מאבק נגד מכונות השתייה בביה"ס



ועד ההורים בראשל"צ: מכונות ממכר מזון ושתייה בבתי הספר ימכרו מזונות לא בריאים.

מכרז שפרסמה עיריית ראשון לציון בנוגע להצבת מכונות ממכר מזון ושתייה בבתי הספר ברחבי העיר, הצליח לעורר מהומה ומחלוקת בין נציגי ההורים וגורמי העירייה.
נוער קונה ממתקים צילום אילוסטרציה, למצולם אין קשר לכתבה

יו"ר ועד ההורים העירוני, אוהד אוזן, שלח החודש מכתב חריף לממלא מקום ראש העירייה מוטי עג'מי, בטענה כי במכרז להצבת המכונות לא השתתף אף נציג ההורים. כן טען כי נדהם לגלות מהו סוג האוכל והשתייה אשר אמורים להימכר בבתי ספר, ולטענתו אלה אינם בריאים כלל.

מספר ימים לאחר שליחת המכתב, דיווח אוזן לחברי ועד ההורים העירוני כי שוחח עם הגורמים הנוגעים בדבר בעירייה, והובטח כי ייעשה מאמץ לשנות את הרכב תרכובת המזון במכונות למוצרים בריאים יותר, וכמו כן הובטח כי בשנה הבאה יישב נציג הורים בוועדת המכרזים לעניין  מכונות המזון בבתי הספר.

אבי לוזמן, יו"ר עמותת "צו חינוך", טען השבוע כי אוזן "התקפל כמו תמיד" מול עיריית ראשון לציון, וכי לא נעשה דבר על מנת לשנות את המצב. "כרגיל מדובר במכתב התרפסות בפני בכירי העירייה, אשר יורקים עלינו ההורים", אומר לוזמן.

"בוועד ההורים העירוני בטוחים שזה גשמי ברכה, כאשר הפעם האחרונה שהיה מכרז כזה הוא לפני חמש שנים. לכן ההבטחה שניתנה לאוזן היא סתמית ולא נראה שיהיה שוב מכרז בקרוב. חשוב להבין שכספי המכונות מהמכרז, כלומר תשלום המפעילים לבית הספר, אמור להיות של ההורים לרווחת התלמידים, ואף גורם עירוני לא צריך להיות מתווך בין המוכרים להורים".


הופקו הלקחים והוחלט לצאת למכרז

אוזן משיב בחריפות לטענות של לוזמן: "בניגוד לבלגן ששרר בתקופתו של אבי לוזמן, 'איש היישר בעיניו יעשה', אין מדובר בהפקרת משאב הורים, כי אם הצורך לפעול במכרז מסודר ומנהל תקין על פי  אמות המידה עליהן התחייבתי בהיבחרי - שקיפות ושוויוניות.

"אנו בוועד ההורים ובתיאום עם הרשות נדאג כי התמלוגים שיגיעו לטובת הילדים מהרווחים ממכונות המזון לא יפחתו בכל בית ספר אלא יגדלו, וזאת בזכות ההסכם החדש שנעשה עם החברה הזוכה ושיפור האחוזים וסכומי הסף הגבוהים שסוכמו. בשיחה עם מר מוטי עג'מי סוכם, כי הוועד העירוני והנהלות בתי הספר יתאמו את השימוש בתקבולים מהזכיין  והפנייתם לטובת התלמידים נטו".

בעיריית ראשון לציון מיהרו להסביר כי המכרז שהוצע לטובת ממכרי מזון ושתייה בבתי ספר התנהל בתהליך תקין: "עם תום

תקופת המכרז הקודם, הופקו הלקחים והוחלט לצאת למכרז חדש שיכלול את כל בתי הספר וימנע הישנות המצב הקודם, בו לא היה זכיין אחד וכל הנהלת בית ספר קיימה משא ומתן פרטני עם הזכיינים באופן לא מוסדר ולעתים בעייתי.

"המכרז החדש מעניק תמורה טובה יותר לאין ערוך בהשוואה למצב הקודם. לעניין תכולת המכונות, אילו היו אוזן ואבן זוהר מעיינים ברשימת התכולה שתוצע למכירה, היו מוצאים מזון בריא, כריכי בריאות, חטיפי אנרגיה, מזון מופחת קלוריות, מזון המבוסס על סיבים ועוד לצד המוצרים האחרים. האפשרויות ניתנות לתלמידים והבחירה בידיהם. בכל מקרה, סוכם כי הנושא יובא לדיון בעת ההחלטה להארכת החוזה בעוד שנה. לשאלת הכסף, אין כל שינוי בעניין זה, הכסף מועבר לרווחת התלמידים אלא שהתמורה גדולה יותר במכרז החדש".

קרדיט: ליעד גרינבוים "זמן ראשון" 
 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה