החפירות נמשכו בניגוד לדרישת משרד הפנים



העבודות פוגעות בצמחים ובבעלי חיים נדירים. לאחר שבמשרד שקלו להעביר התיק לפרקליטות - העירייה הפסיקה את ההעבודות

עימות חזיתי בין משרד הפנים לעיריית ראשון לציון: הממונה על מחוז המרכז במשרד, ד"ר שוקי עמרני, הורה לראש העירייה דב צור להפסיק מיידית עבודות תשתית נרחבות שהעירייה ביצעה בחולות שבמערב העיר, תוך כדי פגיעה בטבע. בעיריית ראשל"צ התעלמו מהדרישה והמשיכו בעבודות. לאור זאת, במשרד הפנים שוקלים כעת להעביר את התיק לפרקליטות, על מנת שזו תכריע באילו הליכים יש לנקוט נגד העירייה.

הפרשה החלה בקיץ האחרון, כאשר עיריית ראשל"צ החלה לבצע עבודות חפירה בהיקף נרחב בחולות שמשתרעים ממערב לעיר, באיזור הסופרלנד והשפד"ן. המטרה המקורית של החפירות מקובלת גם על ארגוני הסביבה: הקמת מאגרי מים גדולים שינקזו את מי הגשמים שיורדים באזור ויאפשרו להשתמש בהם להשקייה וגינון.

הבעיה נוצרה כשהדחפורים עלו במפתיע על השטח, ללא תיאום עם גופי שמירת הטבע ותוך פגיעה בבעלי חיים וצמחים נדירים שמתקיימים בחולות הפתוחים האחרונים שנותרו בגוש דן. הפגיעה הבוטה ביותר היתה באירוס הארגמן - פרח מוגן שמצוי בסכנת הכחדה.

כשנחשפו העבודות פנתה החברה להגנת הטבע בבהילות למשרד הפנים, וזה הורה לעירייה להפסיק את החפירות. גם רשות הטבע והגנים התערבה, גידרה את המקום וניסתה להציל את פקעות האירוסים. לפני מספר ימים נדהם אלון רוטשילד, רכז איזור המרכז בחברה להגנת הטבע, לגלות כי הכלים הכבדים שוב עובדים בשטח במלוא המרץ.

"העבודות מבוצעות כדין"

הוא שיגר מכתב דחוף לד"ר שוקי עמרני, יו"ר הוועדה המחוזית מרכז, בו טען כי "עבודות להקמת מאגר כה גדול - כחצי מיליון קוב נפח חפירה - מחייבות על פי החוק תוכנית מפורטת. תוכנית כזו מעולם לא אושרה. מדובר באבסורד ובפעולה לא חוקית בעליל. המשך העבודות יביא עימו נזקים סביבתיים נוספים ומהווה פגיעה בשלטון החוק".

בעקבות פניית החברה להגנת הטבע ערכו במשרד הפנים בדיקה מהירה של הנושא, דרשו הסברים מעיריית ראשון לציון והגיעו למסקנה שהעבודות צריכות להיפסק מיידית. "מתכנן המחוז במשרד הפנים", נמסר מהמשרד, "הורה לראש עיריית ראשל"צ לפעול בדחיפות להפסקת העבודה בשטח המאגר".

אלא שבעירייה סירבו להתרגש, והעבודות נמשכו גם בימים האחרונים. מעיריית ראשל"צ נמסר בתגובה: "העירייה ותאגיד המים 'מניב ראשון לציון' מבצעים במקום עבודות עפר לצורך קליטת מי הנגר העילי של הכביש. בעקבות העלאת הטענות לפני מספר חודשים, המליצו הוועדה המחוזית והמועצה הארצית בפני שר הפנים על צירוף השטח בו מבוצעות העבודות לתחום העיר ראשון לציון, ושר הפנים אישר את המלצתם.

"לאור זאת", טוענים בעירייה, "עבודות העפר במקום מבוצעות על-פי היתר כדין. כל ההליך נעשה בתיאום עם המחוז ומתכנן המחוז ואנו מופתעים מתגובתו. במידה ונקבל צו הפסקת עבודות מטעם בית המשפט נקיים אותו כדין".

אתמול (ד') אולי בעקבות פניית מעריב עסקים, הודיעה העירייה על הפסקת העבודות במקום.

קרדיט: אביב לביא   NRG


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה