מהפך במערב ראשון לציון



בתי מלון, פארקים ומרכזי עסקים, בתוך שנים אחדות לא ניתן יהיה לזהות את מערב העיר.

בתי מלון, מרכזי עסקים, מעונות סטודנטים, אולמות כנסים, מתחמי קולנוע מפלצתיים ואפילו חניוני ענק. אם תרצו, תל אביב בלי הרבה פקקים ועם יותר חנייה.

אם במקרה תפגשו בקרוב אדם, שאת שנות השמונים העביר כתושב ראשון לציון מן המניין, אך נטש את העיר ואליה לא שב מאז, קחו אותו לסיבוב בגרסה המחודשת של העיר.

מה שכן, כדאי שתכינו את עצמכם למבטי התדהמה שלו כשיראה, למשל, את שכונות המערב שלא היו בתקופתו (למעט נווה חוף הוותיקה).

המרכזים המסחריים השוקקים בראשות הסינמה סיטי, את מרכז העיר, אותו לבטח יכיר בתור "המערב", שהתחדש ללא היכר, ובכלל, כשיראה איך העיר, אותה זכר כקטנה ומוקפת חולות, הפכה להיות מעצמה בקנה מידה ישראלי.

אבל היופי בעיר הוא שהפוטנציאל הטמון בה כמעט אין סופי. על פי תוכניות מתאר ובנייה שהגיעו לידינו, הפוטנציאל הזה גם עתיד להתממש. בנייה בהיקף גבוה של מרכזים מסחריים, פארקי עסקים, מתחמי מגורים, אזורי בילוי וחניוני ענק, אמורים להפוך את העיר לגרסה מסוימת של תל אביב.

פארק האלף. צילום הדמיה:עיריית ראשון לציון

הכל מתחיל בנגישות

מחשבות פיתוח היו קיימות במשרדי העירייה כבר לפני שנים רבות, אך הבעיה הייתה הנגישות לעיר. במשך שנים ישבה ראשון על חיבור יחיד לכביש 4 – תל אביב-אשדוד. בהמשך, כשנסללו נתיבי איילון בין בת ים לחולון, נוצרה הגישה גם לעיר היין משם.

כיום, עם הקמתו של כביש 431 המצוין, בנוסף לכניסה שנוספה לעיר מכביש בית דגן–צריפין, יחד עם תחנת הרכבת "ראשונים" במזרח וזו שעתידה לפעול במערב החל בעוד כחצי שנה, תהפוך ראשון לאחת הערים הנגישות ביותר בישראל, מכל כיוון אפשרי.

בדיקות מעמיקות שנעשו בנושא בעבר, הוכיחו כי נגישות היא עניין אקוטי בכל הקשור להצלחת תוכניות בנייה, מסחר ועסקים.

פתח תקווה הפכה לאבן שואבת לחברות ועובדים בזכות הנגישות הגבוהה. האם ראשון לציון היא הבאה בתור?

השילוש הקדוש

בסמוך לתחנה המרכזית ולקריית הממשלה במערב, תקום בעוד מספר שנים "קריית ראשון לעסקים" אשר תכיל שלושה מתחמים בשטח כולל של 192 דונם. במרכז המתחמים יוקם מוזיאון מרשים עם יצירותיו של יעקב אגם, שבנייתו כבר החלה.

המתחם הראשון הינו עסקי. בבנייה של עד 14 קומות יוצבו באזור משרדים, מוסדות רפואיים, תעשיות עתירות ידע ועוד. המתחם השני יוקצה למגורי סטודנטים לצד דיור מוגן למבוגרים, כשבתווך יוקם מלון קטן וקומת מסחר בשטח של 2300 מ"ר.

מגדלי המגורים יתנשאו לגובה של 15 קומות. גם המתחם השלישי שמור למגורים ובו ייבנו 728 יחידות דיור ב-16 בניינים בני שמונה עד 18 קומות.

כמה פעמים ספרת עד אלף?

בפעם הבאה שתיקחו את הילדים ל"סופרלנד" או סתם כשיתחשק לכם לצפות בהפועל ראשון מנסה לעלות לליגת העל בכדורגל, תעיפו מבט על שטחי החול הענקיים שמשמאלכם, רגע אחרי שפניתם שמאלה ברמזור של שד' רחבעם זאבי (משה דיין לשעבר). בעוד כמה שנים הולך להיות שם פארק עסקים מהגדולים בישראל. 
 
יקראו לו "פארק האלף" ומיועדים לו מתחמי מגורים, עסקים ובילוי על פני שטח עצום של אלף דונם. התוכנית נמצאת בימים אלו בתכנון מתקדם ובנייתה צפויה להיפתח השנה ולהימשך כשנתיים. כך שגם אם לוקחים בחשבון עיכובים צפויים מסיבות בירוקרטיות שונות, הרי שלקראת שנת 2013 צפוי הפארק להתחיל להתאכלס.

הפארק אמור להכיל מרכזים פיננסים, תעשיות עתירות ידע, מרכז קונגרסים ותערוכות, מלונאות עסקית, מוסדות חינוך ייעודי ועוד. לצידם, יוקם מתחם פנאי ומגורים, כך שעובדים שירצו להתגורר בסמוך למקום עבודתם, יוכלו לעשות כך. כמובן שגם בתי קפה ומסעדות שונות צפויות לפעול במקום.

מהעירייה נמסר שתכנון הפארק שם דגש מיוחד על נושא הגישה אליו והחנייה בסביבתו. "יוקם חיבור למערך הדרכים החיצוני מהמתחם והתחברות לכבישים עירוניים ובין עירוניים".

איילון. פארק איילון

אין תושב אחד של העיר שלא מכיר את אזור התעשייה "אלקטרה". שם, ברחוב ספיר, ניתן למצוא, בנוסף לרשת המזגנים הוותיקה,מוסכים לרוב, מוצרי חשמל, פנצ'ריות ועוד. אבל את האזור מאפיין גם מראה מיושן, כבישים רעועים והיעדר חנייה מסודרת.

כל זאת אמור להשתנות בפרויקט "פארק העסקים איילון". מגדלי משרדים גבוהים בתוספת מגרשי חנייה גדולים אמורים להפוך את האזור לפארק מתקדם ומרשים, אליו יוכלו להגיע אלפי עובדים מדי בוקר.

בניית הפארק אמורה להיפתח בקרוב ולהסתיים עד סוף השנה הבאה. בין השאר, יוקמו מגדלים שיתנשאו עד גובה של 20 קומות; היקפי הבנייה יוגדלו פי שתיים ויותר – מ-420 אלף מטר מרובע לכ-900 אלף.

תוקם תחנת רכבת בכניסה למתחם, שתכלול גם את קווי הרכבת הקלה; מגרשי חנייה והסדרי גישה ישלימו את הפארק המרשים, שיהווה אזור תעשייה למרכז עסקים ראשי לכלל ערי הסביבה.

לצפות בשקיעה מהמשרד

בפארק העסקים "אגמים", שבנייתו תחל בתוך מספר חודשים, ייבנו 15 מבני תעסוקה על פני 15 מגרשים שונים.

הייחוד שלו טמון בהשתלבות מגדלי המשרדים עם הנוף הירוק בסביבה. בין המגדלים יפרידו 20 מטר של שטחים ציבוריים ירוקים, שיאפשרו צפייה לאגם הסמוך. בקצה המתחם יוקמו אולמות כנסים, מכון כושר, בריכת שחייה ועוד.  

איקאה בראשון לציון צילום: יוסי אלונילצד


כל אלו יישמר שטח חנייה גדול ונתיבי גישה משודרגים. לפארק המתוכנן, בנוסף לנוף הנפלא הנשקף ממנו, יתרון הבא לידי ביטוי במיקום הנדיר.

ממש על כביש 20 (איילון), מעט צפונית לחיבור עם כביש 431. כלומר, המגיעים מערי הסביבה לא יאלצו לנסוע בתוך העיר יותר מכמה דקות. בכך יימנעו פקקי תנועה בשעות העומס. כמובן שגם קרבתה של תחנת הרכבת החדשה תקל על הנגישות למקום.

איקאה לא לבד

עד לפני עשרה חודשים היינו עוברים על פני האזור בדרך לבילוי בחוף הים של פלמחים. כשהיינו עוצרים בנטעים וקונים בשבת ג'חנון עם ביצה או פירות וירקות, היינו רואים ממול משאיות ואת מפעל קוקה קולה.
 
לפי התכנון, "מרכז עסקים שורק" יכיל 475 דונם של שטחי מסחר. 200 מתוכם כבר מוצעים לשיווק על ידי מנהל מקרקעי ישראל. בכך יהפוך בתוך תקופה קצרה למתחם תוסס לקניות ועסקים.

רוכבים לקולנוע בסקטים

ל"סינמה סיטי" צפויה תחרות קשה. בימים אלה יוצא לדרך פרויקט "יס פלנט": 25 אולמות קולנוע מפוארים שיוקמו מערב העיר, באזור ה"סופרלנד".

ואיך נשמע לכם להגיע לסרט על סקטים? על שטח של 1,600 מ"ר יוקם בקרוב "סקט פארק" – פארק ענקי לחובבי הסקטים למיניהם. המתחם יוקם בסמוך לבית מכבי, ובעתיד יהווה חלק ממתחם נוער שיוקם במקום.

קרדיט:טל טננבוים.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה