שבוע החלל הלאומי 2021 במקיף יב המעיין - ראשון לציון



במסגרת שבוע החלל הישראלי התקיימו אירועים ייחודיים בהם השתתפו תלמידי מקיף י"ב המעיין. כלל הפעילויות התקיימו במתכונת דיגיטלית. הנושא המוביל של אירועי שבוע החלל השנה הינו " גלגולו של לוויין- וכל כך רחוק שאפשר לגעת".

נבחרת אולימפיאדת החלל של מקיף י"ב המעיין פתחה את אירועי שבוע החלל בהרצאה שבה השתתפו 240 תלמידי בית הספר. ההרצאה עסקה בנושא מדע אזרחי וכוכב הלכת מאדים בחלל. לאחר מכן נערך חידון מקוון בנושא חקר והנדסת החלל.

בתהליך שנערך בחודש האחרון, דב רוסו, רכז המגמה המדעית הנדסית בהתמחות אווירו-חלל חשף את תלמידי בית הספר בכיתות ז'-י"ב לאסטרונאוטים המתארחים במשדרי שבוע החלל. התלמידים נחשפו להשכלתם ומשימותיהם של האסטרונאוטים בתחנת החלל והאפשרות להגיש לאסטרונאוטים שאלות באמצעות קול קורא של סוכנות החלל הישראלית. מתוך אלפי בקשות תלמידים שהוגשו מכל רחבי הארץ, שני תלמידי בית הספר, סתיו אהרון ויהונתן קוראיט, קיבלו את הזכות לשאול שאלות במסגרת המשדרים החיים של שבוע החלל.

סתיו שאל את האסטרונאוטית ג'סיקה מאייר, איזה ניסויים היא בצעה בתחנת החלל הבינלאומית וכיצד ניסויים אלו מקדמים את המדע? מאייר השיבה בהרחבה אודות קידום המדע באמצעות ניסויים בתחנת החלל והיישום של תוצאות הניסויים בשימוש יום יומי בכדור הארץ. בפרט תיארה ניסוי שביצעה וקידם תרומה משמעותית פיתוח תרופות למחלות האלציימר וניבון שרירים.

התלמיד יהונתן קוריאט ממקיף יב המעיין שואל שאלה את האסטרונאוט צ'ראס בולדן

יהונתן שאל  את האסטרונאוט צ'ארלס בולדן, מה היה הדבר הראשון כשהוא חזר לכדור הארץ? בולדן השיב כי בכל פעם שחזר לכדור הארץ נהג אחרת; בפעם הראשונה שחזר מהחלל, נחת במקום שונה מהמתוכנן ופעמים הבאות נחת במקומות שתוכננו. ראשית, נהג לחבק את משפחתו ולאחר מכן לאכול ארוחה הכוללת ירקות טריים. ירקות טריים אינם חלק מהתפריט בתחנת החלל ולכן כל כך חשק בלאכול סלט עם ירקות טריים.

דב רוסו, רכז המגמה המדעית הנדסית בהתמחות אווירו-חלל במקיף יב המעיין:  "תחום החלל הינו קרקע פורייה לחשיפת התלמידים והקניית מיומנויות, עקרונות ויסודות של יזמות, קידמה ושאיפה למצוינות טכנולוגית פורצת דרך. נוסף על לימוד והתנסות במקצועות עתירי טכנולוגיה, השתתפות התלמידים בפעילויות ייחודיות במסגרת בית –ספרית חושפת את התלמידים לתרבות ולמתרחש בזירה המדעית-טכנולוגית הבינלאומית ומהווה קרקע פורייה לרכישת ידע מיומנויות וערכים.”

בחטיבת הביניים התקיימה פעילות בניית דגמים בתחום החלל המתבססים תהליך סקירה ספרותית של מאמרים מקצועיים בהובלת רכזת המדעים עינת עליוף וצוות מורות המדעים. בין הדגמים אותם יצרו ובנו התלמידים: לוויינים, טלסקופ חללי, מערכת השמש, מעבורת חלל ודגם המתאר זבל חללי, נושא המעסיק רבות את אנשי המקצוע התחום הנדסת החלל.  נוסף לכך התקיים שיעור בנושא ניווט באמצעות לווינים.

תוצר מודל תלת מימדי של מעבורת חלל ומשגר

שרית סטילקול מנהלת חטה"ב במקיף י"ב: "פעילות שבוע החלל בחטיבת הביניים הינה המשך ישיר  ללמידה השוטפת בנושא החלל המתקיימת בשיעורי המדעים והטכנולוגיה. שבוע החלל  מהווה הזדמנות מצוינת ללמידת הנושא בדרך חווייתית ויצירתית."

בחטיבה העליונה, תלמידי שכבה י"א במגמה המדעית-הנדסית, רכשו מיומנות לביצוע תכן בתלת מימד. לאחר מכן, תכננו וממשו מודל תלת מימדי של מערכת הנדסית בתחום האווירו-חלל תוך הסבר וביסוס עקרונות ותהליכים הנדסיים במודלים. וסיכמו את התהליך  וכתבו רפלקציה על התהליך. בין המודלים שתכננו התלמידים: מעבורת חלל, משגר לווינים, גשושיות ועוד.

סיגל פנט, מנהלת קריית החינוך השש-שנתית מקיף יב המעיין:" המגמה המדעית הנדסית בהתמחות אוירו-חלל, מהווה מגמת הדגל של מקיף יב. כחלק מתוכנית הלימודים ובמסגרת שבוע החלל התלמידים נחשפים לתכנים שונים ומגוונים הקשורים לחקר החלל. תחום זה הינו פורץ דרך בתחום הטכנולוגי ולימודים במגמה זו מבוססים על גישות חדשניות בהוראה ומפתחת אצל הלומדים ראייה רחבה על תחומיים מדעיים והנדסיים ולכן מאפשר להם הכוונה חשובה ורחבה לקראת הלימודיים האקדמיים בתחום המדע וההנדסה".

 

שבוע החלל הלאומי מתקיים מידיי שנה בשבוע האחרון של חודש ינואר. המועד נקבע בעקבות אסון המעבורת קולומביה שאירע בתאריך 1.2.2003 בו נספו כל אנשי צוות המשימה 107 - STS  ובהם גם טייס החלל הישראלי, אל"מ אילן רמון ז"ל. מטרתו של שבוע זה להגביר את הקשר וההזדהות של הקהל הרחב לתחום החלל ולהרחיב את העניין והסקרנות של צעירים בפעילות החלל בישראל.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה