כך תוקעים חזון תחבורה ואותנו בפקקים - נראה שהדרך מראשון לתל אביב לא הייתה רחוקה יותר



עד 2021 יוקם מערך תחבורה ציבורית שיכסה את האזור שבין ראשון לציון ועד נתניה, תוקל מצוקתם של מאות אלפי הנהגים במטרופולין גוש דן,  יוקמו חניונים בשפיים ובראשון לציון - בקיבולת כוללת של 11 אלף כלי רכב ומערך  שאטלים של עשרה קווים למוקדי התעסוקה בתל אביב. ייסללו לפחות שלושה נתיבי אגרה בכניסות לתל אביב מדרום, מזרח וצפון.
כך הבטיח שר התחבורה ישראל כץ, אז הבטיח...

המיזם מבטיח, ההצהרות היו חגיגיות - כולם היו בעד וברכו – כולל - שר התחבורה, אגף תקציבים והחשב הכללי באוצר. 

הפרויקט תוקצב,  שלב המיון המוקדם של הניגשים למכרז יצא לדרך כבר ב-2016.... יופי, אז  יוצאים לדרך? אז זהו שלא, מאז שום דבר לא קרה...

הפקקים המשיכו להכות ועימם הביקורת הציבורית על היעלמותו של המיזם -  ורק אז פירסמה נתיבי איילון בינואר 2019 את המכרז הבינלאומי ..... סולחם לכם...מוטב מאוחר... לפחות עכשיו... עדין לא - מסתבר שהמכרז שפורסם היה למעשה מכרז ללא תוכן, ללא בשר ולמעשה ללא  כלום!תוכנית תחבורה

בנוסח המכרז לא נכלל הסכם הזיכיון, שהוא לב המודל המסחרי במכרז, לא את פרטי ההתקשרות עם הזכיין – מהו גובה האגרה כיצד היא תגבה? מהם מועדי התשלום לזכיין ואופן קבלתו? ממי יתקבל התשלום ישירות מהנוסעים או מהמדינה? מי נושא בסיכון אם התחזיות למספר הנוסעים לא יתממשו - המדינה או הזכיין? מהי רשת הביטחון לזכיין ומה יהיו הקנסות על אי-עמידה בתנאי ההסכם ויעדיו?

לא זאת בלבד גם לא מופיע - אילו שאטלים יפעלו, מהי תדירותם, האם יהיו חשמליים ומתקדמים, אופן גביית התשלום בנתיבים ועוד פרטים רבים וחשובים.

בוועדת המכרזים הבטיחו כי פרטי המכרז החסרים יפורסמו אך כרגיל זה עדין לא קורה. גם לאחר שיפורסמו – יש לקחת בחשבון  שגיבוש הצעות למכרז בהיקף כזה דורש פרק זמן של יותר מחצי שנה.... כלומר הזוכה בלבד יבחר רק בעוד כשנה מהיום וקחו עוד זמן משמעותי לתחילת העבודות...

כעת מתוכנן הפרויקט ל-2025 לא סופי... בקצב הזה צפו לעוד הפתעות.איילון של המחר

חזון הפרויקט (שיתבצע בעוד חזון למועד):

במסגרת הפרויקט, יוקמו בשולי המטרופולין, בנקודות הכניסה לנתיבים המהירים, 5 חניוני ענק "חנה וסע", הגדולים מסוגם בארץ, אשר יכללו סך הכל כ- 24,000 מקומות חניה, כך שמדי יום  עשרות אלפי אנשים יוכלו להיכנס לאזורי התעסוקה בשאטלים מהירים, נוחים וללא תשלום, כאשר מכל חניון יצאו 5 קווים ליעדים שונים בתל אביב, בתדירות גבוהה מאד  בשעות השיא. הנתיבים המהירים ישמשו גם לנסיעות שיתופיות (3 נוסעים ומעלה, כך, יקדם הפרויקט תחבורה ציבורית יעילה, תוך עידוד נסיעות משותפות למרכז המטרופולין. הפרויקט המלא כולל הקמה של כ-110 ק"מ של נתיבים מהירים מנוהלים במטרופולין תל-אביב-  בציר האורך מראשון לציון, דרך ת"א ועד לנתניה ובחזרה, ובציר הרוחב מראש העין, דרך כביש 5 עד לת"א ובחזרה. הנתיבים יתווספו לנתיבי הנסיעה כיום, ולא יילקחו מתוך נתיבים קיימים.

מנתיבי איילון נמסר:

"מדובר בפרויקט רחב היקף הכולל גם היבטים טכנולוגיים, תפעוליים ופיננסיים סבוכים. השלב הראשון במכרז הוא הנדסי-אדריכלי, וכל פרקיו פורסמו במלואם. בשבועות הקרובים תסיים הוועדה את פרסום שאר הפרקים, לאחר שבדקה כי קיים מענה לכל התרחישים".


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה