פסק ההלכה שנוי במחלוקת



פסק ההלכה של הרב עובדיה יוסף, יו"ר תנועת ש"ס בעניין ניפוץ המצבות, עלול להצית אש של שנאה.

הרב עובדיה יוסף, יו"ר תנועת ש"ס, גדול פוסקי ההלכה בימינו והאיש שסמכותו וקביעותיו אינן ניתנות לערעור בקרב מאמיניו הרבים, הנחית עלינו בסוף השבוע החולף מהלומה מעניינת. על פי פסק הלכה חריף ומשונה אותו קבע - יש לנפץ מצבות עליהן נכתב תאריך פטירה לועזי.

נכון הוא שהתאריך הלועזי מתייחס לשנים מאז לידתו של ישו והוא אינו סמל יהודי. אולי גם ניתנת להבנה התפיסה שבקבורה יהודית רצוי היה לרשום על המצבות תאריכים עבריים. אבל קביעת הרב כפסק הלכה בעת הזו, עלולה להיות בעיתית מאוד. כך, כי על עשרות אלפי מצבות ברחבי הארץ, מתנוסס תאריך לועזי. גם בלי לעורר את השאלה מדוע פסק ההלכה של כבוד הרב נולד רק עכשיו ולא לפני שנים רבות, צריך להבין שדבריו עלולים להמיט אסון נוסף במדינה השסועה שלנו. רבים ממאמיניו הרבים עלולים ממחר להפעיל את הגזרה ולהתחיל להרוס קברים בהתאם לפסק ההלכה שלו. הדבר עלול להצית מאבקים נוספים ואף אלימים עם קבוצות חרדיות בכל רחבי הארץ, מאחוריהם תלך ותגדל השנאה והניכור כלפי מאמיניו של הרב שייתכן ויפעלו ללא שיקול דעת.

ניפוץ וחילול מצבות עלול להביא למצב משונה עד אבסורדי. במדינה מתוקנת אסור לאיש לפגוע ברכושו של האחר והרי כל מצבה נבנתה על ידי מישהו ושולמה על ידו. וכאשר זה יקרה, מי יישא בנטל הכספי של השחזור, התיקון והבנייה החדשה של אותן המצבות שנהרסו על פי פסק ההלכה של הרב?  ומה יהיה דינן של המצבות ההרוסות שקרובי הקבורים בהן כבר אינם בחיים ואין מי שיחדש אותן? מי יהיה האחראי על הפגיעה בכבוד המתים, על הוונדליזם העלול להתעורר מן ההוראה הבעייתית של הרב עובדיה יוסף ועל התוהו ובוהו שעלול להתחולל בבתי העלמין ברחבי הארץ? ואגב, מה יהיה למשל עם כיתובים בשפות זרות על המצבות או עם התמונות המתנוססות בהן בשנים האחרונות?

למרות הסכנה האפשרית מפסק ההלכה של גדול הפוסקים כאמור, לא צפוי שאיש יערער עליה. גרוע מכך, איש בזרועות השלטון לא יעז מן הסתם לקרוא למנהיג הרוחני של ש"ס לסדר ולבקש ממנו לחזור בו מדבריו, לטובת "שקט תעשייתי" בין הפלגים החרדים לבין האחרים. הם אינם יכולים לעשות זאת בעוד הרב עובדיה יוסף מחזיק ברסן מפלגת ש"ס המהווה חלק חשוב מן הקואליציה. משום כך עלינו לשאול את עצמנו: האם מותר למנהיג - גדול, מפורסם ומכובד ככל שיהיה - לקרוא תיגר על הדו קיום שבין קבוצות תושבים שונות בארץ? האם ניתן להבליג על הוראת רב העלולה להצית אש של שנאה בין יהודים? האם ייתכן שבמשטר דמוקרטי, איש לא ינסה לעצור בעדו?


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה