להחזיר את קו הרכבת המהיר שיצא מתחנת הראשונים בעיר לתל אביב.



ראש עיריית ראשון לציון, רז קינסטליך, קורא לשר התחבורה, בצלאל סמוטריץ', לממש את הבטחת טרום הבחירות של קודמו ישראל כ"ץ - ולהחזיר את קו הרכבת המהיר שיצא מתחנת הראשונים בעיר לתל אביב.

השר החדש סמוטריץ'

קינסטליך מבקש מהשר החדש סמוטריץ', לממש את ההבטחה שנתן לו בפברואר השנה השר כ"ץ  בפגישה  שהייתה בהשתתפות  נציגי העירייה וחברי הליכוד, לאחר שבמארס 2018 הוחלט על ביטולו בנימוק - העדר מסילה מספקת לכל הקווים, וצורך לפנות זמן מסילה לטובת עבודות על הקו המהיר לירושלים.

הגעה לתל אביב מראשון לציון-הראשונים דורשת כיום החלפה בתחנת לוד, ומשמעותה הארכת זמן הנסיעה ברבע שעה, לעומת נסיעה של חצי שעה בקו הישיר. ההחלטה השפיעה גם על תדירות הגעת הרכבות לתחנת הראשונים.

לטענת ראש העיר, שאותה העלה במכתבו, "חלופה זו נחותה ופגומה עשרות מונים לעומת הקו הישיר. משך הנסיעה באמצעותה התארך באופן ניכר, וכך גם זמני ההמתנה להגעת הרכבות". 

קו רכבת ישיר בין תל אביב לדרום מזרח ראשון לציון בתחנת הראשונים, לשני הכיוונים, פעל במשך 15 שנה מ-2003 עד לביטול הקו באפריל לפני כשנה וחצי. הסיבה לביטול נעוצה בתשתית מסילה חסרה בציר איילון, שבו קיימות היום שלוש מסילות בלבד במקום ארבע עד שש הנחוצות למתן מענה נאות ביחס להיקף ביקוש הנוסעים.

על פי גורמים שהיו מעורבים בקבלת ההחלטה, ביטול קו הראשונים במקום קו אחר העובר בתשתית המסילה באיילון, התבסס על שיקולים מקצועיים הנוגעים לתנועת נוסעים דלילה יחסית בקו - כ-350 אלף בשנה. זאת בהשוואה לקווים הנוספים העושים שימוש במסילות ציר איילון - הקו לרחובות והקו הפרברי לאשקלון, שבהם עוברים נוסעים רבים יותר.

ראשון לציון עתרה על ההחלטה לסגירת הקו המהיר לבג"ץ מיד לאחר ההחלטה ב-2018, והעתירה עדיין תלויה ועומדת.

בפגישה בפברואר האחרון הבטיח כ"ץ כי הקו יחזור לפעילות עד לסוף 2019. הבטחה ניתנה למרות ריח הבחירות שעמד באוויר, ואף שכ"ץ העריך כי לא ימשיך לכהן בתפקיד שר התחבורה עוד זמן רב.

קינסטליך קורא לממש את הסיכום שהושג ולחדש את פעילות הקו הישיר עד סוף 2019. הוא מתח ביקורת על העדפת הקו לירושלים על פני הראשונים בעיתוי הנוכחי: "קו תל אביב-ירושלים יצר עומס על משאבי הרכבת ובפרט על שטחי המסילות המוגבלים בתוואי האיילון וכן על מספר הקרונות המוגבל שבידיה".

ההחלטה על ביטול הקו המהיר לתחנת הראשונים התקבלה לתקופה בלתי מוגבלת. מהרכבת לא נמסר על תוכנית להחזרת הקו לפעילות בסיום העבודות על הקו המהיר לירושלים. זאת מאחר שהמחסור בזמני המסילה בציר איילון עדיין קיים.

טענות לגבי המחסור במסילות בציר איילון נשמעות כבר זמן רב, ובקרב הגופים האמונים על תכנון ותפעול התחבורה הציבורית בישראל שוררת הסכמה על נחיצות תוספת המסילות. כדי להצליח למלא את צורכי ציבור הנוסעים, יש צורך להוסיף בציר איילון עוד שלוש מסילות - בנוסף לשלוש הקיימות כיום.

המסילה הרביעית, שאורכה 22 ק"מ, נמצאת בעבודות שבאחריות נתיבי ישראל והרכבת. הקמת מסילה חמישית ושישית, הוטלה לפני כשנה על חברת נתיבי ישראל - שתהיה אחראית לפרויקט.

תקציב הקמת המסילה הרביעית מוערך ב–5.5 מיליארד שקל, והתקציב להקמת שתי המסילות האחרונות מוערך בכ-35 מיליארד שקל.

מאחר שהמסילות לא קודמו בזמן, תוספת המסילות לא צפויה בעתיד הקרוב, כך שמערך הרכבות של ישראל ייאלץ בינתיים להסתפק בשלוש מסילות בלבד באחד הצירים העמוסים והמרכזיים בישראל. במצב המחסור בתשתית הנוכחית, החזרת הקו מצריכה ביטול קו אחר, צעד שלא ממהרים לעשות במשרד התחבורה.

ממשרד התחבורה נמסר: "בהמשך להנחיית שר התחבורה לפעול ככל הניתן להשבת קו תל אביב-ראשונים נעשתה בחינה מעמיקה ברכבת ישראל בליווי גורמי המקצוע במשרד ונמצא לצערנו כי לא ניתן נכון להיום להחזיר את הקו המהיר תל אביב-ראשונים לפעילות בשל צוואר הבקבוק באיילון".


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה