פונדמנטליזם ממאיר



רבנים הינם נציגי ציבור לכל דבר ועניין. ככאלה, הם לא אמורים לסרב להיחקר במשטרה אלא אמורים לתת דוגמה אישית.

עשרות רבנים ופעילי ימין השתתפו אמש בעצרת תמיכה ברב יצחק שפירא, מחברו של הספר מעורר המחלוקת "תורת המלך" וברבנים דב ליאור ויעקב יוסף, הבן של הרב עובדיה יוסף – שסירבו להיחקר בידי המשטרה בנוגע להסכמתם לתוכנו של הספר. "תורת המלך" מתיר לכאורה הרג גויים. בין דפיו ניתן לקרוא את הקביעה לפיה "בכל מקום שבו נוכחותו של גוי מסכנת חיי ישראל מותר להורגו, גם אם מדובר בחסיד אומות העולם והוא לא אשם בכלל במצב שנוצר". משום כך טוענת המשטרה שהספר הוא גזעני וביקשה לעצור את מחברו לחקירה וגם את מי שתמכו בפומבי בדעותיו.

איני נכנס כאן לתוכנו של הספר. קטונתי מלהביע דעה האם זו הסתה או, כדברי המחבר, מדובר בדיון תיאורטי הלכתי בלבד ולא במתן היתר ליחידים להרוג. התייחסותי היא לעניין סירוב הרבנים להיחקר והתמיכה הרחבה בהם על ידי רבנים רבים נוספים, בהם אגב, גם כאלה שלדעתם אינם מסכימים לתוכנו של הספר. איני נכנס לעובי סוגיית הכתיבה. יש הטוענים שפרסום הדברים עלול להוביל לגזענות ולהסתה מסוכנת ויש הטוענים כי מניעת הפרסום כמוה כסתימת פיות ופגיעה חמורה בחופש הביטוי.

אך צריך להבין שרבנים הינם נציגי ציבור לכל דבר ועניין. ככאלה, הם לא אמורים לסרב להיחקר במשטרה אלא אמורים לתת דוגמה אישית, אזרחית ודמוקרטית לתומכיהם. מותר להם להיאבק על הבעת דעתם גם אם היא שנויה במחלוקת ואינה מקובלת על אחרים. אבל אסור להם, בתכלית האיסור, לזלזל במפגיע בשלטון החוק ולהקניטו בראש חוצות. האיסור הזה אינו אמור לחול רק על סרבני החקירה עצמם אלא גם על כל תומכיהם, המבקשים עם התייצבותם בהמוניהם בהפגנת התמיכה – לחזק את הסרבנים ולהצדיק את מהלכם.

סירובם של הרבנים להישמע להוראות החוק אינה יכולה אלא להדליק בקרבנו נורת אזהרה חזקה ומדאיגה, המאותת לפונדמנטליזם מסוכן - כאן, במקומותינו. טוב יעשו הרבנים והתומכים במחבר הספר "תורת המלך", אם יוכיחו את חפותם, ככל שהיא קיימת, באמצעים הדמוקרטיים המעמידה המדינה לרשות תושביה, על ידי היענות לחקירה, הסבר מנומק של דבריהם ועד למאבק על עקרונותיהם וצדקתם, באמצעות בית המשפט, שם ראויה להתברר צדקתם או אשמתם למעשיהם.

סירוב כלשהו לשלטון החוק, גם במקרים בהם החוק אינו נראה רהוט, לא יכול להוביל לחיזוקה של דמוקרטיה, ממנה נהנים אותם פורעי החוק, על תומכיהם המשולהבים.

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה