כ-40 מיליון שקלים יושקעו בגימנסיה



האדריכל: "הצלחנו ליצור בית ספר חדשני עם ערכים אדריכליים מובילים, המשולב בצורה מושלמת עם הסביבה העירונית"

בתום תחרות אדרכלים שנמשכה יותר מחודשיים, הודיעה בשבוע שעבר עיריית ראשון לציון כי בחרה במשרד אליקים אדריכלים לתכנון ועיצוב מחדש של הגימנסיה הריאלית בעיר, בעלות של כארבעים מיליון שקל. המבנה הוותיק של הגימנסיה עומד על תילו כבר יותר מחמישים שנה במרכז העיר, ובכך יצר אתגר לאדריכלים המתכננים. 
 
הגימנסיה הריאלית היא בית הספר התיכון הראשון שהוקם בעיר, עוד לפני קום המדינה, בשנת 1939, ונחשב עד היום לאחד המוסדות המוכרים והנחשבים בישראל. הגימנסיה הריאלית נוסדה על יד איש החינוך אליעזר קררי, מייסדה ומנהלה במשך שלושים שנה, על שמו קרויה  הגימנסיה עד היום כאות הוקרה על פועלו החינוכי והעירוני.

מבנה הגימנסיה הוותיק עומד כבר יותר לחמישים שנה באותו מבנה קבע, לאחר שהועבר מאז הקמתו בדירת שלושה חדרים ברחוב הרצל בעיר למבנה גדול יותר בשכונת אברמוביץ', ומראשית שנות החמישים ועד היום שוכן במבנהו שבמרכז העיר.

מתוך ניסיון להבטיח את קיומה העתידי של הגימנסיה הריאלית בעיר, החליט בזמנו קררי להעביר את המוסד לבעלות עיריית ראשון לציון. זאת מתוך מחשבה כי הדבר יבטיח את המשכיות הדרך, שם המוסד שהולך לפניו ומה שהוא מסמל.

לימים נבחר אחד מבוגרי התיכון, התלמיד דב צור, לעמוד בראשות העירייה וזה החליט לקדם את רעיון חידוש הגימנסיה הריאלית במתחם הקיים, ויזם תחרות אדריכלים לתכנון מבנה בית הספר החדש.

העיצוב המנצח בתחרות נבחר על ידי ועדת היגוי בראשות צור ובהשתתפותם של נציגי תלמידים, הנהלת בית הספר, אגודת ידידי הגימנסיה ונציגי מינהל החינוך בעירייה.

קררי הפיח רוח הקדמה בדרך ניהולו הייחודית בבית הספר, אם באמצעות מגמות לימוד שונות ומגוונות, מעבדות אלקטרוניקה וכימיה מתקדמות לזמנם, היחס למשמעת כערך חשוב בהוראה והשקעה בבחירה וטיפוח מורי בית הספר, כחלק מהפיכת הגימנסיה הריאלית למוסד בעל שם שהוא היום.

כך גם מתוכנן חידוש הגימנסיה במתכונת שייעודה מתן אפשרויות ואמצעי לימוד חדשניים בטכנולוגיות מתקדמות לתלמידים, מאמץ לשילוב בית הספר עם הסביבה, שימת דגש על המורים ותנאיהם, חינוך ירוק למודעות סביבתית וצמצום החיכוך שבין שכבות הגיל השונות.

שמונה דונם ירוקים

התוכנית האדריכלית שנבחרה, ושהוכנה על ידי משרד אליקים אדריכלים, מציעה קונספט המשלב עיצוב חדיש יחד עם שימור זיכרון המבנה ההיסטורי ומורשתו הרעיונית. 
 
הגימנסיה הריאלית המשודרגת צילום הדמיה: דוברות עיריית ראשון לציוןשטחה החדש של הגימנסיה הריאלית מתוכנן על כ-12 דונם, בהם ייבנו שלושה מבנים עיקריים ובהם 42 כיתות על שטח בנוי שיתפרס על ארבעה דונמים מתוך השטח הכולל, ויתר שמונת הדונמים יוקצה לטובת שטחים ירוקים ומגרשים שישמשו את התלמידים, המורים ותושבי האזור. בימים אלה מוקם צוות היגוי עירוני לתכנון תחילת העבודות.

במהלך התחרות הוזמנו האדריכלים השונים לסיור בבית הספר עם המנהלת שוש וינטר, שהסבירה על התנהלות המוסד וצוות ההוראה. צדיק אליקים, אדריכל התוכנית הזוכה, סיפר: "המטרה היא לקחת בחשבון את הדברים שחשובים לבית הספר ולעשות מהם נושא, שיהפכו להיות אייטם בתוך התכנון של בית הספר החדש. לכאורה זו לא בעיה לקחת מגרש, להרוס אותו ולבנות הכול מחדש. זה יותר קל מאשר לנסות ולהתמודד עם נושאים שהם בזיכרון, והבנו שנושא אתר ההנצחה ובניין הפרפר היו מאוד חשובים לצוות של בית הספר וראינו בהם ערך אדריכלי".

אחת הבעיות הבולטות עימן נאלצו האדריכלים בתחרות להתמודד היא ניסיון שילוב בית הספר עם הסביבה, כאשר כפי שבנוי המבנה היום הוא חוסם את אחד הרחובות החשובים במרכז המרקם העירוני של האזור הוותיק בעיר - רחוב סמילצ'נסקי. על כן יצרו המתכננים גישה פתוחה לציבור לרחוב סמילנצ'נסקי.

בעיית נגישות נוספת אותה פתרו האדריכלים היא הציר הירוק המיועד למעבר הולכי רגל ורוכבי האופניים, שעובר בסמוך לבית הספר, ושנקטע כיום במעבר מחלקו הצפוני אל הדרומי על ידי שטח בית הספר. על פי התוכנית החדשה, ייפתח כאמור מעבר חופשי של הציבור לציר הירוק ללא הפרעה.

מקלחות למורים

על פי המענה הטכנולוגי שמספקת התוכנית, תאובזר כל כיתה מתוך 42 הכיתות בציוד בסיס להוראה ממוחשבת שבה בכל שולחן תותקן עמדת מחשב אישית לשימוש התלמיד וכן לוח הוראה דיגיטאלי לשימוש המורים, אשר יתממשק למחשבי התלמידים ויאפשר למידה מקוונת וסוף לעידן הנוסטלגי של הלוחות והגירים.
 
כמו כן יושם דגש גם בהשקעה בנוחיות תנאי המורים בבית הספר. יוקמו שלושה חדרי מורים, אחד בכל מבנה כיתות מרכזי, וכן יותקנו עבורם מקלחות.

כל גגות בית הספר ישמשו כחצרות פעילות לתלמידים. על הגג הגבוה ביותר במתחם יוצבו קולטנים פוטו-וולטאים על שטח של כ-500 מ"ר לצורכי הפקת חשמל, יותקנו בחניות המורים שקעים לטעינת מכוניות חשמליות וכן תותקן מערכת מחזור מי מזגנים שינוקזו לתעלה דקורטיבית ומשם לבריכה מלאכותית קטנה, כל זאת במטרה להעביר מסרים למודעות סביבתית ירוקה.

לדברי האדריכל אליקים, "ייעשה שימוש בגגות ושימוש באמצעי הצללה שחלקם טבעיים וחלקם מלאכותיים בנויים, ובצורה כזאת אנחנו יכולים להגיע לבניין שהוא מאוד חסכוני באנרגיה, שצריך להשקיע בשביל להכיל אותו, ומצד שני אנחנו משתמשים בכל שטחי הגגות כגינות שמוצמדות לחטיבות השונות".

המתכננים נתנו דגש לשמירה על מורשת הגימנסיה הריאלית. הוחלט כי יישמר המבנה ההיסטורי אותו תכנן האדריכל הישראלי הנודע אבא אלחנני, וכן תתאפשר למבנה גישה ישירה מהרחוב לציבור הרחב.

"בחרנו לשמור שתי נקודות מקוריות מהבית ספר וממש לא לגעת בהם, רק לחדש אותם. אחד זהו מבנה הפרפר, שהוא מבנה היסטורי ויהפוך לספרייה ולחדר מועצת התלמידים של בית הספר ויימצא לצידו של הציר הירוק. החלק השני שבחרנו להשאיר הוא אתר הזיכרון של בית הספר, מתוך כבוד גם לבית הספר וגם לנופלים, לצערנו, מבין התלמידים", מתאר אליקים.

"כוונתנו היא להקים מוסד חינוכי חדשני שיקדם וישרת את צורכי בית הספר היום ובעתיד", אמר צור. "עם זאת חשוב לנו לשמר את פיסת ההיסטוריה שהגימנסיה מייצגת עבור העיר. לכן כחלק מהתכנון ביקשנו לשמר את המבנה ההיסטורי על מנת להשאיר במתחם מעט מן הארומה הישנה שלו".

התקציב לא סופי

באשר לשילוב המעבר למתכונת הלימודים השש-שנתית עם הניסיון לצמצום החיכוך בין שכבות הגילים השונות במתחם אחד, תוכנן בית הספר לשלושה בניינים לפי חלוקה דו-גילית של השכבות: האחד לכיתות ז'-ח', שני לכיתות ט'-י' והשלישי לשכבות הבוגרות י"א-י"ב, ולכל שכבה דו-גילית תינתן גישה לחצר נפרדת וגישה נוספת לחצר גדולה משותפת לכולם.
 
הגמנסיה הריאלית ראשון לציון צילום ארכיון: רענן כהן"בסך הכול בית הספר הוא מאוד גדול, שצריך לתת מגוון של שירותים מאוד גדול, אבל המגרש שלו הוא יחסית קטן. 12 דונם זה מגרש קטן לבית הספר, ולכן נוצר קונפליקט בין הרצון להשאיר שטחי גינות ושטחים פתוחים לתלמידים, לבין הצורך לבנות ולתת תשובה לכל הפונקציות שבית הספר צריך", מסביר אליקים.

"הגענו למצב שמתוך 12 דונם של המגרש, קרוב לשמונה דונם נשארים פתוחים ובאותם ארבעה דונם שבהם אנחנו בונים, אנחנו מצליחים להכניס את כל הדרמה המאוד מיוחדת של בית הספר. תכנון בית הספר הריאלי החדש מאתגר מאד. הצלחנו ליצור בית ספר חדשני עם ערכים אדריכליים מובילים המשולב בצורה מושלמת עם הסביבה העירונית הקיימת של העיר".

באשר לעלות הפרויקט בסך 40 מיליון שקל, אומר אליקים כי הנושא התקציבי הסופי עדיין איננו סגור. "אני חושב שזו הערכה ראשונית, אני מניח שבשלב טיפה יותר מאוחר אנחנו נדע יותר במדויק איפה זה עומד מבחינת כספים, אבל זו פחות או יותר המסגרת הכללית.

"בית הספר מסמן את הדור הבא של אדריכלות בתי ספר בארץ", מסכם אליקים, "מקום בו התלמיד והמורה במרכז ובית הספר משמש כסמל עירוני, מקום שהעיר יכולה להתגאות בו - מבנה של הציבור בשביל הציבור".

קרדיט: שירה זילברמן "זמן ראשון"


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה