מכרז קרונות הרכבת מקבל תפנית



את הקרונות המיועדים לפתיחת קו ראשון לציון-תל אביב בסוף 2011 תרכוש הרכבת ברכש חירום מסימנס בהיקף כולל של כ-308 מיליון שקל.

התפתחות דרמטית במכרז הענק של רכבת ישראל לרכש קרונות לשנים הקרובות: ל-TheMarker נודע כי קבוצת התחבורה הקנדית בומברדייה צפויה לזכות במכרז הבינלאומי בהיקף כולל המוערך במיליארד שקל. זאת לאחר שסימנס הגרמנית משכה במפתיע את הצעתה, והצעת חברת פירמה (Firema) האיטלקית נפסלה. הצעתה של בומברדייה תעבור לשלב הבא במכרז, שלב הבדיקה הטכנית. אם החברה תצליח את המשוכה, הרכבת תחל במו"מ עמה על מחיר הציוד שיסופק וכן על מועדי האספקה.

בומברדייה (Bombardier) היא ספקית הקרונות הדו-קומתיים של הרכבת כיום, ואחראית למרבית צי הרכבות של חברת רכבת ישראל. מכרז הקרונות של הרכבת כולל אספקת 74 קרונות דו-קומתיים (Deck-Double) בהנעת דיזל, בהם קרונות נוסעים רגילים, קרונות לנכים וקרונות כוח. הקרונות ישמשו להפעלת 12 רכבות נוסעים (שישה קרונות למערך רכבת) שבהם 800 מקומות ישיבה. זאת, בניגוד למערכי רכבות הקומותיים כיום, הכוללים חמישה קרונות בלבד. הקרונות יסופקו בתוך חמש שנים. בנוסף, כולל המכרז אופציה לרכישת שמונה מערכי רכבת דו-קומתיים נוספים.

הרכש הנוסף יתאפשר אם רכבת ישראל תחליט לממש את האופציה שהעניקה לה הממשלה להעביר את תחזוקת הרכבות לידי ספקית הציוד שתזכה במכרז. משרדי האוצר והתחבורה אישרו את המהלך התקדימי בנימוק שיבטיח תחזוקה ראויה של הציוד לאורך זמן, יאפשר רכש במחיר נמוך יותר (תוך יתרון לגודל) ויגביר את הוודאות בקרב המתמודדות.

עם זאת, המהלך יהיה תלוי בהשגת הבנות עם ועד עובדי הרכבת, בשל הוצאת פעילות המוסכים למיקור חוץ. תקופה האחזקה החוזית תימשך 12-15 שנה.

סימנס ביקשה דחייה - ופרשה

רכבת ישראל פירסמה בשנה שעברה את מכרז הענק לרכש הקרונות ארבע שנים לאחר פרסום מכרז הרכש האחרון שלה. המכרז נסגר באפריל, לאחר שנדחה בשבועיים לבקשת סימנס.

פחות מחודש לפני מועד סגירה זה שינתה הרכבת את תנאי הסף במכרז, מחשש שייקחו בו חלק מספר מצומצם בלבד של מתמודדים. כפי שפורסם ב-TheMarker, הרכבת הודיעה למתמודדות במכרז כי הפחיתה את תנאי הניסיון המוקדם שבהם יידרשו לעמוד.

לפי הערכות, שינוי תנאי המכרז נעשה בעקבות פנייתה של פירמה האיטלקית, שלא עמדה בתנאי הסף המקוריים. אלה חייבו בין היתר את המתמודדות בהוכחת מכירת קרונות באירופה בלבד. כך נפסלה האפשרות להתמודדותן של חברות סיניות, למשל. למכרז ניגשו בסוף רק שלוש מתמודדות.

לפי הערכות, סימנס התקשתה בהעמדת קו ייצור חדש לקרונות דיזל, מכיוון שרוב קווי ייצור הרכבות באירופה ובארה"ב מתבססים כיום על הפעלה חשמלית. סימנס ביקשה לדחות את מועד ההגשה למכרז, ולבסוף משכה גם את הצעתה.

ככל הידוע, חברת פירמה נפסלה בשל אי עמידתה בחלק מתנאי הסף שנקבעו למכרז. זאת, בעיקר בשל חוסר ניסיון בייצור רכבות דו-קומתיות, וכן בשל אי הצגת נתונים פיננסיים נדרשים.

לפיכך, נותרה בומברדייה במכרז לבדה, אך הצעתה עדיין תיבדק בשלב המפרט הטכני ובמבחן סבירות המחירים שהציעה ביחס לאומדן הרכבת. היות שמדובר בסיטואציה של מציע יחיד, עשויות לפיכך הרכבת ובומברדייה לנהל מו"מ נוסף על תנאי אספקת הקרונות, מועדי האספקה ועל המחיר.

מכרז הדיזל האחרון

במקביל מנהלת הרכבת את המכרז לאספקת הקטרים למערכי הרכבות החדשים. מדובר במכרז לאספקת 15 קטרי דיזל עם אופציה לרכישה של שמונה קטרים נוספים. היקף המכרז מוערך ב-800 מיליון שקל.

כפי שפורסם ב-TheMarker, גם מכרז זה נדחה ברגע האחרון בחודש. זאת לבקשת סימנס, שביקשה את הדחייה כמה ימים לפני מועד ההגשות מנימוקים טכניים. גם כאן נעתרה הרכבת לבקשה כדי להימנע מהליך מכרזי שבו ייקחו חלק שתי מתמודדות בלבד: בומברדייה וחברת ווסלו (ספקית הקרונות האחרונה לרכבת).

הקרונות והקטרים שתרכוש הרכבת במסגרת מכרזים אלה יהיו האחרונים שתרכוש החברה בהנעת דיזל. זאת, מאחר שהרכבת מעוניינת להתחיל בפרויקט חשמול המסילות לקראת 2015, ותרכוש לפיכך בעתיד ציוד חשמלי. רכישת הקרונות נעשתה לשם שירות כמות הנוסעים הגדלה עד תחילת פרויקט החשמול (ראה מסגרת).

בומברדייה היא יצרנית הרכבות הגדולה בעולם, אך נחשבת שחקן משמעותי גם בתחום התעופה, בעיקר בגזרת מטוסי המנהלים. החברה פועלת בישראל מאז 1993 וב-2003 פתחה נציגות רשמית בישראל, שבראשה עומד יוסי דסקל.

בומברדייה סיפקה עד כה לרכבת 49 מערכי IC3 (קרונועים) וב-2004 זכתה במכרז הרכבת לאספקת 147 קרונות דו-קומתיים. לצורך אספקת קרונות אלה הקימה בומברדייה מפעל משותף לחברת רמתא של התעשייה האווירית בבאר שבע בהשקעה של כ-10 מיליון דולר. בנוסף, התמודדה במכרזים להקמת הרכבות הקלות בירושלים (פרשה) ובתל אביב (נפסלה).

עבור בומברדייה מדובר לפיכך בזכייה אסטרטגית לאחר זכיית סימנס במכרז הקרונות הגדול של 2006 (86 קרונות). בומברדייה נחשבת קול בולט הקורא להוצאת תחזוקת הרכבות למיזמים משותפים לרכבת וליצרניות הציוד הנייד, ואף קידמה באחרונה תוכנית להקמת תעשייה רכבתית בישראל בעידוד ממשלתי.

קרון דו-קומתי: הפתרון לביקוש גואה ולרציפים קצרים

>> הבחירה של רכבת ישראל בקרונות דו-קומתיים נבעה מכמות הנוסעים ההולכת וגדלה בתחנות, וכן בשל התאמתם לאורך הרציפים הקצר יחסית בישראל.

הציוד הנייד החדש צפוי לתת מענה לביקושים שיגדלו לאחר פתיחת קווי הרכבת החדשים בין תל אביב לראשון לציון ולאשקלון, וכן לסיום הפרויקטים להכפלת המסילות בדרום ובצפון. זאת, כאשר הרכבת סובלת כבר כמה שנים ממלאי ציוד נייד מצומצם ביחס לגידול המואץ בשימוש ברכבת, שגורם לצפיפות בקרונות, תחזוקה יקרה ובעייתית וכן החזרה לשירות של רכבות המיועדות לגריטה.

את הקרונות המיועדים לפתיחת קו ראשון לציון-תל אביב בסוף 2011 תרכוש הרכבת ברכש חירום מסימנס בהיקף כולל של כ-308 מיליון שקל. מדובר ב-27 קרונות נוסעים וארבעה קרונות כוח, כאשר ההתקשרות היא במסגרת מימוש אופציה שיש לרכבת עם סימנס בהמשך למכרז שבו זכתה ב-2006 שאושרה לאחר מו"מ ממושך.

קרדיט: אבי בר-אלי TheMarker


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה