מי יטפל בחריגות הבנייה של נבחרי הציבור?



דוח מבקר עיריית ראשון לציון לשנת 2009: לא כל בכירי העירייה טיפלו בחריגות הבנייה בבתיהם הפרטיים.

דוח מבקר עיריית ראשון לציון לשנת 2009: מהפרק העוסק בסוגיות הנדסיות עולה כי לא כל בכירי העירייה טיפלו בחריגות הבנייה בבתיהם הפרטיים. מתשובתו של ראש העירייה, דב צור, לדוח עולה כי קיימות חריגות בנייה בקרב עשרה נבחרי ציבור
 
במסגרת חוק התכנון והבנייה נקבע כי בכל מרחב תכנון מקומי יכהן גוף משפטי נפרד שמטרתו להבטיח את קיום החוק ולהנפיק היתרי בנייה במסגרתו.

גוף זה הוא הוועדה המקומית לתכנון ובנייה שבראשה יושב ראש העירייה. דוח מבקר העירייה לשנת 2009 העלה שורה של ממצאים, ביניהם עבירות בנייה על ידי נבחרי ציבור, מתן היתרים שלא כדין, אכלוס מבנים שטרם קיבלו היתר ומבנים מסוכנים שטרם נהרסו.  

עיון ב"דוח הביקורת על הרשויות המקומיות" של מבקר המדינה משנת 2005 הנוגע לתפקוד הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בראשון לציון, העלה כי מספר בעלי תפקידים בכירים וקרוביהם ביצעו לכאורה עבירות על החוק.

מדו"ח מבקר המדינה עולה שורה של ליקויים חמורים, ביניהם הענקת היתר בנייה בניגוד לעמדת בעל הזכות במקרקעין למנהלת לשכת ראש העירייה, אי פעולה כנגד בנייה ללא היתר בביתה של מנהלת אגף נכסים מובנים לשעבר בעירייה, ויחס מועדף שהתבטא בהימנעות משליחת מפקח בנייה למבנה ללא היתר בו מתגוררת ביתה של מהנדסת העיר לשעבר. זאת, על אף שהמפקח דווקא כן הגיע לדיירים אחרים מאותו הרחוב.

פרסום דוח מבקר העירייה לשנת 2009 חושף כי "בהמשך לממצאי הביקורת בדוחות המעקב... יש ליקויים נוספים וחריגות בנייה נוספות שעלו מדוח מבקר המדינה דאז בעירנו ועדיין לא תוקנו".

כחודשיים לפני מועד הדפסת דוח מבקר העירייה, הציג חבר המועצה ונציג האופוזיציה אסף דעבול, בקשה לראש העירייה הנוגעת לחריגות הבנייה שהוזכרו בדוח מבקר המדינה מ~2005. דעבול ביקש לדעת "מהו המצב העדכני ואופן הטיפול עד כה בכל אחד מחברי המועצה הנזכרים בדו"ח מבקר המדינה". עוד הוא הוסיף ושאל "האם נבדק בקרב חברי המועצה הנוכחית למי מבין חבריה יש חריגות בנייה ובמידה וכן, מה נעשה בעניינו?".

ל-50 מבנים מתוך 200 יש היתרים

מתשובתו של ראש העירייה, דב צור, עולה כי קיימות חריגות בנייה בקרב עשרה נבחרי ציבור, כאשר לארבעה חברי מועצה ניתן היתר, לשניים נהרס השטח הבנוי, לשלושה בקשת ההיתר טרם קודמה ולאחד לא אושר היתר הבנייה.

בין חברי המועצה להם ניתן ההיתר נמנה צור עצמו המחזיק בשני היתרי בנייה. ממערכת המינהל ההנדסי של ראשון לציון עולה כי ההיתר הראשון ניתן במרץ 2006 למען הקמת גדר בלוקים בגובה של מעל 2 מטרים, שינוי מבנה המדרגות בכניסה ושינוי פתח הכניסה. ההיתר השני ניתן בספטמבר 2006 בגין תוספת של מעל 40% לשטח הבית, הגדלת שטח החנייה ושינוי במיקום שער הכניסה.

מצב היתרי הבנייה שטרם אושרו ברמת הבכירים בעירייה הוא רק סימפטום לכאוס השורר בתחום מתן ההיתרים בעירייה. מדוח מבקר העירייה עולה כי מתוך 545 תיקים לבדיקה של מבנים ללא היתר בנייה יש היתרים רק ל~345 מהם, "ל~200 מבנים אין תיקים, ול~50 מבנים מתוך 200 יש היתרים".

כלומר שלחמישים מבנים ניתן ההיתר על אף שלמבנה כלל אין תיק בעירייה. אך גם אלו שכן הצליחו להשיג את היתר הבנייה הנכסף, המעלה בפני עצמו את ערך הנכס, זקוקים לתעודת גמר בטרם יוכלו לאכלס את המבנה. מדוח המבקר עולה כי מבנים רבים אוכלסו

בטרם ניתן להם האישור הסופי. אחד ממבנים אלו הוא בית החייל בעיר המופעל על ידי "קרן ראשון לציון".

הקרן, שבתפקיד יושב הראש בה מכהן ראש העירייה, חכרה את המבנה מן העירייה ואכלסה אותו בטרם קיבלה תעודת גמר. בדוח המבקר צוין כי "גם מהיבט הדוגמא האישית לאחרים, לא נכון לפעול ולהפעיל נכס כזה בשונה ממה שהעירייה דורשת מתושבי העיר".

נראה כי החיפזון להפעלת מבנים מסוימים עומד בסתירה מוחלטת לסחבת בהרס מבנים אחרים שהוגדרו כמסוכנים לסביבה. לצורך ההמחשה, במוקד העירוני התקבלה ב~19.01.09 תלונה על בניין ברחוב משה דיין המהווה מפגע בטיחותי. ממועד זה נמסרו למוקד העירוני למעלה מ~25 תלונות שונות הנוגעות למבנה.

בדוח המבקר צוין כי "המבנה המסוכן שנבדק על ידי המבקר, המידע עליו היה במוקד העירוני כארבעה חודשים ולא ננקטו צעדים עד להערות הביקורת החל מ~11.05.09, מוצע לשפר את התקשורת הפנימית בעירייה". עד יום זה המבנה טרם נהרס. מתגובת מנהל אגף רישוי ופיקוח על הבנייה בעירייה עולה כי "אינני מקבל את המלצת המבקר בדבר שיהוי בפעולות אכיפה, שכן בתיק מבנים מסוכנים קיימת חליפת מכתבים, המבנה הוכרז כמבנה מסוכן וממתינים לאישור הממונה על המחוז".

קרדיט: שירה זילברמן "זמן דרום"


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה