פרויקט המצלמות של ראשל"צ יוצא לדרך



מצלמות אבטחה יוצבו ברחבי ראשון לציון, בעלות של 22.5 מיליון שקלים.

920 מצלמות אבטחה יוצבו ברחבי ראשון לציון, בעלות של 22.5 מיליון שקלים. המטרה: למגר מעשי אלימות, רעש וונדליזם. מנהל המוקד העירוני: "אנחנו לא מעין 'האח הגדול' שמחפש את התושבים"

מועצת עיריית ראשון לציון אישרה בישיבתה האחרונה בשבוע שעבר הקצאת 22 מיליון וחצי שקלים עבור התקנת מצלמות אבטחה ברחבי העיר. הפרויקט המדובר נקרא "מבט ראשוני" כשמטרתו העיקרית היא יצירת הרתעה למקרי אלימות וונדליזם והגברת ביטחון תושבי העיר. במסגרת הפרויקט יוצבו כ-920 מצלמות ברחבי העיר.
 
מי שינהל את הפרויקט מטעם החברה העירונית לביטחון ולסדר ציבורי הוא אפיק קופר. "אני הייתי אחד האנשים שמיפו את כל העיר מבחינת איפה יהיו המצלמות פיזית", אמר השבוע, "הלכנו אתר אתר ומיקמנו את המצלמות בצורה הכי נכונה, שתוכל לתת לנו את המענה מכל מקום. אם זה מוסד ציבורי או אם זה בית ספר או אם זה אולם או כל דבר".

קופר מוסיף: "כרגע יש לנו הרבה בתי ספר שאנחנו הולכים לשים בהם מצלמות. לחלקם נוסיף על הקיימות שיתחברו למערכת שלנו. הכול ישודר למוקד העירוני, ובבתי הספר גם נתקין עמדת צפייה מקומית למנהלות כדי שיוכלו לראות מה קורה בזמן הלימודים בשטח בית הספר.

"משעות אחר הצהריים זה ישודר למוקד באופן אוטומטי ואז אנחנו יכולים בעצם לשלוט גם בערב ובלילה, אם זה ונדליזם או גניבות או כל דבר אחר. בגנים ציבוריים הכנסנו הרבה מצלמות בגלל בעיות של ונדליזם, רעש, אלימות.

"בצמתים מרכזיים מיקמנו מצלמות לפי דרישה של המשטרה. יותקנו מצלמות גם במרכזים מסחריים, במוסדות ציבור ובחוף הים, שם כבר פועלות היום מספר מצלמות".

האם יהיו מצלמות גם ברחובות או בשכונות בעיר?

"לא, בשלב הזה לא יהיו מצלמות ברחוב אם אין איזושהי נקודת עניין רצינית מבחינתנו. אנחנו לא נכנסים לשכונות מבחינת המצלמות".

איך קבעתם היכן ימוקמו המצלמות?

"החברה לביטחון איגדה אל השולחן את כל ראשי האגפים של העירייה, אם זה חינוך, איכות הסביבה, וגורמים חיצוניים כמו משטרה, מד"א וכל הגורמים שיכול להיות להם איזשהו צורך במצלמות.

"כל אחד נתן את משנתו איפה הוא רוצה מצלמה בעיר. הגענו לכמות מאוד גדולה של כ-2,000 מצלמות, ואז החלטנו לצמצם את הכמות ולהשאיר רק את אלה שהכי חשובות לנו. כל אחד לקח את המקומות שהכי חשובים לו ונתן את הרשימה שלו והגענו בעצם לכמות שהזכרתי, בסביבות ה-900 מצלמות".

העיר בתלת מימד

"המצלמות הן חלק מהיערכות של עיריית ראשון וראש העירייה לצמצם את האלימות בעיר", אומר מוטי נחמני, מנהל החברה העירונית לביטחון, "זה נדבך אחד משמעותי, מצלמות אמורות לסייע לנו לתת רמת ביטחון גבוהה יותר לאזרחים".

נחמני מסביר כי ברחבי העיר יוצבו מצלמות מסוגים שונים. "לא כל גוף צריך את אותה המצלמה", הוא אומר, "המשטרה למשל צריכה מצלמות ברמת צילום גבוהה. מישהו אחר מספיק לו לראות אדם מרחוק ופיקוד העורף רוצה לראות פגיעת טיל במקרה מלחמה.

"לכן ערכנו מיפוי של כל העיר ופשוט הגענו לכל מקום וקבענו איפה תהיה המצלמה ואיזה סוג מצלמה זו תהיה, והיום יש לנו תיעוד של מקומות וסוגי המצלמות שיוקמו".

עוד אומר נחמני: "ניצלנו את מערכת ה-G.I.S של העירייה, ונשתמש בה תוך כדי הצבת המצלמות. מדובר במערכת מצוינת והיא אחת המתקדמות בארץ. זו מערכת שיכולה לראות את כל השכבות של העיר בתלת מימד, את המבנים והתשתיות, כך שאם יש תקלה או משהו מפריע נוכל לראות זאת דרך הצילום.

"זוהי מערכת מיוחדת שהולכת להשתלב כמערכת רקע על המצלמה, כלומר אם מצלמה אחת קולטת עד קטע מסוים ברחוב אז מצלמה אחרת שממוקמת בקירוב תשלים את החסר, ויהיה אפשר לראות תמונה בשידור חי יחד עם תמונה סטאטית של המרחב. כך בעצם תיווצר המשכיות ותתקבל תמונה אחת רחבה של העיר".

רוב המצלמות יעבדו על תשתית של מערכת סיבים אופטיים, אשר לטענת נחמני תוכל למנוע הפרעות בשידור ואיננה תלויה בקליטה או מיסוך כלשהו. "עצם ההחלטה למעבר לסיבים אופטיים יש בה פוטנציאל להפוך את העיר ראשון לציון לעיר חכמה, כאשר הכוונה לאינטרנט והעברת מידע מהיר ויעיל יותר לתושבים, לוחות מודעות אלקטרוניים מתחלפים, שליטה ובקרת רמזורים וכל מה שרוצים.

"אנחנו הולכים לפרוס בין שלושים לארבעים ק"מ של חיווט קווי לסיבים אופטיים, שהוא חיווט מאוד פשוט כיום. זו מערכת שאפשר לעשות כמה קילומטרים ביום , זה תהליך די מהיר".

מהי חלוקת התקציב?

"התקציב הוא על קניית המצלמות, התקנתן, תשתיות, הקמת מרכז שליטה ובקרה וכוח אדם שאני מעריך שיעמוד על שניים או שלושה בני אדם למשמרת. אם וברגע שנהפוך את המוקד העירוני למשותף ורב תכליתי אז נוכל לגייס עוד עובדים למוקד הקיים.

"נרחיב אותו ואת כולם נכשיר שיעבדו על המערכות השונות ויוחלו להתחלף בתפקידים, שכן לשבת מול מסך מצלמה הרבה שעות זה קשה".

מה קורה במקרה חירום שנקלט במצלמה, למי קוראים?

"או לפקחי החברה לביטחון או למשטרה. אנחנו רוצים להתקין בתוך כל הניידות מסך כדי שניידת שמקבלת דיווח על אירוע מהמוקד תוכל לקבל דיווח ישיר וחי מהאירוע עצמו וכך תוכל להגיב לבעיה במהירות. זה נעשה דרך מודם תקשורת כי סיב אופטי לא ניתן לחבר לניידות".

לכמה זמן יישמר המידע שמועבר מהמצלמות?

"זה יהיה תלוי במחשב המרכזי של המוקד העירוני. במינימום הוא ישמור לפחות שבוע ימים".

רמת זיהוי גבוהה

"אנחנו מקבלים בברכה את הפרויקט", אומר גלעד פינקלשטין, מנהל המוקד העירוני, "אבל מצד שני אנחנו מצהירים בריש גלי, כי הפרויקט הזה לא יופעל במלוא הדרו עד שלא יהיה קוד אתי מוסדר. שהתושבים יידעו שאנחנו לא מעין האח הגדול שמחפש את התושבים. לא יהיה כיסוי מלא של כל העיר אלא כיסוי ניכר.

"אנחנו בפרויקט הזה מנסים להגיע למיגור תופעות הוונדליזם והאלימות ברחבי ראשון לציון, זה בסיס הפרויקט ולא לחפש את העבירות הפשוטות והשוליות של האנשים. אבל אנחנו כן נחפש את עבירות האלימות וההתקוטטויות, ההתגודדויות ונושא של הקמות רעש בגנים ציבוריים, שזו אחת הבעיות הגדולות ביותר שאנחנו מתמודדים איתן בתקופות הקיץ. אנחנו כן נשתמש במערכות האלה על מנת לאתר פורעי חוק כלפי הרשות המקומית.

"הפרויקט הזה יכול בעתיד לסייע לנו לצפות בכל הכבישים המרכזיים בעיר ולסייע בחילוץ פקקים. אנו מסתכלים על הפרויקט כפרויקט שירותי שייעודו לשפר את השירות והביטחון לתושבי ראשון לציון. כאשר נראה התגודדות נוכל לשדר את המידע לניידת הקרובה ולחסוך מהתושבים את התלונה.

"כשהפקח יגיע אז תהיה לו תמונה ותיעוד של העבריין. רמת הזיהוי תהיה גבוהה מאוד, וברגע שנראה באון-ליין את האירוע  נוכל לאתר ולהדביק את מבצעי העבירה".

נחמני: "חיפשנו בהרבה מודלים בעולם את השיטה או התפיסה המבצעית של הפעלת המצלמות, כדי שלא יישב אדם אחד על כל עשר מצלמות ונצטרך 300 אנשים על המצלמות ביום. זה איננו תהליך נכון. לפיכך חילקנו את זה לכמה פתרונות.

"האחד הוא שיש מוקדים שיכולים להיות עצמאיים ולתצפת בעצמם, כמו לדוגמא מנהל בית ספר או המזכירה שיוכלו לראות מה קורה בין כותלי בית הספר בזמן הלימודים.

"שנית, יש אזורים שפעילים בבוקר, יש שפעילים בצהריים ויש שפעילים בלילה. אוספים מידע ומתוך סך כל התלונות שמגיעות ניתן לדרג אותן לפי רמת חשיבות באותו הרגע. כלומר, התלונות שמגיעות ממוספרות לפי החשיבות שלהן, וזה נותן בעצם למנהל המשמרת מודיעין לגבי בעיות בימים אלו ואלו מתרחשים באזורים אלו או אחרים בשעות מסוימות, ואז הוא יכול לדעת אלו בעיות לצפות ביום ושעה מסוימים.

"זהו פרויקט ייחודי מסוגו בארץ, ואני רוצה להאמין שכבר באוקטובר או נובמבר השנה כבר נתחיל עם ההתקנה המעשית".

קרדיט: שירה זילברמן "זמן ראשון"

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה