מדריכי מוגנות בחטיבות הביניים



בעיריית ראשון לציון ממשיכים לפעול במרץ למניעת האלימות בעיר, בדגש על אלימות בקרב בני נוער.

בעיריית ראשון לציון ממשיכים לפעול במרץ למניעת האלימות בעיר, בדגש על אלימות בקרב בני נוער. לפני מספר שבועות נכנסו אל חלק מחטיבות הביניים בעיר "מדריכי מוגנות", אשר משולבים בבתי הספר ומהווים חלק אינטגראלי מצוות ביה"ס. מדריך המוגנות עוסק באיתור ומניעת השוטטות, נשירה סמויה, אלימות, סמים ועבריינות- תוך שיתוף פעולה עם גורמים שונים בביה"ס ובקהילה. המדריך מהווה סמכות לא פורמאלית אשר מסייע בשמירה על המשמעת.

מנהלת תכנית "עיר ללא אלימות" בעיר, ליאת עברי אומרת, כי האלימות בקרב בני הנוער בימינו איננה רק אלימות פיזית שנראית לעין, היא קיימת גם באתרי אינטרנט, ביו-טיוב ובפייסבוק. מדריכי המוגנות אמורים לזהות בני נוער שעובר עליהם משהו, בין אם מדובר בשימוש באלכוהול, חרם חברתי או אלימות מסוג כלשהו, ולהוות עבורם כתובת". עברי ציינה, כי מדריכי המוגנות יהוו דמות משמעותית בתוך בית הספר, והם למעשה "עוד זוג עיניים" לבית הספר. המדריכים יכירו את "החצר האחורית" של בית הספר ויעסקו במניעת אלימות ושוטטות ובמקביל, יהוו מודל חיובי עבור התלמידים".

בעירייה מציינים עוד כי מקביל לאכיפת המשמעת אשר מבוצעת על ידי מדריך המוגנות, הוא משמש גם כדמות משמעותית עבור התלמיד, מעודד התנהגויות פרו-חברתיות ומשמש כמגשר בין צורכי התלמידים לבין צוות בית הספר בהתאם לצורך. בתפקידו זה, יש ביכולתו כדי לאפשר את חזרתו של התלמיד למעגל ההצלחה על ידי רכישת אמונו של התלמיד.

תוכנית מדריכי המוגנות מיושמת בחטיבות הביניים במסגרת "עיר ללא אלימות", אותה מפעיל המשרד לביטחון פנים בשיתוף עם העירייה ומטרתה להפחית את מפלס האלימות וליצור תחושת מוגנות בקרב התושבים. לתוכנית שותפים גורמים מערכתיים רבים ומשמעותיים כגון – החברה לביטחון וסדר ציבורי, משטרת ראשון לציון, מינהל החינוך, מינהל הרווחה, אגף הנוער והצעירים, הרשות למלחמה בסמים וכולם פועלים יחדיו באמצעות תוכניות מגוונות, ליצירת אווירה עירונית מיטיבה וליצירת התמודדות טובה יותר עם תופעת האלימות. בין היתר פועלת התוכנית באופן אינטנסיבי בתחום החינוך העירוני.

ראש העיר, דב צור: "אנחנו קיבלנו החלטה אסטרטגית, אפס סובלנות לאלימות על כל גווניה ופניה. המציאות היא שהאלימות קיימת בבתי הספר שלנו ולעתים התלמידים מגיבים טוב יותר לגורם לא פורמאלי. מדריכי המוגנות מהווים מענה נוסף לתלמידים בתוך בתי הספר ואני סבור כי הם יהוו כלי עזר משמעותי לאיתור הנוער שזולג למקומות לא חיוביים ולהחזרתו למעגל ההצלחה. אנו מתכוונים להילחם על כל נער ונערה ולהצליח".

מפקחת במשרד החינוך, חסידה בר זוהר: "אין ספק כי שיתוף הפעולה בין הרשות ומשרד החינוך מבטיח מקצועיות והטמעה נכונה של התוכנית. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם מנהלי בתי הספר והצוותים החינוכיים, כדי להבטיח כניסה "חלקה" של הפונקציה החדשה אל תוך בית הספר".

מנהל אגף שירותי פרט בעירייה, ניסים כהן: "השקענו מאמצים רבים באיתור ובהכשרה של המדריכים. מבחינתנו הם מהווים משאב נוסף בתוך בית הספר והם חלק מצוות בית הספר. הם אינם מחליפים את סמכות המורה או המנהל אלא יצרו עוד מענה לא פורמאלי בתוך בית הספר".


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה