חינוך אנתרופוספי - כלי הרסני להגדלת הפערים



העשירים ובעלי האמצעים מנצלים את החוק ופועלים ללא לאות לכרסום החינוך הממלכתי תוך פיתוחה של מערכת חינוך פרטית ויקרה,

החינוך אנתרופוסופי או בשמו האחר חינוך ולדורף, נשען על הגישה הפסיכולוגית התנהגותית הרואה את הילד כישות מתפתחת, ואת הילדות כפרק זמן משמעותי ובעל ערך לשם עצמו. הילד נתפס כישות בהתהוות וצמיחה לקראת בגרות, ולא כמבוגר קטן. תוכניות הלימודים, דרכי הלימוד, הגישה לילד, האווירה הלימודית וסביבת הלימוד מכוונים לתת תשובה לשלב ההתפתחותי בו נמצאים הילדים. בבסיס הרעיון, התפיסה שהאמנות משמשת ככלי הטוב ביותר ללימוד בגיל זה. האמנות פונה לרגש ולחוויה ומעצבת אותם. מכאן שחינוך ולדורף הנו בעיקר חינוך אמנותי. שיעורי האמנות לא נלמדים לאחר השיעורים העיוניים אלא כחלק מהם, כך שכל שיעור הופך לחוויה אמנותית יוצרת.

מפרסומים בתקשורת עולה שביוזמתם של הורים, יוקם בית ספר אנתרופוסופי ראשון בתל אביב כבר בשנת הלימודים הבאה. בית ספר זה יצטרף לאלה הקיימים כבר בבאר שבע, בעפולה, בירושלים, בקרית טבעון, ברמת גן וברמת השרון. ברוח זו פועלים כבר ברחבי הארץ כ-60 גני ילדים. בית הספר התיכון היחיד הפועל כיום בישראל על פי החינוך האנתרופוסופי מצוי בהרדוף אך כבר קיימות יוזמות לפתוח כאלה בערים נוספות.

גם בלי להתייחס לאידיאולוגיה שמאחורי החינוך האמור, ברור כשמש שהוא אינו מיועד לכל אחד אלא ובעיקר למי שידם משגת. בית הספר החדש בתל אביב יגבה כ-1,500 ₪ לתלמיד לחודש בכיתה יסודית. היוזמה באה על רקע הביקורת וחוסר שביעות הרצון של ההורים, רובם ככולם משכבות מבוססות, ממצב החינוך בישראל. עיריית תל אביב אינה ממהרת לתמוך ביוזמה אל לא מן הנמנע שבסופו של דבר תיכנע לה כמו גם משרד החינוך שיקצה לכך משאבים כספיים. ההורים כאמור אינם שבעי רצון מרמת החינוך בארץ, כולל זה הניתן בכיתות למחוננים ובבתי ספר ייחודיים העונים על מגוון רחב של תחומים עניין. בכך באמת אין להאשימם. אבל חייבים להבין שהתופעה ההולכת וקורמת עור וגידים אינה אלא תופעה פסולה והרסנית מבחינה חברתית.

העשירים ובעלי האמצעים  מנצלים את החוק ופועלים ללא לאות לכרסום החינוך הממלכתי תוך פיתוחה של מערכת חינוך פרטית ויקרה המבדלת אותה מפשוטי העם, מוכשרים ככל שיהיו. למרות ההקבלה האפשרית בין החינוך האנתרופוסופי לחינוך החרדי המנותק אף הוא מן החינוך הממלכתי, אין לערוך ביניהם השוואה. החינוך החרדי הינו חינוך אידיאולוגי המעוניין למשוך אליו כל יהודי המעוניין בכך. אבל האנתרופוסופי מושך אליו בעלי יכולת בלבד. זהו הבדל מהותי.

איני טוען כלפי התכנים הנלמדים שם. איני מביע דעה לגבי טיבם או נכונותם לגבי דור העתיד שלנו. אך אני מצביע על התופעה החמורה ההולכת ונרקמת כאן, לנגד עינינו. זהו חינוך לעשירים בלבד שיגדיל את הפערים בחברה הישראלית, ולא רק בכל הקשור לחינוך. חינוך פרטני, שונה ויקר זה יביא להפליי בין מי שיבקשו להמשיך את לימודיהם האקדמיים; ייצור פער בין המועדפים במקומות עבודה והדוגמאות עוד רבות. לכן, טוב יעשו נבחרנו אם במקום לאשר את צמיחתן של מסגרות חינוך פרטיות בישראל, ידאגו להשקיע בחינוך את הנדרש על מנת למנוע תופעות שכאלו. לשאלת התקציב לשם כך, נענה שהכל מתחיל ונגמר בסדרי העדיפויות. צמצום השרים המיותרים על לשכותיהם למשל, היא אופציה אחת מיני רבות – בממשלה הבזבזנית והאי-אכפתית שאינה עושה די לרווחתנו.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה