גלולות מזויפות לזיקפה נתפסו בראשל"צ



שת"פ בין משטרת ראשון לציון לבין משווקת גלולת הסיאליס הביאה לתפיסתם של 250 אלף גלולות מזויפות.

 "זו אחת התפיסות המשמעותיות ביותר בשנים האחרונות", כך הגדירו גורמי משטרה את אשר התרחש במהלך סוף השבוע שעבר בשמונה בתי דפוס ואריזה בראשון לציון ובחולון. אנשי היחידה לפשיעה כלכלית של המשטרה בשיתוף נציגי חברת "אלי לילי" - החברה המשווקת את גלולת הסיאליס, המיועדת לגברים הסובלים מאי תפקוד מיני, הצליחו לשים את ידם על למעלה מ-250 אלף גלולות מזויפות של סיאליס, גלולות ויאגרה, וכן חומרי גלם, ארגזי תרופות מסוגים שונים החשודים כגנובים ואף כדורי חגיגת. 

11 חשודים במעורבות בפרשה נעצרו בעקבות החקירה הסמויה של המשטרה נגד מפיצי הגלולות המזויפות, שהופצו באינטרנט, זאת בהמשך למעצר מבריחי גלולות בנמל התעופה בן גוריון על ידי המכס לפני כשבוע. שלושה מהם אף הובאו השבוע להארכת מעצרם בבית משפט השלום בראשון לציון.

גורם במשטרה אמר בעקבות התפיסה: "מדובר בתיק מאוד גדול שהיחידה הכלכלית של המשטרה עובדת עליו זמן רב. התיק התגלגל בין גורמים שונים. לאחר חקירה מאומצת נחשפו מספר בתי דפוס ובתי אריזה באזור בהם זויפו תרופות לטיפול באין אונות - סיאליס וויאגרה. מדובר באחת החשיפות הגדולות של המשטרה ואנו ממשיכים לחפש אחר חשודים נוספים".

עוזרים למשטרה

בשנת 2003 החלה חברת "אלי לילי" לשווק את גלולת הסיאליס. הגלולה מאושרת למכירה בבתי מרקחת רק על פי מרשם רופא. בדומה לוויאגרה, גם גלולה זו פותרת בעיות זקפה באמצעות הגברת זרימת הדם לאיבר המין. יתרונותיה: זמן השפעתה בגוף נמשך שעות ארוכות יחסית, 24 ואף 36 שעות, ואין צורך להימנע מאכילת ושתייה מתונה של אלכוהול.
 
לגלולת הסיאליס עיצוב אליפטי ייחודי ולוגו דמוי מערבולת בצבע צהוב. הסיאליס משווקת ב-143 מדינות וזוכה להצלחה אדירה ברחבי העולם. מאז ראשית שיווקה בארץ נמכרו יותר ממיליון גלולות מקוריות. עם זאת קברניטי החברה הבינו מהר מאוד, כי המוצר המבוקש הפך יעד אטרקטיבי לזייפנים והחלו לשתף פעולה עם המשטרה.

"אנחנו עוזרים למשטרה, כי לא תמיד יש להם אנשים שמומחים לזיוף. לנו יש אנשים שעובדים אצלנו ושיודעים לזהות את אותם כדורים מזויפים ואת האריזות", אמר השבוע סמנכ"ל הכספים של חברת "אלי לילי", דוד גל.

גל מספר כי לפני כשלוש שנים תבעה החברה 25 אנשים בחשד שזייפו את הגלולות הצהובות, ובזמן הקרוב אמור בית המשפט לפסוק בנושא, אולם נראה כי מאמצי החברה להתקדם מבחינת הטכנולוגיה נקשרים יד ביד עם הצורך לעצור את שיווק הגלולות שלא יצאו ממטה החברה.

עד כמה מדאיגה אתכם תופעת הזיופים של גלולות הסיאליס?

"התופעה מאוד מדאיגה אותנו. זו תופעה מכוערת ומסוכנת מאוד לציבור, שרוכש את התרופות מבלי לדעת שהוא רוכש תרופה לא אמינה בעליל. לפעמים יש לקונים מזל ויש סוג של חומר פעיל בתרופה המזויפת, אבל לרוב הכדורים כלל אינם מיוצרים בתנאים הנכונים. יש הרבה תרופות עם סודה לשתיה, לדוגמה, בתוך הקפסולות, שהן למעשה כלום ושום דבר. לקחת תרופות מזויפות זו סכנה ברורה לגוף האדם ולבריאות הציבור".

רק בישראל מזייפים סיאליס?

"זו איננה תופעה שאנחנו המצאנו, היא רחבת היקף בעולם. כחלק מפעילות כלל עולמית, חייבת להיות אכיפה מסודרת של הנושא גם בארץ".

פעילות ענפה באזור ראשל"צ

לכן עירבתם מהר מאוד את המשטרה, ולא בפעם הראשונה.

"נכון מאוד. התרופה שלנו מאוד מבוקשת בקרב הציבור, ולצערי ישנם הרבה מאוד אנשים שמנסים בדרך לא חוקית לגזור קופון ולסכן את בריאותם של האנשים התמימים, שקונים בלי ידיעתם כדורים מזויפים.

"אנחנו עוזרים למשטרה בנתינת משאבים כדי לאפשר תפיסה מהירה של אותם זיפנים. בגלל ריבוי המקרים הוספנו מספר מאפיינים נסתרים בכל אריזות הסיאליס. כמובן שמאפיינים אלו ניתנים לזיהוי על ידי חוקרי הזיופים שלנו בלבד".

למה הכוונה נתינת משאבים למשטרה?

"יש לנו אנשים שמומחים לנושאים האלה, עם רקע משטרתי. אני מעדיף שלא לפרט על הנושא הזה כדי לא לחשוף פרטים שיכולים לסכן את המשך הפעילות, אבל באופן כללי אנחנו במעקב צמוד אחר הרבה מאוד מודעות ופרסומים על שיווק כדורים כאלה ואחרים. אנחנו עוזרים למשטרה להתחקות אחר אותם אנשים על מנת לתפוס אותם".

עד כמה תופעת הזיופים באמת גדולה?

"בעולם היא גדולה, וגם בארץ, ולראיה כמות הכדורים שנתפסה כעת, כאשר ההערכות הן שיש עוד הרבה מאוד כדורים מזויפים שטרם הצלחנו להגיע אליהם. בהרבה מקרים מדובר ברשתות עולמיות שמפיצות ועוסקות בשיווק הכדורים המזויפים. בסופו של דבר המטרה היא להגיע עם אותם אנשים לבתי המשפט כדי למגר ככל הניתן את התופעה".

אתם יודעים את דרכי הפעולה של הזייפנים?

"אנחנו יודעים שיש פעילות ענפה ורבה באזור ראשון לציון. ישנן דירות רבות באזור הזה עם מתקני אריזה לא חוקיים. את הכדורים הם מייבאים, לוקחים אותם מנתב"ג ואורזים אותם בארץ כדי לחסוך עלויות וכדי לנסות לטשטש את העקבות.

"צריך להבין שתחילת החקירה לא הגיעה ממשרדי החברה או משום שהגיעה אלינו תלונה על זיוף. המשטרה היא זו שפנתה אלינו ואנחנו עזרנו לה והלכנו יד ביד בחקר האמת. התופעה של הזיוף היא מאוד מוכרת בארץ, והחברה שלנו לבדה לא תוכל לפתור את הבעיה הזו. נדרשת כאן עבודה יסודית ומעמיקה של הרשות האוכפת, קרי המשטרה, ושל הרשות השופטת".

זה מעין מסר לבתי המשפט?

"זה לא מסר כמו ציפייה שאותם עבריינים שזייפו את הכדורים האלה ייענשו במלוא החומרה על מה שהם עשו. הסיכון הציבורי כאן הוא גדול מאוד, וההשלכות על האנשים שלוקחים את התרופות האלה הן מרחיקות לכת".

בשנת 2008 הוחרמו בישראל למעלה מ-200,000 טבליות מזויפות של סיאליס, ובשנת 2009 הוחרמו למעלה מ-300,000. בחברת "אלי לילי" העריכו השבוע, כי על כל טבלייה מקורית קיימת טבלייה נוספת מזויפת.
 
לאחרונה אף החלה החברה בקמפיין בינלאומי רחב היקף שמטרתו העלאת המודעות בקרב הציבור לזיוף הגלולה, וערנות הציבור בבדיקת הגלולות בעת הקנייה.

נראה כי הפגיעה הכלכלית בכם גדולה, ולכן אתם מפעילים משאבים רבים כדי להילחם בתופעת הזיוף.

"אנחנו עושים את זה מכמה סיבות. ראשית זו פגיעה מאוד גדולה בצרכנים. הרי הם קונים בלי ידיעתם את הכדור הלא נכון וזה פוגע בהם בריאותית. שנית, כמובן שישנה פגיעה גדולה בהכנסה שלנו. אם בשנה מזויפים לדוגמה למעלה מ-400 אלף כדורים, ונניח שמאה אלף מהם היו נמכרים דרכנו, הרי שזה הפסד כספי גדול מאוד לחברה".

מהן תופעות הלוואי במקרה של נטילת גלולות מזויפות?

"אני לא יודע לומר מה יש בכל הכדורים האלה, אבל ברור שהם מכילים חומרים אחרים ממה שצריך וישנה התעלמות ברורה מהחוקים הבריאותיים. אנשים שנטלו את הכדורים האלה, דיווחו למשרד הבריאות לא פעם על תופעות לוואי שפגעו בתפקוד המיני שלהם ולפעמים גרמו למצבים בלתי הפיכים. לנו לא ידוע על מקרי מוות בארץ, אבל זו בהחלט אפשרות נוכח הזיוף".

איך היית ממליץ לגברים לנהוג כדי להימנע מקניית גלולות מזויפות?

"אנחנו ממליצים לכל מי שרוצה לרכוש את הכדורים שלנו לקנות רק בבתי מרקחת. הם הבטוחים ביותר בהנחה שהם לא משתמשים בכדורים גנובים. באופן כללי בתי המרקחת הם הבטוחים ביותר. אני לא ממליץ לרכוש באתרי האינטרנט השונים או ממודעות בעיתונים באמצעות שליחים וכדומה, זה מתכון להפצה של כדורים לא אמינים. הכדורים שלנו נמכרים אך ורק באמצעות מרשם שניתן על ידי רופא, ולא בצורה אחרת ועקיפה".

קרדיט: רגב גולדמן "זמן ראשון"


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה