לחי כיף יש סוף סוף רישיון אחרי 22 שנה



הידעתם? מאז היווסדו, לחי כיף בראשל"צ אין רישיון עסק, וכמה מהמבנים בו הוקמו ללא היתר בנייה.

את גן החיות חי כיף בראשון לציון פוקדים עשרות אלפי מבקרים מידי שנה, בעיקר משפחות וילדים שבאים לחזות בחיות, וללמוד ולשמוע על עולם הטבע המרתק. בעודם פוסעים בשבילי גן החיות, הם אינם מודעים לסכנות האפשריות האורבות בדרכם, ולא מצד החיות.

החי כיף הוקם בשנת 1988 ביוזמת עיריית ראשון לציון והחברה העירונית לתרבות, ספורט ונופש. בגן כאלף בעלי חיים ממינים שונים, חלקם מוגדרים בסכנת הכחדה, בהם מטפל צוות של 35 עובדים.

כעת מתברר כי כמה מהמבנים בחי כיף הוקמו ללא היתר בנייה וכי לגן עצמו אין רישיון עסק. לאחר 22 שנות פעילות, החליטה העירייה, באיחור ניכר, לתקן את העוול. בישיבת מועצה שהתקיימה השבוע, אושר פה אחד תקציב בלתי רגיל (תב"ר) בסך 1,192,000 שקל לטובת "רישוי, שינוי תנוחה ושדרוג המבנים בגן החיות".

צמצום ההפסד התפעולי

השבוע הסתבר כי כבר לפני 22 שנים, בזמן הקמת הגן, לא הוצאו היתרי בנייה למבני גן החיות. לפיכך כמה מהמבנים בגן החיות חסרים אישורים מהרשויות ואישורים הנדסיים. כך, במקרה של אסון חלילה, ייתכן והעירייה או החברה העירונית לא יוכלו להישען על כיסוי הביטוח. בישיבת המועצה השבוע צוין כי מדובר במבנים ללא רישיון, חלקם בגלל שהם נמצאים מתחת קווי מתח גבוה, חלקם בגלל קרבתם לכביש 4 וחלקם משום שפשוט לא בוצעו בדיקות כאלו ואחרות עם הקמתם.

"חלק מהמבנים הם ללא היתר", ציין ראש העירייה דב צור בישיבת המועצה. "כתוצאה מכך אין למקום רישוי עסקים במשך הרבה שנים. אנחנו רוצים להכשיר את אותם מבנים שאפשר להכשיר, וגם להסב ולתכנן שינוי של תנוחת גן החיות. כיום הוא בנוי ממערב למזרח ולאחר השדרוג התנוחה תהיה מצפון לדרום. לאחר שיוזז מתחם של שפ"ע שאמור להתפנות משם, ניתן יהיה גם לבנות מבנים חדשים".

צור הוסיף כי מדובר בתהליך דו-שלבי: "יש רישוי שאפשר לעשות מיידית ואז לקבל רישוי עסקים. אזי המקום סוף סוף יוכל לארח ועדי עובדים וקבוצות, שעד כה לא היו יכולים להגיע בגלל שאין למקום רישוי עסקים. השלב השני הוא שינוי התנוחה, שנמצא כרגע בשלב התכנון".

חבר המועצה גיל יודפת שאל את צור מה תהיה התוצאה, לנוכח היעדר הכיסוי הביטוחי, במידה ויקרה מחר אירוע בטיחותי וקבוצת תלמידים תיפגע מהתמוטטות מבנה בגן החיות. יודפת נענה כי במידה וייפול עליהם המבנה העירייה תהיה חשופה ללא ביטוח. על כך הציע יודפת לסגור את החי כיף עד להשגת האישורים הדרושים לרישיון המבנים. צור השיב ואמר:

"אני מודיע לך, מתוך ניסיון מקצועי של רוב הנוכחים בנושא של טיפול בגני חיות, שהעלות רק של פיזור של החיות גבוהה פי עשר מהעלות של תפעול גן החיות. אתה לא יכול מחר בבוקר לסגור ולפתוח את הכלובים. מדובר בחיות".

צור הוסיף ואמר ש"הדרך היחידה לעשות שינוי דרמטי זו בדיוק הדרך שבה אנחנו רוצים ללכת, לנסות לעשות מהחי כיף משהו נורמאלי. צריך להכשיר אותו שיהיו יותר מבקרים, אנחנו לא יכולים למכור אותו לקבוצות, לא יכולים למכור אותו לוועדי עובדים בגלל שאין לו רישוי עסקים. אז סוף-סוף אחרי 20 שנה באים ומנסים לעשות סדר בבלגן ורוצים לסגור אותו? אנחנו רוצים לצמצם את ההפסד התפעולי שנגרם".

"לכאורה מישהו ישן"

רק לפני כשנה וחצי הכריע בית המשפט העליון בתביעה נגד עיריית ראשון לציון, החברה העירונית וחברת הביטוח, כשקבע כי מטפל בגן החיות שהותקף באכזריות על ידי שימפנזה לפני 11 שנה יקבל פיצוי בגובה של חמישה מיליון שקלים.

האירוע קרה באפריל 1998, כאשר קוף שימפנזה נמלט מכלובו בגן החיות ותקף באכזריות את ברק רוטשטיין, אחד העובדים בגן שהיה אז בן 21. הקוף תלש כמה מאצבעותיו ונשך את פניו.

רוטשטיין נפצע קשה והגיש תביעת פיצויים בגין פגיעתו. במקרה הזה דווקא ישנו כיסוי ביטוחי מאחר ומדובר בעובד שנפצע, אך גם קריסת מבנים, שאינה מכוסה ביטוחית בשלב זה, היא סיכון שיש להתחשב בו.

"מבחן המציאות זה המבחן האמיתי", מסביר אלי פולק, מנכ"ל החברה העירונית. "לחלקים מסוימים בחי כיף כן יש אישורים ולחלקים אחרים - בעיקר אלה שיושבים מתחת לקווי מתח גבוה ואלה שנמצאים בסמוך לכביש 4 - אין היתרים. בעניין הפעילות במקום אנחנו מודים שאין למקום רישיונות, הוא נבנה איך שהוא נבנה ולכן סוף-סוף, באמצעות ראש העירייה הנכנס דב צור, אנחנו הולכים לעשות סדר בבלאגן".

פולק הוסיף עוד כי "בעניין הביטוח אני יכול להגיד שכל המקרים שקרו בעבר, כמו הסיפור של הקוף שתקף אדם שעשה עבודות שירות בגן, טופלו על ידי חברת הביטוח. קרו מאז מקרים בשוליים ובכולם טיפלה חברת הביטוח והגיעו להסכמות.

"אז אולי החוק היבש אומר באיזשהו מקום שמבנה שאין לו אישור גם לא יטופל ביטוחית, אבל אצלנו במבחן השטח תמיד היה גיבוי והייתה התייחסות גם של חברת הביטוח של העירייה.

"כל מה שקרה שם טופל בצורה הכי מסודרת שיש. חשוב להגיד שאני עובד בחברה העירונית ובעירייה כבר מעל 30 שנה ואני חייב לציין שהתנופה והטיפול וסדר העדיפות של ראש העיר בנושא גן החיות הוא עצום".

מפליא שעד היום לא היה רישוי.

"לפי סכום התב"ר שאושר אפשר להבין שזה חתיכת סיפור. אנחנו גם מנצלים את ההזדמנות והולכים לשדרג את תנאי המחייה של החיות ובעיקר של הטורפים כמו הדוב, האריות והטיגריסים, שהם כולם כלואים בתוך כלובים. האג'נדה החדשה כוללת תצוגה במרחב פתוח, עם גדר חשמלית סביב, בלי כלובים ובלי מסגרות. לכאורה מישהו ישן פה במשך שנים, אבל צריך להבין שבכאלה תקציבים צריך ראש עירייה שרואה את זה בסדר עדיפויות עליון ונותן פה את המשאב הכספי".

שירה זילברמן "זמן ראשון"


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה