למה דווקא עכשיו אנו בתקופה הביטחונית הרגישה ביותר אי פעם



פעם ב-10 שנים יש סיטואציה ששלושת החגים – רמאדן, פסחא ופסח, נופלים על אותם תאריכים ולכן מעלים את פוטנציאל ההתנגשות, לא רק בירושלים אלא בכל רחבי הארץ ואף ליצור נתק עם מדינות ערב עימם יש לנו הסכמי שלום.
את התקופה הרגישה הזו מנצלים עד תום קיצוניים משני הצדדים (שאין להם אחריות על הכתפיים ואין מי שירגיע אותם) - מהצד האחד החמאס והג'יהאד האסלמי ומהצד השני ארגוני הימין הקיצוני בישראל, שזה בדיוק מה שהם רוצים שיקרה.
בחמאס עזה אומרים - "אנו בתחילתה של מערכה". ירי הרקטות שנורו אתמול יכולים לסמן את הבאות, השאלה היא בגובה הלהבות.
גורמי הביטחון דואגים מניצוץ שיבעיר את השטח.

מסגד אל-אקצא - depositphotos

זכות קיומם של הקיצוניים מהצד היהודי ומהצד המוסלמי, הוא רק בעיטות מתח בטחוני ולחימה – בתקופות רגועות הם לא נהנים מתשומת הלב הציבורית.

הם קוראים לייצר פרובוקציות ואלימות באחד המקומות הרגישים ביותר בעולם.

מקום בו כל זיק קטן עשוי להבעיר לא רק את ירושלים כי אם גם את כל המדינה (כפי שהיה בשומר חומות) ואולי  את המזרח התיכון כולו (זה יכול לקרות בקלות ואולי זה רק עניין של זמן) הוא ההזדמנות של הקיצונים לפעול. והנה נוצרה להם עכשיו הזדמנות טובה מאי פעם - רמאדן, פסחא ופסח, נופלים על אותם תאריכים - הרגישות הדתית בשיאה, השלטון בישראל צריך עוד דחיפה כדי להפיל אותו ולסכסך אותו מבפנים.

ההתלקחות לא צפויה לא רק בירושלים כמובן, אלא עשויה להתחיל בעזה באמצעות ירי טילים על ישראל ולהמשיך כמו בשנה שעברה במבצע "שומר חומות" - בכל רחבי ישראל. בתקופה רגישה זו - כל זיק קטן יכול להבעיראת הדרום והמדינה. רמז לכך קיבלנו מירי 7 הרקטות אמש לכיוון שדרות בעקבות המהומות בירושלים.

הפוטנציאל הפעם הוא גם לסכסך את ישראל עם העולם הערבי כולו: 

היחסים עם העולם הערבי נוצרו והתחממו  עקב אינטרסים משותפים שנוצרו - אבל גם לחמאס וגם לימין הקיצוני בישראל אינטרס משותף עכשיו -  לסכסך את ישראל עם המדינות הערביות המתונות. לשני הקיצוניים מכאן ומשם - זה לא מתאים -

כך ראינו השבוע את "הסכמי אברהם" כמעט ומתפוררים לנגד עיננו, כך הירדנים יצאו במתקפה חסרת תקדים נגד ממשלת ישראל ובמקביל זכינו לגינויים ממרוקו ומרחבי העולם - על היד הקשוחה שהפעילו כוחות הביטחון מול המתפללים (כשהם לא רואים את התמונה האמתית אלא את התמונה המעוות שיוצרים הקיצוניים בתקשורת וברשתות החברתיות).

עד כה בתקופת הממשלה הנוכחית היחסים בין ישראל לירדן השתפרו משמעותית, אך כעת עומדות המדינות בפני אפשרות למשבר של ממש, על רקע הודעות הגינוי החריפות של ירדן למהומות בהר הבית.

משרד החוץ הירדני העביר לממשלת ישראל את הצורך לכבד את זכויות המתפללים לקיים את הפולחן הדתי שלהם בחופשיות וללא הגבלות. כולל דרישה להפסקה מיידית של "כל ההפרות הישראליות והניסיונות הישראליים שמטרתם לשנות את הסטטוס-קוו ההיסטורי והמשפטי במסגד אל-אקצא ולחלק אותו לפי קריטריונים של מיקום וזמני תפילה".

משרד החוץ הישראלי הגיב על ההודעה הירדנית בחריפות והאשים את ירדן ב"מתן רוח גבית לאלימות ותרומה להסלמה".

שר החוץ לפיד השיב לירדנים: "אתם פוגעים במאמצים להשכין שקט בירושלים ונותנים רוח גבית לאלו שפוגעים בקדושת החגים ונוקטים אלימות המסכנת חיי אזרחים מוסלמים ויהודים כאחד.  ישראל שומרת על הסטטוס-קוו בהר הבית. כל שותף אחראי צריך להכיר בכך ולא לקחת חלק בהפצת ידיעות שקריות לחלוטין, שרק מתסיסות את האווירה. הצהרות תמיכה במעשי אלימות, כולל יידוי אבנים, הן בלתי נתפסות ותורמות להסלמה. אין לנו שום כוונות לשנות הסטטוס קוו בהר הבית, אך לא נאפשר השלכת אבנים לכותל. לא נאפשר ירי זיקוקים מתוך המסגד לעבר יהודים ובכלל".

במקביל, שר החוץ יאיר לפיד מנסה להרגיע את התלהטות הרוחות בעולם הערבי ושוחח עם שר החוץ האמרתי עבדאללה בן זייד על קידום הסובלנות הדתית והשלום בין ישראלים לערבים במזרח התיכון. השניים דנו בהתמודדות עם המידע הכוזב שמופץ נגד ישראל בעולם ואיחלו אחד לשני חג שמח לרגל החג השני של פסח והרמדאן.

הירדנים כמו, העולם הערבי, ניזונים מפרסומים כוזבים, מסיתים ומטעים על ההתרחשויות בהר הבית כדי להסלים את המצב עוד יותר ובמשרד החוץ פועלים כדי לנסות להרגיע את הרוחות.

אולם גורמים קיצוניים בישראל לא מעוניינים להרגיע את הרוחות, להיפך, הם ניזונים מאש.

לציבור הישראלי אומר לפיד - שישנם קיצונים ב 2 הצדדים שמעוניינים לייצר פרובוקציות שיגרמו לאלימות. "הם רוצים שתהיה אלימות ושאש תשרוף את ירושלים ואנחנו לא ניתן להם. הם מכבידים נורא על כוחות הביטחון שגם ככה מתוחים עד הקצה".

ראש העיר רהט פאיז אבו סהיבאן הזהיר אתמול  כי המהומות בין הפלסטינים לכוחות הביטחון באזור מסגד אל-אקצא עלולות להשפיע על יישובים בצפון ובדרום ישראל. לדבריו, "העניין נפיץ מאוד, הכול תלוי במה שמתרחש במסגד אל-אקצא".

את ההסלמה ניצלו ארגוני ימין קיצוניים כדי להקדים את מצעד הדגלים -

מצעד הדגלים הוא מצעד המתקיים מדי שנה ביום ירושלים בעיר ירושלים, כדי לחגוג את איחודה של העיר ואת חידוש הריבונות היהודית והישראלית במקומות הקדושים ליהודים, בעקבות הניצחון במלחמת ששת הימים והוא התקיים בישראל מאז  1968 ועד היום.

אולם הצעדה אמש (כמו בשנה שעברה) לא התקיימה בתאריך הרשמי, ביום ירושלים. אלא כשמארגניה החדשים זיהו תקופה מתוחה ונפיצה בה הם יכולים לזכות בתשומת לב תקשורתית וציבורית גדולה יותר. קבוצת צועדים הגיעו לשכונות המוסלמיות ולהר הבית וצעקו  - "מוות לערבים ו"מוחמד מת". זה מדליק את כל העולם הערבי, כולל את אלו שיש להם איתנו יחסים דיפלומטיים טובים.

בכיר במשטרה אומר  - "אין דבר ולא חצי דבר בין הפרובוקציה המכוערת הזו לבין ריבונות. שכן ריבונות כרוכה באחריות כוללת של מדינה. הדרך היחידה להפגין ריבונות בירושלים היא למנוע מאויביה לבצע בה את זממם".

עוד מוסיף בכיר במשטרה כי  - "אלו ימים שבהם משטרת ישראל מתוחה עד סף היכולות המבצעיות שלה. כל תוספת כמו צעדת דגלים או לשכה של בן גביר בשער שכם פוגעת בהיערכות המשטרה בגזרות אחרות. למעט ירושלים יש עוד מוקדים מורכבים בהם המשטרה שומרת על שקט. הכול רגיש כעת ובכל מקום יכולה להתחיל הסלמה".

תחרות בין בן גביר לסמטריץ' מי יותר קיצוני:

בימים האחרונים נשברו כל שיאי עליית היהודים על הר הבית, אבל המסר שמבקשים להעביר באופוזיציה הוא שאיבדנו את המשילות ויש להחזירה בכוח הפרובוקציה. סמוטריץ' עד עתה היה הסמן הכי ימני בכנסת ועתה הוא לא רוצה להישאר מאחור ומישר קו וכך השניים מגבירים ווליום בשאלה מי הכי ימני קיצוני.

בכירים מאוד בזרועות הביטחון, אומרים – "סמוטריץ' בתוך הקבינט (כשיש לו אחריות על הכתפיים) זה לא סמוטריץ' מהטלוויזיה, מהטוויטר או מהכנסת. הוא היה הרבה יותר אחראי ממה שהוא נראה, הוא לא התלהם, אין לו דרישות לוחמניות, הוא הבין את הסיכונים ואת הנסיבות ואת מכלול השיקולים. הופתענו ממנו מאוד בעת האחרונה. הוא יודע שהממשלה הזו נלחמת בטרור טוב ויעיל יותר מקודמתה. הרי הוא היה שם. הוא יודע שבנימין נתניהו סגר את הר הבית לתקופות ארוכות בהרבה מהתקופה שבה הוא נסגר עכשיו".

"אבל עתה כשהוא לא חבר בקבינט הביטחוני, אין לו אחריות על הכתפיים, ומצד שני הוא מאותגר מההתבטאויות הקיצוניות של בן גביר.

בתוך תוכו הוא יודע שלא לגן העדן הנצחי הוא מוביל אותנו, אלא לגיהינום".

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה