תאגידי המים והביוב בארץ, המעריכים כי השינוי יפגע קשות בכושר שלהם לפתח תשתיות.

צור: "מצד אחד המדינה מצפה מאיתנו לפתח תשתיות שיאפשרו בנייה מואצת של שכונות מגורים ומצד שני היא מחליטה, דווקא בעת הזו, לערוך ניסוי בקנה מידה כלל  ארצי במודל אקדמי למימון תשתיות מוניציפאליות, שלא נוסה אפילו על שכונה בודדת".
תאגיד "מניב" מצליח לספק כ-65% מצריכת המים העירונית ממקורות עצמאיים ורוכש רק כ-35% מאספקת המים ממקורות. בנוסף, ראשל"צ היא העיר היחידה בארץ האוגרת מי גשמים ומשקה בהם את גינות מערב העיר. 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה