פני הדור כפני הכלב



נדמה שכך יש להרגיש עם הכרזתו של ראש הממשלה על כוונתו לקיים משאל-עם לאשרור הסכם שלום אפשרי עם הפלסטינים

"פני הדור כפני הכלב" - הינו ביטוי המשמש כדרך להבעת חוסר שביעות רצון ממצבה המוסרי והרוחני של חברה. הכלב ההולך לפני בעליו נראה לכאורה כמי שמוביל אותו, אבל בפועל ולמעשה, מסתכל הכלב תכופות אחורה כדי לראות לאן בעליו מבקש ללכת. כך בדיוק קורה בדור ירוד, שאין לו הנהגת אמת המובילה אותו לעבר אידיאל, וכשהמתיימרים להנהיג אותו מתסכלים למעשה לאחור, לעבר הדור, לראות לאן הוא רוצה ללכת. במילים אחרות, המדובר הוא במנהיגות מונהגת.

נדמה שכך יש להרגיש עם הכרזתו של ראש הממשלה על כוונתו לקיים משאל-עם לאשרור הסכם שלום אפשרי עם הפלסטינים, עליו הוא שוקד בימים אלה.  ולמה כך? כי ביבי כמו ביבי – אלוף המניפולאציות – מכין לעצמו תירוץ לכל מקרה בו יאלץ או יאולץ להגיע להסכם שלום של ממש. ביבי מכיר היטב את הנתונים. הוא יודע שעל פי תוצאות הבחירות האחרונות לכנסת, יהיה כנראה רוב לדעת הימין במשאל שכזה. ואם כך יהיה, הרי שלא תהיה לו תמיכה מצד העם לחתום על הסכם השלום אליו הוא נקלע, בניגוד לתפיסתו ולרצונו. כלומר, בדיוק כמו במשל הכלב, הוא יסתכל אחורה על מנת לראות מה העם רוצה ולאן מועדות פניו.

משאל עם במקרה דנן, מעלה שתי אפשרויות כמעט וודאיות. גם חוסר מנהיגות מצידו של ראש ממשלה, שאינו מסוגל כנראה להכריע לטובת עמו על פי תפיסתו והבנתו ורץ לשאול לדעתו, וגם חוסר הגינות לכאורה, בעודו ממשיך לקיים שיחות ולפזר אמירות והבטחות, מתוך אמונה שלבסוף הוא לא יגיע לחתימת הסכם השלום הנכסף. כך, כי "למרות רצונו הכן לשלום, העם לא מאשר לו את המהלך...". 

על פי זה, לא ניתן שלא לחשוד שנתניהו, על פי הצהרתו היום, אינו מבקש לנצל את ההזדמנות ולשנות לטובה את עתידה של המדינה על אזרחיה, אלא מבקש "לצאת טוב עם כולם" – ברמה הבין לאומית, כי הוא "רצה וחתר" להגיע לשלום עם שכנינו וברמה הלאומית, כי "הוא נשמע לקול העם", בהתאם לתפיסה הדמוקרטית הטהורה. למי שישאל מה הרע בהישמעות לקול העם נענה, שהגעה להסכם שלום עם שכנינו מחייב מנהיגות אמיתית, אומץ לב ונחישות על מנת לעשות למען העם – כדברי דוד בן גוריון – לא את אשר הוא רוצה, אלא את אשר הוא צריך.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה