ועד ההורים בראשל"צ: כסף יש, פעילות אין



הדוח הכספי לשנת 2009 של ועד ההורים העירוני בראשון לציון מגלה: 132,853 שקל מכספי ההורים נסגרו בפק"מ ולא נוצלו לטובת ילדיהם.

 

לפני כחודש חשפנו כאן כי לחברים בוועד ההורים העירוני בראשון לציון טענות בנוגע לאי סדרים לכאורה בהתנהלותו הפיננסית של הוועד בשנים עברו.

"מבירור שערכתי מצאתי, כי קיימים אי סדרים מהותיים המתבטאים בניהול לא תקין, אין חשבוניות באופן מסודר, אין קבלות, לא ניתן להבין מה נכנס ומה יצא", אמר אז אורן פלד, ממלא מקום יו"ר ועד ההורים העירוני."מבדיקה שערכתי מצאתי כי היו הוצאות בלתי סבירות, מה שמעיד על אצבע קלה על ההדק בכל הקשור לבזבוז כספי ציבור".

אבי לוזמן, יו"ר הוועד העירוני משך שש שנים, אמר אז בתגובה כי "מהידועות היא כי כל תנועה כספית  או הוצאה לשם מטרה כלשהי חייבת אישור ועד ההורים ומועצת ההורים העירונית. ניתן לבדוק ולראות כי מעולם, בתקופה עליה מדובר, לא נעשתה הוצאה כספית ללא אישור כנ"ל".
 
לאחרונה, בעקבות פרסום הכתבה, מיהרו בוועד ההורים העירוני לפרסם את דוח כספי לשנת 2009. מהדוח, החתום בידי גזברית הוועד אז, אורנה כהנא, עולה כי שנת 2009 נפתחה עם יתרת זכות של 21,773 שקל בחשבון הבנק של הוועד. עוד עולה מהדוח, כי הכנסות הוועד מבתי הספר עמדו על סך של 39,366 שקל וכן דווח הכנסה של כמעט 852 שקל בגין ריבית פק"מ.

בצד ההוצאות, 27,932 שקל הועברו לרכישת פק"מ. כן, במהלך שנת הלימודים האחרונה הוציא ועד ההורים כספים על נושאים שונים ומגוונים, ביניהם נמצא כי 8,421 שקל הוצאו על פרסום וחלוקת פליירים, 1,119 שקל הוצאו על כיבוד קל למפגשי הוועד, 1,465 שקל על ביטוח בית הוועד, 624 שקל  על מתנות, 230 שקל על זרי פרחים, 1,713 שקל על חשבונות טלפון, 9,872 שקל הוצאו על החזר כספי תרומה לפרלמנט הנוער, 500 שקל הוצאו עבור שקיות לחנוכה לילדי אקי"ם ועוד. סך ההוצאות הכולל של הוועד: 56,290 שקל.

עוד עולה מהדוח, כי היתרה בחשבון הבנק שלה וועד בסוף 2009 הייתה 5,071 שקל וכן 132,853 שקל סגורים בפק"מ. חשוב להדגיש, כי על פי הדוח הכספי עשרה בתי ספר כלל

לא העבירו לוועד ההורים את תשלומיהם, וביניהם אשלים אמנויות, בלקינד, חפץ חיים, יסוד המעלה, יפה נוף, ישורון, נווה עוז, שלמון, מקיף ט' והישיבה המדעית.

"הסיבה לאי התשלום הייתה אכזבה מתפקוד ועד ההורים העירוני, והמסקנה שאנו משיגים יותר בכוחות עצמנו כאשר מדובר במכרזים מול חברות חיצוניות", אמר השבוע עופר דובינסקי, יו"ר ועד ההורים של מקיף ט', "מדובר על טיולים שנתיים, מסעות לפולין ועוד, ולכן חסכנו מההורים את התשלום. לא ראינו סיבה להעביר כספים עבור שירותים שאיננו מקבלים. לאור הידוק שיתוף הפעולה עם הוועד והעמקת המעורבות שלנו בו, אני מניח שבשנת הלימודים הקרובה נגבה מההורים את התשלום ונעבירו לוועד ההורים העירוני".

תודה על הריבית

מהדוח הכספי לשנת 2009 עולה, כי ועד ההורים העירוני משקיע את מיטב כספו דווקא בסגירתו בפק"מ ולא בפעילויות ושירותים עבור התלמידים. הלכה למעשה, מעט מאוד מכספי ההורים באמת הושקעו לטובת קהילת התלמידים.

אורנה כהנא, את יכולה להסביר לנו על אופן חלוקת התקציב בוועד ההורים?

"אני הייתי אמונה על כספי הציבור, וחובתי הייתה לשמור עליהם בבת עיני. אני לא יכולה להסביר את החלוקה, מפני שלא אני זאת שהחלטתי כמה להוציא ועל מה. באותה תקופה היה זה אבי לוזמן ואחר כך אוהד אוזן יו"ר ועד ההורים. אני יכולה להבטיח רק דבר אחד, כל מה שיצא מתוך החשבון רשום, וכל מה שנכנס רשום. לפחות בזמן שאני הייתי הגזברית".

"קודם כל חשוב להבין  שמדובר בתשלום רשות", אומר אוהד אוזן, יו"ר ועד ההורים, "אף הורה לא מחויב להעביר את הכספים לוועד, אבל זה ימנע ממנו זכויות בעתיד".

כלומר?

"בית ספר שלא מעביר את הכספים, לא תהיה לו נציגות בוועד העירוני. נציגים של אותו בית ספר לא יוכלו להצביע ולקבל החלטות בוועד העירוני, החלטות שעשויות להיות חשובות מאוד בעתיד. אני לא יכול לומר שעיכוב הכספים של מספר בתי ספר מצמצם את יכולות הפעולה והסיוע כשצריך. אם זאת, חשוב שלכל בית ספר יהיה נציג ועד פעיל, ועל כן חשובה העברת הכספים". 

"רצוי לציין שהשנה נעשו פניות חדשות לנציגי ועדי ההורים בבית הספר, ואני מאמין שיש היענות גדולה יותר לשלם.  אני יכול לומר שבשנת הלימודים הבאה אחוז בתי הספר שמעבירים כספים יגדל".

ש כשמתבוננים על נתוני הדוח הכספי, ניתן לראות שאת מרבית הכסף לא הוצאתם על פעילויות לילדים אלא על פעילות ועד ההורים ומתנות...

"אנחנו הצבנו לעצמנו מטרה, שבשנת הלימודים הקרובה נקפיד שכל שקל שיוצא מכספי הוועד יהיה לטובת תלמידי ראשון לציון. אנחנו מתכוונים לשים על זה דגש רב, וכבר עכשיו אנחנו דואגים שהכיבוד בישיבות ועד ההורים יהיה מצומצם, ופעמים רבות על חשבון נציגי הוועד. כבר במסיבת סיום השנה האחרונה שעשינו, ביקשנו מכל אחד לשים עשרים שקלים עבור אוכל ושתייה. החלטה חדשה היא שבתחילת השנה כל נציג של הוועד ישים חמישים שקלים בקופה לטובת הכיבוד בישיבות".

מהדוח הכספי עולה עוד כי הוועד משקיע הרבה מכספיו בפק"מ, ולעיתים שנים עוברות עד שהכסף הזה בא לידי ביטוי באירוע או תרומה. אתה לא חושב שההורים מעדיפים שתוציאו את התקציבים השנתיים כבר באותה שנה לטובת אירועים חשובים, שיפוצים ופתירת בעיות אחרות?

"חשוב להבין שמדובר בסופו של דבר על שקל וחצי לתלמיד. אני לא יכול לעזור לכל ילד בנפרד עם כספי הוועד, ולכן אנו משתדלים שהפרויקטים שאנו מציעים יהיו לטווח גילאים כמה שיותר נרחב, כך שכמה שיותר תלמידים ירוויחו. אין מה לעשות, בסופו של דבר פעם אחת תלמידי התיכונים נהנים מהכסף ופעם אחרת תלמידי היסודי".

גם אורן פלד, ממלא מקום יו"ר ועד ההורים, ומי שלקח על עצמו את המעקב אחר תשלומי ההורים בעבר ובהווה, טוען כי עדיף לחסוך את תקציבי הוועד: "אני מאמין שבסופו של דבר עדיף לשים את הכסף בבנק ושהוא יצבור ריבית. אנחנו מוציאים כספים כשיש סיבה מוצדקת לכך, כשיש בעיה אמיתית בשטח או שעושים אירוע גדול. אין סיבה שהכסף יהיה בעובר ושב שלנו ונוציא אותו סתם".

תודה על הפרחים

משה שיינפלד, יו"ר ועד ההורים בעבר, טוען מנגד כי לא הגיוני שהוועד שומר כספים שניתנו על ידי הורים, כאשר בסופו של דבר ייתכן שבכסף זה ישתמשו רק לאחר שילדיהם של אותם הורים יסיימו את לימודיהם בבית ספר.

"אני יכול לומר דבר אחד", אומר שיינפלד, "ברגע ששמתי לב שהצטברו אצלי כספים בקופה, הפסקתי לגבות כסף מההורים. אני זוכר שבתקופה שאני ניהלתי את הוועד, הקמנו פרויקטים בכל רגע נתון. בנינו אתר אינטרנט שכל תלמיד יכול להיכנס אליו, לשוחח עם פסיכולוג על המצוקות שלו ולקבל עזרה. נלחמנו על תקנות של משרד החינוך והלכנו לבתי משפט. אני אישית דאגתי שיבטלו את חוק תשלומי ההורים על בחינות הבגרות. היום ועד ההורים כבר לא שווה יותר מדי".

למה הכוונה?

"אני לא ממש מבין מה הם עושים שם כל היום, חוץ מלהתווכח אחד עם השני ולנסות להיות פוליטיקאים. אפשר לראות שכל הכסף נשאר בקופה ויוצא רק כאשר אותם חברים רוצים כיבוד, פליירים שתומכים בהחלטות העירייה או לפרסים על כך שהם סיימו את עבודתם. אני לא רואה שום כספים שיצאו על פעילות מיוחדת עבור הנוער ושום פעילות עבור הורים נזקקים. הכול זה זרי פרחים ותעודות הוקרה. אין כאן בכלל עשייה".

"ועד ההורים מתכנן בקרוב שלל פעילויות חשובות עבור התלמידים, ואנחנו מקווים לצאת בפרסומים בתקופה הקרובה", מסכם אוזן. "אנחנו חדורי עשייה ומוכנים לעבודה קשה".

קרדיט: ליעד גרינבוים "זמן ראשון"


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה