מחאה נגד הקמת בנייני רבי קומות בראשון לציון



כאשר תושבי השכונה החלו להתאגד כדי להתנגד לתוכנית, התברר להם שהם איחרו את המועד.

תושבי שכונת רביבים פנו ב־2008 לראש האופוזיציה דאז, דב צור, כדי שיעזור להם במאבק נגד פרויקט 'קריית האמנים'. צור יעץ להם בזמנו לא לצאת במלחמות נגד העירייה ולהשתדל להגיע איתה להסכמות. לאחר שנבחר לראשות העירייה, לא עמד בהסכמות שנתן להם קודמו, מאיר ניצן. העירייה: "צור פועל כדי למצוא פתרון ותוכנית ישימה לבעיות"

הקרב על הבית: במשך שנים רבות מתגוררים בני משפחת רוזנברג בבית פינתי ברחוב החי"ש בשכונת רביבים. כל השנים הללו הם נהנו מבית צמוד קרקע באזור כפרי בלב העיר, שכנים טובים ורחוב שקט. הם זכו אפילו בקצת טבע ונוף ירוק, בזכות שטח שמצפון לביתם שהיה פתוח כל השנים. ממש מקום אידיאלי

לעירונים המחפשים שלווה בעיר הגדולה. אבל כל זה נעלם ביום בהיר אחד: נכון להיום, מטרים ספורים מביתם נבנית בימים אלו מפלצת בטון בגובה של כ־20 קומות, אחד מתוך 14 בניינים מתוכננים במקום.

כאשר תושבי השכונה החלו להתאגד כדי להתנגד לתוכנית, התברר להם שהם איחרו את המועד. "אנחנו לא מתלהמים ולא עולים על בריקדות", הדגיש מאיר רוזנברג בפגישה שערכנו השבוע עם ועד הפעולה בשכונה. "אבל בשום שלב, לאורך כל הדרך, אף אחד לא התחשב בנו. גורם בעירייה אף הסביר לנו בלגלוג שהבניינים הגבוהים יחסמו את הקסאמים שיבואו מעזה", אומרים חברי הוועד בשכונת רביבים.

המאבק של התושבים החל עוד בתקופת כהונתו של מאיר ניצן כראש עירייה, שהבטיח להם כמה הבטחות (הפרדה תחבורתית בין השכונה החדשה לבין בתיהם וסוללות ירוקות שיחצצו בין השכונות). אבל לא רק עם ניצן הם נפגשו. כמה חודשים לפני הבחירות האחרונות למועצת העיר (ב־2008), פנו תושבי השכונה ליו"ר האופוזיציה אז, דב צור, כדי שיעזור להם להתנגד לפרויקט 'קריית האמנים' של חברת 'אחים דוניץ', שעתיד לקום במתחם סלע במרכז השכונה.

מה קיוויתם להשיג בפגישה עם צור?

"ביקשנו להתייעץ איתו כי ידענו שהוא מתנגד לבנייה מאסיבית בעיר", אומר עוזי כסליו. "הוא תמך בטענותינו אך המליץ לנו שלא לצאת למלחמות נגד העירייה כי ישחקו אותנו, אלא להשתדל להגיע איתה לכמה שיותר הסכמות".

נציגי השכונה עשו כהמלצת צור האופוזיציונר. הם גם שמרו היטב על מכתב שקיבלו מניצן, ובו כמה הבטחות לתושבים. לאחר הבחירות הם פנו לראש העירייה הנבחר, דב צור, בדרישה שיקיים את ההבטחות.

מה אתם מצפים כיום מצור?

"היום אנחנו רוצים 'לפדות את הצ'קים', אבל צור מפנה לנו עורף. הוא הבטיח שתהיה יציאה נוספת לשכונה החדשה ממזרח והפרדה תחבורתית מלאה, אך בשטח לא נעשה דבר", הם אומרים. "חשבנו שיש רצף שלטוני, אך צור התנער מהתחייבויות קודמו ואפילו צחק על הפתרונות שהציע ניצן", הם אומרים. "אחרי הבחירות צור אמר לנו: 'זה כבר נעשה, מה אתם רוצים ממני'? אנחנו רוצים רק דבר אחד: שיקיימו את מה שהובטח לנו על ידי השלטון הקודם".

לפני כשבועיים נפגשו התושבים עם צור פעם נוספת והוא הבטיח לבוא שוב לסיור במקום. נציגי התושבים שאיתם שוחחנו השבוע החליטו להתאגד. הם גייסו את מרבית התושבים, אספו כסף למימון ההתנגדות, החתימו את התושבים והגישו התנגדות לעירייה. לדבריהם, ערך הבתים שלהם לא רק ירד, אלא הנכסים שלהם לא סחירים. "יש כאן אנשים שניסו למכור את בתיהם ואף אחד אפילו לא בא לראות אותם", הם מציינים. "בגלל שמדובר בקבלן אחד שבונה את כל הפרויקט, להערכתנו הבנייה תארך שנים רבות. כל השנים הללו אנחנו נגור באתר בנייה".

עיריית ראשל"צ: "דב צור היה היחיד שהתנגד לתוכנית הבנייה הזו עוד בראשיתה. כבר אז היה ברור שהיא תפגע קשות בתושבי הסביבה, בהיבטי התנועה, החנייה וההצללה. הפתרון שהוצע אז, תעלה תת קרקעית שתחצה את בית ספר 'רביבים', נבדק ונמצא בלתי אפשרי לביצוע לפי חוות דעתם של מומחי התחבורה בעירייה. לצערנו, פתרון זה גם לא הוטמע בתב"ע שאושרה באותה תקופה. צור פועל כדי למצוא פתרון ותוכנית ישימה לבעיית הנגישות בשכונה".

ראש העירייה לשעבר מאיר ניצן: "המטרה של צור היא למחוק את כל מה שמאיר ניצן עשה. אם זו מטרה של ראש עירייה, חבל על הזמן. מה שהבטחתי, צריך לקיים. הבטחתי להם להקים שם גדר ולבודד את התנועה. האחריות נמשכת, ומי שעוצר את זה לא מבין מה הוא עושה. הצעתי גם מעבר תת קרקעי לכיוון מזרח".

הכתבה המלאה מתפרסמת בסוף השבוע ב"ידיעות ראשון".

קרדיט: חזי דרקסלר  Mynet


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה