צרות של עניים – יוון לדוגמה



ייתכן והמצב בישראל אינו רחוק מזה השורר ביוון כיום. במדינה בה השחיתות חוגגת למימדים מפחידים המזכירים את המצב בדרום אמריקה...

הסוציולוג והפילוסוף הגרמני קרל מרקס, אבי תורת הסוציאליזם, תיאר עוד בסוף המאה התשע עשרה את המציאות כמצב של קונפליקט בין שני כוחות עיקריים: המדכאים והמדוכאים. הראשונים הם בעלי הכוח והממון והשניים הם אלה החסרים אותם. מרקס טען שהקפיטליזם יביא על עצמו את המהפכה, בשלב בו הפועלים או נעדרי הרכוש והממון יפעלו לשיפור תנאי חייהם. לדבריו, במהפכה ישתלט מעמד הפועלים על אמצעי הייצור, יבטל את הקניין הפרטי ויבנה את החברה הסוציאליסטית, שתהיה חברה ללא מנצלים ומנוצלים. ייתכן שתסריט זה הולך וקורם עור וגידים ביוון, באלה הימים.

עם היוודע המשבר העמוק אליו נקלעה יוון, אישרה שם הממשלה השבוע, קיצוצים של 30 מיליארד אירו לשנתיים הקרובות, הכוללים גזירות קשות על הפנסיה ועל המשכורות בשירות הציבורי וגם הטלת מסים חדשים. ההחלטה עוררה זעם בקרב הציבור היווני. זה פתח בשביתה כללית במשק  שהתפתחה להפגנות אלימות. רבים ניסו לפרוץ לבית הפרלמנט, המונים יידו אבנים לעבר שוטרים,  אחרים שרפו בנק בו נהרגו שלושה בני אדם – בהפגנה בה השתתפו למעלה ממאה אלף תושבים.

ייתכן והמצב בישראל אינו רחוק מזה השורר ביוון כיום. במדינה בה השחיתות חוגגת למימדים מפחידים המזכירים את המצב בדרום אמריקה, כאשר ממשלות ישראל במשך שנים מנהיגות כאן משטר של קפיטליזם חזירי הפותח פערים עצומים בחברה הישראלית, מותר לנו ואולי אף מחובתנו לחשוש מן הבאות, מאוד. סטנלי פישר טען בשבוע שעבר שהעובדה ש-40% מן ההון בארץ מרוכז בידיהן של כשלושים משפחות מהווה סכנה לדמוקרטיה. שר האוצר מצטרף איכשהו לדבריו ומצהיר גם הוא שהעניין מהווה סכנה למשק. ולמרות זאת, איש אינו עושה מאומה על מנת לשנות ולתקן.

קברניטי המדינה חייבים להבין שהמצב הזה המתקיים היום ביוון אינו דמיוני עבורנו. ישראל היא בין המובילות בעולם בפערי השכר בין עשירים לעניים. עשירים נחטפים למען כופר. הפשיעה הולכת וגדלה. טייקונים מסתובבים עם שומרי ראש. פרשיות של מגה שחיתות מקשטות את עמודי העיתונים מידי יום.  לאחרונה ובניגוד לשנים עברו, מתרבים המקרים בהם אזרחים העובדים לפרנסתם משתייכים לעניי העם. כך, כי ההפרטה הממשלתית מעבירה את נכסי המדינה לידיהם של בעלי ממון המשלמים לעובדיהם שכר רעב על מנת להגדיל את רווחיהם ולמלא את כיסיהם התפוחים. אין לראות בכך צרות של עניים בלבד אלא ובעיקר, סכנה קיומית עבור כולנו. יוון כדוגמה. אקטואלית מאין כמוה.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה