שאלות ותשובות: כל מה שעליכם לדעת על ההקלות הנוכחיות במשק



ביום שישי האחרון נכנסו לתוקפן שורה של הקלות במסגרת הפעימה הרביעית של פתיחת המשק - מהן אותן ההקלות וכיצד תפעלנה הבדיקות המהירות שאושרו לשימוש?

צילום: אסף מימון

הפעימה הרביעית של פתיחת המשק והסרת המגבלות נכנסה לתוקפה ביום שישי האחרון. במסגרת ההקלות, נפתחו לציברו מגוון עסקים ופעילויות נוספים, והורחבו ההקלות בענפים שונים שנפתחו עד כה. למגוון האמצעים המוכרים והידועים להגנה על בריאות הציבור, מצטרף בפעימה זו רכיב חדש והוא הבדיקות המהירות, אשר אפשריות במקומות הפועלים במסגרת "התו הירוק".

מהן ההקלות שנכנסו לתוקף?

הרחבת כמות האנשים המותרת באירועים בחוץ

אירועים בהם מתקיימת פעילות המערבבת קהל, או מתקיימת בהם הגשת מזון – כגון אולמות וגני אירועים, כנסים עם הגשת מזון, חדרי אוכל במלונות, מסיבות ופסטיבלים - ניתן לקיים כיום בתו ירוק ובתפוסה של עד 50% ועד 300 אנשים לכל היותר.

על הגבלות אלה חל עדכון המאפשר את הרחבת התפוסה ל-50% ועד 500 אנשים לכל היותר באירוע המתקיים כולו בחוץ. כאמור, אירועים אלו מתקיימים תחת הנחיות התו הירוק בלבד.

הרחבת כמות הקהל באירועי תרבות ואירועי ספורט

אירועי תרבות ואירועי ספורט ימשיכו לפעול בתו ירוק, בישיבה וללא מזון. כמות הקהל באירועים אלו עודכנה ועומדת על: אולמות בחלל סגור: עד 5,000 מושבים, עד 75% תפוסה ומקסימום 1,000 איש. מעל 5,000 מושבים, עד 30% תפוסה ומקסימום 3,000 איש.

אולמות ואצטדיונים בחלל פתוח:
- עד 10,000 מושבים, 75% תפוסה ולא יותר מ-3,000 איש.
- מעל 10,000 מושבים, 30% תפוסה ולא יותר מ-5,000 איש.

ניתן יהיה להפעיל מזנונים באירועים תרבות או ספורט – אולם במידה ויופעלו מזנונים, תפוסת הקהל תשתנה ותוגבל ל- 50% תפוסה ועד 300 איש בפנים ו-500 איש בחוץ (כמו אירוע המתקיים עם מזון).

חוגים למבוגרים

הפעלת חוגים למבוגרים (שאינם במרחב הציבורי) תותר בתו ירוק בלבד. גם חוגים אלה יתקיימו בתפוסה של עד 50%, עד 300 אנשים בפנים ו-500 בחוץ לכל היותר.

מתקני ספורט (מנוהלים) וליגות למקומות עבודה

הפעלת מתקני ספורט וליגות למקומות עבודה תתאפשר בתו ירוק בלבד. יודגש כי חוגים לילדים, לרבות חוגי ספורט, ימשיכו לפעול על פי התקנות הקיימות, כלומר בחוץ בלבד ולמעט ישובים אדומים.

אירועי ספורט עממי

אירועי ספורט עממי (כגון מרוצים, מרתונים, הרקדות, אירועי איש ברזל וכיו"ב) יפעלו תחת התו הירוק. באירועים אלה יידרש תיחום האירוע, ושמירה על מספר מקסימלי של עד 300 בפנים ו-500 בחוץ (משתתפים + קהל).

מועדוני לילה

הפעלת מועדוני הלילה תותר בתו ירוק בלבד. גם המועדונים יפעלו בתפוסה של עד 50%, עד 300 אנשים בפנים ו-500 בחוץ לכל היותר.

הפעלת דוכנים בחוץ

הפעלת דוכנים באוויר הפתוח תתאפשר על פי מתווה השווקים. הפעילות תהיה על פי מגבלות התו הסגול, ולפי תפוסה מקסימלית של 1:15 מ"ר לאדם במתחם.

הפעלת דוכנים בקניונים

תותר הפעלת דוכנים בקניונים, למכירת מוצרים ואוכל ארוז בלבד וללא מכירת מזון לאכילה במקום. בכל מקרה יודגש כי אין לאכול בתוך מתחם הקניונים. כמו כן, נקבעו תנאים לעניין המרווחים בין הדוכנים ותנאים נוספים למניעת צפיפות.

אטרקציות

אטרקציות באוויר הפתוח יוכלו לפעול במסגרת תו סגול בלבד, תוך שמירה על מגבלות של 1:15 מ"ר.

אטרקציות במקומות סגורים יוכלו לפעול בתו ירוק בלבד.

פארקי שעשועים ואטרקציות הכוללות מתקנים (כגון לונה פארק או פארק מים) יפעלו בתו סגול, עם מגבלת 15:1 מ"ר ועם מגבלת קהל מקסימלית:

- במקומות בתפוסה של עד 10,000 – לא יותר מ-1,500 איש לכל היותר.

- במקומות בתפוסה מעל 10,000 – לא יותר מ-2,500 איש לכל היותר.

בריכות שחייה ופארקי מים

תתאפשר הפעלה בתו סגול של בריכות שחייה באוויר הפתוח בלבד. מגבלת ההתקהלות במקומות אלה הינה 15:1 מ"ר לאדם במתחם כולו, ובתוך המים 6:1 מ"ר. יודגש כי במתחמים כגון קאנטרי קלאב בהם מופעלות בריכות שחייה לצד מכוני כושר וחדרי סטודיו – יש לוודא כי חדרי הכושר והסטודיו ימשיכו לפעול בתו ירוק בלבד.

דגשים כללים ונוספים

מגבלת ההתקהלות וחובת עטיית מסיכות

מגבלת ההתקהלות אינה משתנה ונותרת בעינה על 20 בפנים ו-50 בחוץ לכל היותר. מגבלה זו חלה לאורך חג הפסח ויש להקפיד עליה בכל התכנסות משפחתית וחברתית. כמו כן, חובת עטיית מסיכות בפנים ובחוץ נותרת בעינה. יש להקפיד על עטיית מסיכה כנדרש בכל מקום.

כניסת ילדים לפעילויות תו ירוק

כניסת ילדים ושאינם מחוסנים איננה מותרת לפעילויות שהוגדרו בתו ירוק, וזאת למעט ההחרגות שנקבעו בנושא כניסת ילדים למלונות (בכפוף להצגת בדיקה שלילית), ולאירועים (עד 5% מהיקף הקהל המותר, ובכפוף להצגת בדיקה שלילית).

בנוסף לאלה, תתאפשר כניסת ילדים לפעילויות תו ירוק על בסיס ביצוע בדיקה מהירה בכניסה וקבלת תוצאה שלילית, או אם מדובר בילדים שהם מחלימים.

הסדרים מיוחדים לחג הפסח בנושא בדיקות

המתווה המופעל במלונות ובאולמות אירועים, המאפשר כניסת ילדים על בסיס בדיקות PCR יוארך לאורך כל תקופת חג הפסח. בנוסף, לאורך כל חג הפסח יוארך משך הזמן הדרוש להצגת בדיקה שלילית במקומות אלה מ-48 שעות ל-72 שעות.

הבדיקות המהירות

החל מהיום (ראשון 21.3.21) יוכלו עסקים ומקומות הפועלים בתו ירוק, להציב עמדה לבדיקות מהירות בכניסה ולהכניס נבדקים בעלי תוצאה שלילית. זאת על מנת לאפשר גם לילדים ולאנשים שאינם מחוסנים כניסה לפעילויות תו ירוק.

מהן הבדיקות המהירות?

בדיקות מהירות הן בדיקות לגילוי קורונה, המבוססות על טכנולוגיות שאינן מצריכות שינוע למעבדה. טכנולוגיות אלה מאפשרות מתן תשובה מהירה, של 15-30 דק' מרגע הדגימה לזיהוי נגיף הקורונה. הבדיקות המהירות הן בעלות רגישות פחותה מזו של בדיקות ה-PCR, אך מאפשרות זיהוי מהיר וטוב מספיק לטובת הפעלת התו הירוק.

איך זה יעבוד?

בעלי עסקים ומקומות הפועלים בתו ירוק יוכלו לבחור אם ברצונם להרחיב את קהל הלקוחות שלהם באמצעות הוספת הבדיקות המהירות. במידה וירצה בכך, יוכל בעל העסק להזמין ספק רשום של בדיקות מהירות מתוך רשימת הספקים שיופיעו באתר משרד הבריאות. הספק המורשה הוא מבצע את הבדיקה המהירה והוא האחראי על דיווח התוצאות למשרד הבריאות.

התשלום לספק יבוצע באופן פרטי על ידי בעל העסק או על ידי הלקוחות של המקום. העלות המוערכת של בדיקה מהירה היא כמה עשרות שקלים.

הספק המבצע את הבדיקות המהירות יבצע בדיקות לכל אדם הרוצה להיכנס למתחם שאינו בעל אישור תו ירוק. על האדם להציג תעודת מזהה בתוקף, ואם מדובר בילדים הם יהיו מחויבים להגיע עם הוריהם ולהציג ספח תעודת זהות של ההורה עם שמם. במידה ותוצאת הבדיקה היא שלילית, ניתן להיכנס.

מה קורה עם מי שנמצא חיובי בבדיקה מהירה?

מי שנמצא חיובי בבדיקה המהירה יהיה חייב לעזוב מיידית את המקום ולחזור לביתו לבידוד. כמו כן, יידרש בביצוע בדיקת PCR מהר ככל האפשר, ולא יאוחר מ-48 שעות, לאימות התוצאה. אם הוא נמצא שלילי בבדיקה זו, הוא פטור מהמשך הבידוד. אם הוא נמצא חיובי, הוא מחויב בהמשך בידוד על פי התקנות הקיימות נכון להיום.

האם ניתן יהיה להציג בדיקה שלילית אחרת בפתח העסק?

לא. כניסה לפעילות תו ירוק על בסיס בדיקות תתאפשר רק על בסיס תוצאה שלילית בבדיקה המהירה הנעשית במקום. בדיקה שלילית אחרת, גם אם התקבלה סמוך למועד האירוע, אינה מאפשרת כניסה למקום. כמו כן, תשובה שלילית בבדיקה המהירה תקפה רק לצורך כניסה לאותו מקום, ולא תתאפשר שימוש בתוצאותיה לצורך כניסה למקומות או אירועים נוספים.

האם בכל מקום שפועל בתו ירוק יופעלו בדיקות מהירות?

כאמור, אין חובה על עסקים ומקומות הפועלים בתו ירוק להציב עמדת בדיקות מהירות. מדובר באמצעי חדש וניסיוני, אשר צפוי להיות מיושם בצורה מדורגת במשק.

שאלת הכדאיות הכלכלית שבהפעלת הבדיקות המהירות גם היא מצויה בידי העסק, ותותאם לעלויות ולמחירי השוק שיוטמעו בהמשך. ניתן להעריך כי הטמעת הבדיקות המהירות תתאפיין בחבלי לידה ותהליכי אימוץ הדרגתיים על ידי המשק, אך המטרה היא שעם הזמן כלי זה יהיה חלק אינטגרלי, נוח וזמין, לכל עסק ואירוע.

למידע נוסף ופרטים לגבי הבדיקות המהירות לחצו כאן!


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה