נהג, עצור בצד, תן שתן



משטרת ראשל"צ עוקבת אחרי נהגים שיש לגביהם חשד של שימוש בסמים.

משטרת ראשל"צ עוקבת אחרי נהגים שיש לגביהם חשד של שימוש בסמים. נהגים שנתפסים נדרשים לבצע בדיקת שתן. פקד אריק בר כליפה: "מי שמעשן סמים הוא פצצה מתקתקת חמורה, לעיתים אפילו יותר מאשר נהיגה תחת השפעת אלכוהול"

נהג, עצור בצד, תן שתן: אם חשבתם שעוצרים אתכם לבדיקת רישיונות סתם ככה באמצע השבוע, תחשבו שוב. אולי במקרה עישנתם גראס? או חשיש? או רחמנא ליצלן הזרקתם הרואין? משטרת ראשל"צ עורכת לא רק בדיקות לאיתור נהגים עם רמת אלכוהול חריגה, אלא לראשונה בישראל מבצעת בדיקות שתן כדי לתפוס על חם נהגים החשודים בעישון סמים. במקרה זה החוק לא מבדיל בין סמים הנחשבים לקלים לבין סמים קשים.

השבוע הצטרפנו לשוטרי משטרת התנועה בראשל"צ ושמענו את התירוצים הנפוצים של הנהגים. מצוידים ברשימה של 22 עבריינים בתחום הסמים המוכרים למשטרה, יצאו קצין מדור התנועה, פקד אריק בר כליפה ועימו מאיר אילוז שהיו לבושים בבגדים אזרחיים, בניידת סמויה למשימה במסגרת מבצע מיוחד שנמשך 48 שעות.

היוזמה היא של המשטרה, מ"מ ראש העירייה ומחזיק תיק הסמים והאלכוהול, ודים קירפיצ'וב ומנהל הרשות העירונית למלחמה בסמים ואלכוהול, דוד בן שושן. "המטרה היא למנוע מרוצחים פוטנציאליים לסכן את הציבור", אמר בן שושן.

היעד הראשון ביום שלישי השבוע: עבריין בתחום הסמים. מסלול הפעילות שלו על פי המידע המודיעיני: נסיעה קבועה דרך צומת בית דגן. השוטרים יושבים בניידת דרוכים, מקווים שהקורבן יעשה עבירת תנועה ואז ייתפס בנהיגה תחת השפעת סמים.

זה כמו לחפש מחט בערימת שחת, לא?

"לא בדיוק, אבל נכון שצריך הרבה אורך רוח", מסביר בר כליפה, שעבד בעבר בבילוש והביא למדור תנועה את ניסיונו בתחום. "הגענו לתובנות שניתן לתקוף גם במדור שלנו מחוללי פשיעה ולהוביל אותם להעמדה לדין".

אתם עוקבים אחרי עברייני סמים ותופסים אותם על עבירות תנועה?

"כן. אנחנו מקבלים מידע על עברייני הסמים, על דרכי הפעולה שלהם ואז פועלים רק נגדם ספציפית. מי שמעשן סמים הוא פצצה מתקתקת חמורה, לעיתים אפילו יותר מאשר נהיגה תחת השפעת אלכוהול".

מרחוק אנחנו מבחינים ברוכב אופנוע החולף על פני הניידת. "הוא מזגזג על הכביש", אומר בר כליפה וכבר נוסע אחריו ומחפש הזדמנות נאותה לעצור אותו בצידי הדרך. סמוך לרמזור בראשל"צ הניידת סוגרת על האופנוען ובר כליפה מבקש ממנו לעצור בצד.

בר כליפה מבקש מהנהג תעודת זהות. הוא מוסר את מספרה לאילוז, שבודק את הפרטים ומגלה שהנהג אמנם לא היה ברשימת ה-22 אבל מוכר למשטרה, הן בעבירות תנועה והן בעבירות סמים. הנהג, גבר בגיל 34 לא מתלהב מהמפגש עם השוטרים. "אחי, נסעתי בכביש המהיר ופתאום אתם עוצרים אותי? מה אתם רוצים ממני?" שואל הנהג בכעס. "העיניים שלך אדומות, אתה מעשן סמים?" הנהג משיב שהוא מעשן חשיש בערב וכי היום הוא לא השתמש בסמים.

אילוז מנצל את ההזדמנות ומבקש ממנו לעשות בדיקת שתן. הנהג מסרב, אבל מתלווה לשוטרים ברצון לתחנה. פקד בר כליפה נוהג על האופנוע לתחנת משטרת ראשל"צ, והאופנוען נמצא איתנו בניידת. "עצרתם אותי בגלל שהעיניים שלי אדומות? אני רוצה להבין, כל אדם עם עיניים אדומות עוצרים אותו?".

בתחנה מבהיר לו אילוז שסירוב לבדיקת שתן, על פי חוק 64 לפקודת התעבורה, זו הודאה באשמה. בתום התחקור נערך לנהג שימוע אצל פקד בר כליפה. "אני נקי כבר שבועיים, אבל רק אחרי חודש השתן יהיה נקי, לכן אין לי עניין לתת בדיקת שתן", הוא אומר בתום השימוע שבו נשלל ממנו הרישיון ל- 30 יום. האופנוע הועבר לחניון מורשה בפתח תקווה למשך 30 יום. בהמשך יבקש האופנוען ממזרחי הסעה הביתה.

במהלך שתי היממות הצליחו במשטרת התנועה לתפוס שישה נהגים, לפסול לכולם את הרישיון ולהחרים להם את כלי הרכב. מרבית הנהגים, למעט אחד, לא הסכימו לבדיקת המשטרה, ונראית כמו ערכה לגילוי הריון. הרשות למלחמה בסמים רכשה במיוחד עבור המבצע ערכות בדיקה ייחודיות הנותנות מענה לאבחון כל סוגי הסם.

הנהגים מצידם די מוטרדים מהיוזמה החדשה של המשטרה. תירוצים היו להם לרוב: מ"אתם מתנכלים לי", "לוקחים אותי אישית", "כל המדינה מעשנת סמים", "יצאתי רק עכשיו", אמר נהג שנסע בפסילה. לנהגים היו גם סיפורים הזויים על כך שתקפו אותם והם היו מוכרחים לברוח. הרוב מכחישים שעישנו סמים ורובם מתחננים שלא ייקחו להם את הרכב או הרישיון.

קרדיט יפה נבו   MYNET
לכתבה המקורית לחץ כאן
 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה