כיתת מחוננים לרוסים- האתיופים זועמים



החלטה שנויה במחלוקת של מינהל החינוך -תיפתח השנה כיתת מחוננים לדוברי רוסית.

החלטה שנויה במחלוקת של מינהל החינוך בעיריית ראשל"צ: במקיף ט' תיפתח השנה כיתת מחוננים לדוברי רוסית. גורמים בעיר מאשימים את העירייה ביצירת גטו. יו"ר ועד ההורים לשעבר: "הרעיון שבישראל תהיה כיתת לימוד שבה מדברים את השפה הרוסית אינו הגיוני"
 
השבוע פרסם מינהל החינוך בעיריית ראשון לציון הודעה לתלמידי התיכונים בעיר על פתיחת כיתת מחוננים לדוברי השפה הרוסית. המטרה, על פי יוזמי המהלך: מניעת מעבר של תלמידים עולים לכיתות מצוינות בערים אחרות. 
 
"החל מהשנה הבאה, במסגרת השינויים במערכת החינוך העל יסודי בעיר, הוחלט לפתוח מסלול לימודים ייחודי עבור תלמידים מצטיינים דוברי רוסית שבשנים עברו בחרו שלא להמשיך את הלימודים העל יסודיים בעיר והעדיפו ללמוד בבתי ספר שבהם ניתנה להם האפשרות לשלב לימודי מדעים מוגברים עם לימודי השפה הרוסית", מסבירים במינהל החינוך העירוני.

לצורך המסלול הייחודי בחרה העירייה את בית הספר השש שנתי מקיף ט' "אשלים", בניהולה של רחל שיבר. לטענת מינהל החינוך, בית הספר נהנה מניהול יציב וממוניטין גבוה בתחום לימוד המדעים ומקצועות הטכנולוגיה המתקדמים.

השנה קיבל בית הספר ציון לשבח ממשרד החינוך על היותו בית ספר שממוצע ציוני הבגרות שלו במקצוע ביוטכנולוגיה, עולה ביותר מעשרה אחוזים על הממוצע הארצי ומגיע ל-94 אחוזים. עוד נמסר ממינהל החינוך כי בחירת בית הספר נעשתה מפני שהוא אינו מתוכנן לעבור שינויים מבניים, כדוגמת בתי ספר אחרים בעיר, ויוכל להשקיע את מירב המשאבים ותשומת הלב בפיתוח מסלול הלימודים לתלמידים דוברי רוסית.

במינהל החינוך מבהירים כי בשל מיקומו של בית הספר במערב העיר, תישא העירייה בכל הוצאות הנסיעה של תלמידים ממרכז העיר, בו גרים רוב התלמידים להם מיועד המסלול החדש, או לחילופין תממן הסעה מאורגנת בכפוף למספר הנרשמים.

העיר מאבדת תלמידים

פתיחת מסלול הלימודים המיוחד זכתה לברכת ממלא מקום ראש העירייה ואדים קירפצ'וב, אשר הדגיש כי הוא רואה חשיבות עליונה בקליטה ושילוב אוכלוסיות דוברות רוסית במערכת החינוך, כמו גם מאמין במתן מענה הולם לתלמידים מוכשרים דוברי רוסית אשר עבורם לימודי המדעים יחד עם לימודי רוסית ברמת בגרות של חמש יחידות לימוד הם תנאי ללימודים בתיכון.

ראשי ועד ההורים העירוני ציינו השבוע שהם תומכים בהחלטה החדשה של מינהל החינוך. "אני מאמין שיש חשיבות רבה לכיתת המחוננים החדשה בעיר", אומר יו"ר מועצת ההורים מיקי אלון. "בשנים האחרונות יש דרישה גדולה לכיתה כזאת מצד משפחות העולים, ועד עכשיו לא הייתה דרך לענות על הדרישה".

מדוע נוצרה דרישה לכיתה מיוחדת של דוברי השפה הרוסית כאשר יש כיתות מחוננים רגילות?

"בראשון לציון יש הרבה מאוד תלמידים דוברי השפה הרוסית, שבשנים האחרונות בוחרים לעזוב את העיר ועוברים ללמוד בבתי ספר בערים אחרות כמו תל אביב.

"אותם צעירים מחפשים כיתות שמעודדות אותם לעסוק בתחומים שבהם הם טובים ולקדם אותם. העיר מאבדת הרבה תלמידים מוכשרים מהסיבה הזאת, והגיעו למסקנה שזה פשוט חבל. חשוב לתת לאותם ילדים את האפשרות להתקדם בעיר שלהם".

בכל זאת, מדוע עושים זאת רק לדוברי השפה הרוסית, ומפרידים אותם מילדים אחרים?
"חשוב להבהיר שלא מדובר בהפרדה מתלמידים אחרים והפיכתם לקבוצה סגורה. אנחנו עושים הכול על מנת שתהיה השתלבות טובה בין הילדים העולים לצברים, אבל עם זאת אי אפשר להתעלם מהצרכים שלהם".

בניגוד לוועד ההורים העירוני, הורים אחרים בעיר אינם רואים בעין יפה את החלטת מינהל החינוך, ומאמינים כי ישנה אפליה כנגד מגזרים אחרים בעיר.

"לא ברור מדוע העירייה החליטה לפתוח כיתת מצוינות לדוברי השפה הרוסית דווקא", אמרה השבוע אם לתלמידים בעיר. "ברור לנו שיש ילדים רוסים מחוננים, אבל כאלה יש גם בהרבה מגזרים, בטח אם ייתנו להם את האפשרות להיות בקבוצת השפה המקורית שלהם. מדובר בהחלטה שתגרום לפיצול גדול בין התלמידים ותעמיק את הפערים".

לדברי האם, הפעילה במועצת ההורים, במקום לעזור לתלמידים העולים להרגיש שייכות לבתי הספר בעיר, בוחרים להמשיך לבדל אותם: "אם רוצים להשאיר את הנוער הרוסי בעיר צריך לדאוג שהלימודים יהיו ברמה גבוהה והם ירגישו מסופקים. העניין הוא שחשיבות המצוינות בלימודים היא לא רק לילדים העולים, אלא לכל הילדים המחוננים ואפילו הבינוניים. לא צריכה להיות הפרדה".

לא גטו רוסי

"אני בעד פתיחת מגמות חדשות לתלמידים בעיר, ואם מדובר בדרישה שנמשכת זמן רב, אז חשוב לענות עליה", אומר חבר המועצה אסף דעבול, "הבעיה מתחילה כאשר מסתכלים באופן רוחבי, מי מקבל מה, ומבינים שיש כאן איפה ואיפה".

למה אתה חושב שיש כאן אפליה?

"לא ייתכן שבעקבות החלטת העירייה לבטל את חטיבות הביניים ולעבור לתוכנית שש שנתית מגמות רבות נסגרו, אבל דווקא לדוברי השפה הרוסית נפתחת אחת חדשה".

למה אתה מתכוון שמגמות רבות נסגרו?

"ההחלטה של העירייה בעקבות התוכנית החדשה היא, שאין מעבר של תלמידים מאיזור אחד לשני מבחינת לימודים. כלומר, תלמיד שמתגורר במזרח העיר לא יכול לעבור ללמוד בבית ספר שממוקם במערב ראשון לציון.

"ישנן מגמות רבות, לדוגמא מגמת תיאטרון בתיכון מיכה רייסר, שעומדת להסגר, מפני שתלמידים מאיזורים אחרים לא יכולים להירשם יותר לתיכון. אין ספק שאותם תלמידים נפגעים קשה מאוד מכל העניין, כאשר הם לא יכולים ללמוד את מה שהם רוצים".

מה דעתך על כך שבעירייה מתכוונים לממן את ההסעה לאותם תלמידים דוברי השפה הרוסית ממרכז העיר למערבה?

"זה רק מראה שאם לנציגי המגזר יש הרבה כוח בעירייה ובממשלה, הדברים נעשים בצורה מסוימת. לא יכול להיות שלתלמידים צברים לא נותנים לעבור בית ספר ולתלמידים עולים מממנים הסעה רק כדי שלא יעזבו את העיר. זה ממש לא בסדר".

בלשכתו של ודים קירפיצ'וב, אשר שמעו את דעת המתנגדים ליוזמה החדשה, מיהרו להבהיר כי הרעיון אינו להקים כיתת רוסים, אלא כיתה הפתוחה לכל התלמידים המעוניינים ללמוד חמש יחידות בשפה הרוסית. "ברור לנו שרוב התלמידים יהיו עולים, אבל אנחנו מאפשרים לכל מי שרוצה להיות בכיתה הזאת", מסבירה מריאנה אוליצקי מלשכתו של קירפיצ'וב, "לוודים אין שום כוונה להפוך את הכיתה לגטו רוסי".

קירפיצ'וב: "כחלק מנושא שילוב אוכלוסיית העולים במרקם החיים בעיר, היה לנו חשוב למצוא פיתרון לבני נוער המעוניינים ללמוד לימודי מדעים ומתמטיקה מתוגברים בשילוב האפשרות להיבחן גם לבגרות בשפה הרוסית כשפה נוספת המוסיפה עוד נקודות לבגרות.

"חשוב לי להדגיש כי הכיתה אינה מיועדת אך ורק לתלמידים דוברי רוסית מבית. היא פתוחה בפני כל מי שעומד בקריטריונים, ומעוניין להיבחן לבגרות בשפות נוספות".

חברת המועצה מקונן: בעירייה מחזקים את החזקים

"אני חושבת שמאוד קל לפתוח כיתה למחוננים דוברי השפה הרוסית בראשון לציון, כאשר סגן ראש העירייה מגיע משם", אומרת חברת המועצה הבטם מקונן, בת העדה האתיופית.

"זה יפה שבראשון לציון יש שלושה גנים שמחולקים על פי מוצא אתני, כאשר שמים ילדים יוצאי אתיופיה בבידוד משאר הילדים הצברים, אבל כיתה למחוננים רוסים אפשר לפתוח. בעירייה יודעים לחזק את החזקים ולהחליש את החלשים וזה מה שקורה כאן. שום דבר לא ממש מפתיע".

למה את מתכוונת?

"כשאנחנו רוצים לערבב בין ילדים אתיופים לצברים זה קשה מאוד. אבל כשרוצים לקדם ילדים רוסים, אשר מגיעים מהמקום שמגיע ממלא מקום ראש העירייה, פתאום יש תקציבים והכול נורא קל".

משה שיינפלד, יושב ראש ועד ההורים לשעבר בעיר, מסכם: "הרעיון שבישראל תהיה כיתת לימוד שבה מדברים את השפה הרוסית אינו הגיוני כלל, והניסיון לעשות זאת במקיף ט' אפילו עוד יותר מגוחך.

"מדוע במקיף ט' זקוקים לעוד כיתת מחוננים? לרחל שיבר, מנהלת בית הספר, יש כבר כיתת מופ"ת ויותר מדי תלמידים. יש בתי ספר שזקוקים לעוד תלמידים, ולאף אחד בעירייה בכלל לא אכפת. הכול עניין של קירבה לשלטון בראשון לציון".

קרדיט: ליעד גרינבוים "זמן דרום"


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה