צריך להצדיע לתעשייני ראשון לציון



כמו היקב במרכז וגשר מכבי האש במערב, לא יכולנו לתאר את ראשון בלי "מצות ראשון". גם התעשייה האפורה היום-יומית היא מורשת חשובה

כמו היקב במרכז וגשר מכבי האש במערב, לא יכולנו לתאר את ראשון בלי "מצות ראשון". גם התעשייה האפורה היום-יומית היא מורשת חשובה של העיר הראשונה לציון.

 איך בדיוק מסבירים למישהו שאף פעם לא היה בראשון לציון, או שכבר מזמן לא קפץ לבקר, איך מגיעים אל רובע הבילויים המזרחי או אל כמה משכונות מזרח העיר? נתקלנו בבעיה הזאת לא מזמן וטרם מצאנו פתרון. זה היה כל כך פשוט כשבית החרושת למצות עמד שם.

כמו היקב במרכז וגשר מכבי האש במערב, לא יכולנו לתאר את ראשון בלי "מצות ראשון". מי היה מאמין אי פעם כי הסמל הזה ייפול וייהפך לעוד תל עפר חפור ומוקף גדרות של קבלנים בטרם בנייה (מה בונים שם בכלל?).

לא עוד "אתה פונה שמאלה בצומת מצות ראשון" או "צומת אחד אחרי המצות". הלכה נקודת הציון ההיסטורית. לא שיש לנו טענות למישהו. ככל הנראה מדובר בהחלטה מסחרית לגבי עסק מסחרי, וכך זה בעולמנו, אבל אולי אפשר לציין איכשהו בצומת את זכר המפעל? ולא, זה לא רק כדי להסביר לאורחים כיצד להגיע לנאפיס או אלינו הביתה.

ראשון הייתה ידועה במשך שנים כמושבה של איכרים, פרדסנים, כורמים. אחר כך היא נהייתה העיר שגינדי בונה בה בכל חור. מאוחר יותר נודעה כ"עיר הקניונים", וכשקלטה את העלייה הרוסית הגדולה שינתה שמה ל"ראשן לציון". ידוע שיש לה חוף ים, כדוריד, מדרחוב, אמפי-פארק וגן חיות, חולות ובתים.

מורשת עירונית חשובה

לא הרבה יודעים או זוכרים, אבל ראשון גם הייתה פעם עיר של תעשייה חשובה. זה התחיל עם היקב שהוקם בשנת 1889, מה שהעניק לה את הכינוי "עיר היין", ונמשך עם הרבה מפעלים חשובים נוספים. פיאו, גביש ואלקטרה הם רק חלק מהשמות.

היו מייצרים בראשון גפרורים, מקלטי רדיו מהדור של תחילת ימי הרדיו ועוד. ברחוב פיקא ניתן לראות, רק אם תתאמצו, שריד עלוב מאימפריית אוקבה, המפעל בו היו מייצרים לכל העולם את סכיני הגילוח אדיסון, שנאבקו בחרם הערבי בזמנו.

הציונות יצרה יהודי חדש שהוא חקלאי ותעשיין. הפרדסים נעלמים לאט לאט ואפילו על היקב מדברים כבר שנים כעל משהו שצריך להעבירו מן העיר. אם היינו נשארים רק בעריכת דין, רפואה, פסיכולוגיה ומדע, או בכוללים ובישיבות, לא הייתה מתממשת הציונות לכדי מדינה מתקדמת.

מתישהו היה צריך גם תעשייה וחייבים איכשהו להצדיע לתעשיינים, ליזמים ואפילו למנהלים ולעובדים הפשוטים, שהיו שותפים ליצירת מותגים שחלקם אף הצליח מעבר לים.

גם בראשון היו הרבה כאלה, ונשארו מעט. אין תלונות, אבל גם התעשייה האפורה היום-יומית היא מורשת חשובה של העיר הראשונה לציון. 

קרדיט: ניר שועלי |nrg.co.il


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה