ראשל"צ בתלת מימד



מהפכה במיפוי אורבאני - עיריית ראשון לציון בנתה מערכת תלת מימד חדשנית למיפוי השטח האורבאני.

זהו מודל עירוני ראשון בארץ, הממפה שטח בהיקף של כ- 60,000 דונם ומתוכם כ- 30,000 דונם שטח בנוי, וכולו "גיאו-ספציפי", כלומר, מציג את כל העיר בצורה האמיתית.

עד היום עושים שימוש בעיריות בתצלומי אויר דו-מימדיים, המאבדים את אלמנט הגובה ולא מעניקים תמונה אמיתית של העיר, וכך מקשים על קבלת החלטות בנושאי תכנון ובנייה.

המודל החדש כולל את ערכי הגובה של מפלסי הבתים, גובה הקרקע, גובה אבסולוטי בגג המבנה, מספר קומות, מספר יחידות דיור ושימוש המבנה (מגורים, בית עסק).

מדובר במודל חדשני מהבודדים הקיימים בעולם באיכות זו.

המודל מאפשר הצגה של כל פאות הבניין, בזכות טכנולוגיה שמצלמת את המבנים צילום אלכסוני.המודל מאפשר גם צפייה במידע תת-קרקעי (תשתיות חשמל, תקשורת ומים).

מטרת המודל, מסבירים בעירייה, היא להוות כלי תכנוני במינהל ההנדסה בפעילויות כגון בניית סקיצות תכנוניות תלת ממדיות עתידיות, קבלת קבצים ממתכננים חיצוניים, הוספתם למודל ובדיקת השפעות סביבתיות ותכנוניות ועוד.

המיפוי בוצע על ידי שתי חברות ישראליות שחברו יחד לפרויקט המדובר, חברות Bdesign וטרה-ויז'ן.

הממונה על המערכות ההנדסיות הממוחשבות במינהל ההנדסה בעיריית ראשון לציון, אפי ג'יאן, אומר, כי  "מדובר במודל חדשני מהבודדים הקיימים בעולם באיכות זו. לראשונה, נעשה מיפוי תלת מימדי אורבאני על שטח בנוי בהיקף של 30 אלף דונם.

המערכת מיועדת להעניק לראש העירייה ולהנהלת העיר תמונה מלאה בעת קבלת החלטות בנושאי תכנון ובנייה, בעיקר בנוגע לתכנון עתידי. לדוגמה, כשיזם מציג תכנית לבניין רב-קומות, המערכת מאפשרת לראות את ההשפעות הסביבתיות של הבניין, הפגיעה בקו הראייה של בניינים מסביב, ההשפעה על קו הרקיע העירוני ועוד.

כמו כן, בכל ישיבות הועדות והמליאה לתכנון, רישוי ובנייה מועלה המודל התלת-מימדי לתמיכה בקבלת מידע מרחבי אמיתי וככלי סיוע בקבלת החלטות ולמידת האזור הנדון".

המודל חובר גם למוקד העירוני, כך שכל מוקדן יכול בלחיצת כפתור לצפות באזור כתובת הארוע ישירות בצורה אמיתית מתוך תוכנת המוקד.

המודל צפוי לשמש את העירייה גם בזמן חירום. עם פתיחה והפעלה של מרכז החרום העירוני, מופעל המודל התלת-מימדי על מסך החמ"ל בחדר הפיקוד והשליטה לצפייה וקבלת נתונים בזמן אמת של אזור ההתרחשות.

בנוסף, עיריית ראשון לציון שוקדת בימים אלו על פרויקט ענק להצבת כאלף מצלמות בכל רחבי העיר. בעירייה מתכננים לקשר את המצלמות לתוך המודל, כך שניתן יהיה לצפות בשטח הנצפה מהמצלמה בזמן אמת.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה