האם איקאה יורה לעצמה כדור ברגל ?



עם פתיחת הסניף החדש בראשון לציון- האם צפויה פגיעה במכירות סניף נתניה הותיק?

הסניף החדש של איקאה בישראל נפתח במזל טוב. איך צפוייה להשפיע פתיחת הסניף  על פעילות  הסניף הוותיק בנתניה, והאם תתחולל קניבליזציה שתביא למצב שבו 1+1 יתנו במקסימום 1.5?
 
בשנים הראשונות לפעילותה בארץ מצבה את עצמה איקאה כיעד אטרקטיבי ללקוחות המגיעים מרוב חלקי הארץ. מלבד ההיצע הקלאסי של איקאה - רהיטים וחפצי נוי לבית - היא הקימה בסניף בנתניה מסעדת מזון מהיר, בנתה תוכנית אטרקציות לילדים והפכה לא רק ליעד קניות אלא גם ליעד בידור ובילוי לכל המשפחה, כל זה כחלק מן האסטרטגיה השיווקית שלה.

המיקום של החנות הכריח משפחות שהגיעו ממרחקים להתארגן לקראת הנסיעה לאיקאה, לדפדף בקטלוג של איקאה, להכין מראש את רשימת הקניות, אבל גם לשמור על פתיחות וגמישות בעת הקניה, וגם להכין סנדויצ'ים לדרך, פירות ושקיות במבה. דווקא המרחק  העשיר את חווית הקניה והגביר את ההתרגשות של בני הבית.

עסק יכול למשוך לקוחות מרדיוס גדול יחסית רק אם אלו מוצאים "הצדקה" לנסיעה, כמו נופים משכרים,  כישרון או מוניטין יוצאי דופן כמו שף ידוע או מסעדה, שווקים ייחודיים (טירה, דליית אל כרמל), יקבים, גלריות וכו'. העובדה כי איקאה הצליחה להכניס את עצמה לקטגוריה יוקרתית זו של עסקים המצדיקים נסיעה מרוחקת היא מרשימה בפני עצמה.

עכשיו נשאלת השאלה האם איקאה לא יורה לעצמה כדור ברגל ברגע שהיא פותחת סניף חדש. התשובה לכך, למיטב הבנתי, היא לא.

מרחב המחיה של סניף נתניה נשען, רובו ככולו, על אוכלוסיה המתגוררת בטווח של כ- 35 ק"מ צפונה מן הסניף וכ- 25 ק"מ דרומה ממנו, ומקיף אוכלוסיית מטרה בהיקף של כ- 750 אלף משקי בית. הסניף החדש בראשון לציון פונה לסביבה הכוללת כ-550 אלף משקי בית, במעגל הראשון של מרחב המחיה (ראה מפה).

קרדיט: זמיר שמר   "Shivuk"


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה