תלמידות נפלו ונפצעו בטיול השנתי



תלמידות כיתה ט' מתיכון מיכה רייסר בראשון לציון נפצעו כשמעדו במהלך טיול שנתי ברמת הגולן

"נפלתי ממש מהר", מספרת מירי שלמוב מבית הספר מיכה רייסר בראשון לציון ששוכבת כעת עם כתף ועצם בריח שבורות וטחול קרוע, לאחר שנפלה מגובה רב בטיול השנתי. "כל הבנות בכו שהן רוצות לחזור הביתה", נזכרת שרית לוין, לה נקע חמור ורגל מגובסת

שבועיים וחצי חלפו מאז הטיול השנתי של תלמידי תיכון מיכה רייסר בראשון לציון לנחל ג'ילבון, והתלמידות מירי שלמוב ושרית לוין עדיין מתאוששות מפציעתן ומנסות לחזור לשגרה.

תזכורת: שלמוב ולוין, תלמידות כיתה ט', נפצעו כשמעדו במהלך טיול שנתי ברמת הגולן. שלמוב נפלה מגובה של כשמונה מטרים ופונתה במסוק לבית החולים רמב"ם בחיפה במצב בינוני עד קשה. לוין מעדה במהלך הטיול ונקעה את רגלה.

מפקד יחידת חילוץ גולן, תא"ל (במיל') צביקה פוגל, סיפר ל-nrg מעריב כי מלאכת החילוץ של שלמוב הייתה מורכבת וארכה כשעה. "ברגע שקיבלנו דיווח כי היא נפלה מגובה כזה ישר הזנקנו מסוק מתוך הנחה שייתכן שיש פגיעת ראש. צוות של מד"א ירדן נתן לה טיפול ראשוני במקום".

"יכולתי למות"

מירי שלמוב ושרית לוין חיכו חודשים רבים לטיול השנתי ברמת הגולן. לפני כשבועיים וחצי, כשהגיע היום המיוחל, הן ארזו את התיק, חבשו כובע, לקחו בקבוק מים, עלו על האוטובוס ונסעו לרמת הגולן.

זה אמור היה להיות טיול בן יומיים, קצת הליכה, קצת מתקנים מהנים והרבה שמחה של צעירים. לצערן של שתי הנערות בנות ה-15, הטיול עבורן נקטע באמצע. לוין כאמור נקעה את רגלה ושלמוב נפלה מגובה רב וסובלת מפגיעות שונות. מי יכול היה לשער שהנערה בת ה-15 תסיים את הטיול השנתי עם גוף שבור וטחול קרוע.

"אני לא זוכרת הרבה מהטיול, אלא רק פרטים מסוימים", סיפרה השבוע שלמוב אשר חולצה על ידי מסוק במצב בינוני עד קשה מנחל ג'ילבון. "אני זוכרת שיצאנו בסביבות שש בבוקר למסלול והלכנו הרבה ברגל. הגענו למפל גדול שהיה בנחל והתחלנו לעלות למעלה.

"לא היה ממש איפה להחזיק בחלק הזה של המסלול והיה מפחיד וחלק מאוד. במהלך כל הטיול התלמידים התלוננו שקשה להם מדי, בעיקר הבנות, אבל בחלק של העלייה מהמפל באמת לא היה קל, וגם מסוכן".

תתארי את הסכנה שהרגשת.

"אני זוכרת שניסיתי להיצמד לקיר ולא היה לי איפה להחזיק. ניסיתי לעמוד, אבל ברגע אחד החלקתי ונפלתי מגובה של שמונה מטרים בערך. אני פשוט זוכרת שנפלתי ממש מהר, וכשהתעוררתי הייתי בתוך הנחל. כל המדריכים של הטיול עמדו מעליי ונראו מבוהלים. הוציאו אותי מהנחל על אלונקה וישר העלו אותי למסוק שלקח אותי לבית החולים. עד היום אני לא ממש מאמינה שהטיסו אותי ככה במסוק. זה קשה לתאר".

מה היה מצבך כשהגעת לבית החולים?

"לבית החולים הגעתי במצב בינוני. הייתה לי כתף שבורה, עצם בריח שבורה, ארבע צלעות שבורות, פנצ'ר בריאה וטחול קרוע. אפשר להגיד שמצבי לא היה יותר מדי טוב".

איך הגיבה משפחתך?

"המשפחה שלי הייתה בשוק ממה שקרה לי. הם לא האמינו שככה אני אחזור מהטיול. ביליתי 11 ימים בבית החולים, כשמורים וחברים באים לבקר אותי".

את חושבת שצריך לשנות את הטיולים השנתיים בעקבות מה שקרה?

"אני חושבת שהטיולים השנתיים צריכים להיות יותר בטוחים. צריך לבדוק טוב יותר את המסלול, איפה יש מקום להחזיק, איפה יש סכנה להחליק ודברים דומים. אני יודעת שהמצב היה יכול להיות הרבה יותר גרוע, יכולתי למות. אני שמחה שהיום אני מרגישה יותר טוב, ומקווה לחזור בעוד שבוע לבית הספר".

"ניסיתי לקפוץ והחלקתי"

"התחלנו את המסלול של הנחל, והעצירה הראשונה הייתה לארוחת בוקר בסביבות השעה עשר", משחזרת לוין, "לא היה משהו ממש שונה במסלול שעשינו. היה שלב במסלול שבו עוברים מים בתוך הנחל. כל התלמידים הולכים בטור ארוך, כשצריך לקפץ מאבן לאבן שנמצאת בתוך המים. כמובן שאף אחד לא רצה להרטיב את הנעליים שלו, ולכן ניסינו להימנע מלדרוך בתוך המים.

"התחלנו לדלג מעל האבנים, והיו כמה בנות שפספסו את האבנים והרטיבו את הנעליים, וזה לא היה נורא. היו בחורים שעמדו ליד האבנים ועזרו לבנות לקפוץ, אבל לא היה מספיק מהם וגם לא היה להם ממש איפה לעמוד. בסופו של דבר אני ניסיתי לקפוץ והחלקתי".

מה קרה לך?

"בהתחלה החובש הגיע אליי ואמר שלא קרה לי כלום, והרגל שלי סתם קצת כואבת מהמכה. אבל הרגל שלי התחילה ממש להתנפח ולא הצלחתי לדרוך עליה. היו ארבעה חיילים שעשו לי שק קמח בשביל מקביל למסלול שבו הלכו התלמידים.

"אחרי שעתיים וחצי הגענו למקום שבו היו אוטובוסים, וכל התלמידים נסעו ללונה גל. אני לא יכולתי להמשיך את הטיול אז החזירו אותי הביתה. למחרת בבוקר אבא שלי לקח אותי לרופא, שאמר שיש לי נקע חמור בקרסול ואני צריכה להתחיל פיזיותרפיה באופן מיידי".


מה את חושבת על המסלול שעשיתם?

"אני חושבת שהמסלול די מסוכן. צריך לחשוב כמה פעמים אם לקחת כל כך הרבה תלמידים למקום שכזה. היו הרבה מים, ותמיד יש את הילדים שלא ירצו להיכנס לתוכם ולכן יקפצו מעל אבנים חלקות. זה עוד היה החלק היותר בטוח בטיול. היו חלקים בהם היו ירידות מאוד תלולות ומעברים מאוד צרים. התלמידים היו צריכים להידבק לקיר ופשוט לקוות שלא ליפול.

"אני זוכרת שכמעט כל הבנות בכו וצעקו שהן רוצות לחזור הביתה, ולא להמשיך את המסלול בחלקים המפחידים. המורות שלנו והמלווים אמרו לכולם פשוט להמשיך ושזה לא נורא. הרבה פעמים בנות מתבכיינות סתם, אבל באמת שהפעם הייתה סכנה אמיתית, ועובדה שבאמת ילדה נפלה מגובה רב".

 

 

 

"שבועיים אחרי הטיול ואני עדיין עם גבס על הרגל. אני חייבת ללכת לבית הספר כדי לא להפסיד מבחנים של סוף השנה. הבעיה שאני לא יכולה ללכת ברגל לבית הספר אז אני צריכה להזמין מונית כל יום שעולה הרבה כסף, וכמובן שאף אחד לא יחזיר לי את הכסף הזה. נראה לי שבמשרד החינוך עברו הלאה ובכלל לא מתייחסים לכך ששתי בנות נפצעו בטיול".

"מקרה חריג"

בוועד ההורים העירוני עדיין מנסים להבין כיצד אירע מקרה חמור כל כך של נפילת ילדה מגובה רב. לטענת מרבית ההורים, מדובר במקרה חריג של איבוד שיווי משקל, ואין להאשים אף גורם באירוע. לטענת הורים אחרים, הטיולים השנתיים הפכו מקור לסכנות ולמפגעים, ורצוי לבטלם.


"לפני הטיול השנתי קיבלנו מספר הצעות מכל מיני חברות טיולים לגבי המסלולים והעלות", מספרת צילה אשד, יו"ר ועד ההורים בבית ספר, "החברה שנבחרה כמובן קיבלה את אישור משרד החינוך. חשוב להבין שאת נחל ג'ילבון עושים הרבה מאוד בתי ספר וילדים בגילאי חטיבה ותיכון.

"אני לא חושבת שמדובר בהרפתקה חדשה של המורים, והמקרה שקרה עם שתי הנערות הוא חריג למדי. אני לא מאמינה שהייתה רשלנות כלשהי מצד בית הספר, מפני שהמסלול אושר על ידי משרד החינוך".

לאחרונה היו מקרים רבים של תאונות במהלך טיולים שנתיים. את לא חושבת שיש לבחון את הנושא לעומק?

"אני חושבת שכל נושא הטיולים הוא בעייתי. תמיד ישנו הפחד כשאתה בתור הורה שולח את הילד שלך לטיול לבד, בלי להכיר את המסלול ובלי היכולת להגן עליו. אנחנו רוצים שהילדים שלנו ייהנו בטיול ואפילו יספגו קצת ערכים אם אפשר, אבל מצד שני זה פשוט מפחיד.

"להרבה מהילדים לא יוצא לטייל מחוץ למסגרת הבית ספרית, ולכן הטיולים חשובים. בכל מקרה אני חושבת שמשרד החינוך צריך לצאת בהחלטה מערכתית לגבי נושא הטיולים".

אוהד אוזן, יו"ר ועד ההורים עירוני, סיפר השבוע כי הוא יודע שאשד נמצאת בקשר תמידי עם המשפחה של שלמוב, בודקת את מצבה, וכי רבים מהתלמידים והמורים גם ביקרו אותה. "אני מאמין שבבית הספר יערכו בדיקה יסודית של האירועים ויגיעו להחלטות חכמות", סיכם.

קרדיט: ליעד גריבוים " זמן ראשון"

 

צילום: חאמד אל מקת


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה