התושבים הכי מרוצים בראשון לציון



ראשון לציון היא העיר שבה התושבים הכי מרוצים מסביבת המגורים שלהם.

אחרי שהגשימו את החלום הכי ישראלי שיש - עבדו קשה, לקחו משכנתה וקנו לעצמם דירה - תושבי הערים בישראל מרוצים מהרצפה עד הגג. הסקר החברתי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שבדק את שביעות רצונם של אזרחי המדינה מדירתם ומסביבת מגוריהם, מצא שהרוב המוחלט של הישראלים מרוצים מתנאי המחיה שלהם. מאוד מרוצים.

הסקר קבע כי תושבי ראשון לציון הם המרוצים ביותר, ואחריהם תושבי רמת גן ותל אביב. לעומתם, תושבי אשקלון, בני ברק ופתח תקווה הכי פחות מרוצים.

הסקר התקיים במהלך 2008, והקיף 7,300 מרואיינים בני 20 ומעלה מכל רחבי הארץ. המרואיינים מייצגים קבוצת אוכלוסייה של 4.6 מיליון בני אדם. סוקרי הלמ"ס ביקשו ממשתפי הסקר לציין את מידת שביעות רצונם מאיכות דירתם, מסביבת מגוריהם, מיחסיהם עם השכנים וממצב הניקיון בסביבתם הקרובה.

על פי ממצאי הסקר, 84% מכלל הנשאלים מרוצים או מרוצים מאוד מדירתם. שיעור המרוצים בקרב האוכלוסייה היהודית גבוה יותר - 86% לעומת 82% בקרב האוכלוסייה הערבית. 83% מכלל הנשאלים אמרו שהם שבעי רצון מאזור מגוריהם ומהיחסים עם שכניהם. עם זאת, כמעט מחצית מהנשאלים לא מרוצים מהניקיון בסביבת מגוריהם.

מניתוח ממצאי הסקר עולה עוד כי המשתכרים שכר חודשי גבוה - מעל 14 אלף שקל בחודש - מרוצים יותר מדירתם לעומת אלה ששכרם לא עולה על 4,000 שקל בחודש. מהסקר עולה גם זיקה ישירה בין מספר הדיירים בבית אב אחד לשביעות הרצון של המתגוררים בו. ככל שהצפיפות בבית עולה, יורדת רמת שביעות הרצון של הדיירים.

עוד עולה מהסקר כי בעוד רוב הציבור מרוצה מסביבת מגוריו, הוא לא רוחש רגשות שורשיים לעירו: כך, רוב מכריע של הנשאלים גילו כי לא נולדו בעיר שבה הם מתגוררים, והיגרו אליה משיקולים שונים, בהם רצון לשפר את תנאי הדיור שלהם, נגישות למקום העבודה, אילוצים משפחתיים כמו נישואים או גירושים ולימודים.

כך, 39% מכלל תושבי ירושלים הם ילידי העיר - נתון גבוה מאוד ביחס לערים אחרות, שמרבות לקלוט מהגרים. בראשון לציון, בבת ים ובחולון שיעור ילידי העיר מקרב התושבים נע בין 11% ל-15%. ממצאי הסקר העלו עוד כי 23% מהישראלים שעברו בעשור האחרון לירושלים - עשו זאת כדי ללמוד באחד המוסדות בבירה. לעומת זאת, 23% מהנשאלים שהיגרו לתל אביב ו-25% מהעוברים לחיפה במהלך העשור האחרון, עשו זאת כדי לשפר את איכות חייהם.

בניגוד לשביעות הרצון מתנאי המגורים, מסתבר שהציבור הרבה פחות שבע רצון מרמת הניקיון בסביבתו הקרובה, ומהנגישות לפארקים ולשטחים ירוקים. רק 52% ממשתפי הסקר אמרו שהם מרוצים מהניקיון בסביבתם. מבין 14 הערים הגדולות בישראל (הערים שמספר תושביהן עולה על 100 אלף), תושבי חולון הם המרוצים ביותר מהניקיון ומהנגישות למרחבים ירוקים. אחריהם נמצאים תושבי ראשון לציון, רמת גן, בת ים ותל אביב. מהסקר עולה כי 78% מתושבי חולון שבעי רצון מהפארקים ומהשטחים הירוקים שבה. במקום האחרון נמצאת בני ברק, שרק רבע מתושביה מרוצים מניקיון העיר וממרחביה הירוקים. ביחד איתה סוגרות את הרשימה באר שבע, אשקלון, ירושלים ואשדוד.

ראשון ראשונה -מפרבר שישנים בו לעיר שוקקת

חניכת מתחם "סינמה סיטי" שלשום בראשון לציון היא בעצם תמצית התנופה שעוברת על העיר, תנופה שהופכת אותה מפרבר שישנים בו לעיר שוקקת חיים, עיר של תרבות ופנאי, עיר שלפחות בכמה תחומים, נותנת תחרות לתל אביב. כך הדבר מבחינת מספר המרכזים המסחריים: בראשון לציון יש לא פחות מ-15 קניוני ענק ומרכזי מסחר.

אם בוחנים את התנופה הזאת, לא פלא שראשון לציון - העיר שבה שיעור המהגרים הוא הגבוה ביותר מבין הערים הגדולות - היא העיר שבה התושבים הכי מרוצים מסביבת המגורים שלהם. זו כנראה הסיבה שתחזית הצמיחה של העיר הולכת ומגשימה את עצמה מוקדם מהצפוי: רק לפני שנים ספורות העריכו בעירייה שבשנת 2020 יגורו בראשון לציון 250 אלף איש. היום כבר גרים בה למעלה מ-230 אלף איש, מספר שעוד יגדל בשנים הקרובות לאור הבנייה המואצת.

במקביל לפיתוח המואץ, קבע ראש העיר דב צור שהעירייה תשקיע את מרב מרצה ומשאביה במערכת החינוך, בתרבות הפנאי וביצירת מקומות עבודה נוספים. לפי נתוני העירייה, לפחות 60% מתושבי העיר נוסעים מדי יום לתל אביב ולאזור השרון כדי להתפרנס. החזון של צור הוא שחברות גדולות יבססו את מושבן בעיר, בעיקר במתחם שורק, שבו נפתח באחרונה סניף של ענקית הרהיטים השוודית "איקאה".

בנוסף פועל צור להרחבת רצועת החוף, וכבר העלה דרישה בפני צה"ל לקבל מאות מטרים של חוף על חשבון הבסיס שבמערב העיר.

קרדיט: יובל אזולאי "הארץ"


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה